Gå til innhold
  • Bli medlem

Våte fjellstøvler..


Miss Winther

Anbefalte innlegg

Jeg gikk bare i joggesko i Atlasfjellene, inkludert toppturen til Toubkal. Har helt sluttet å bruke fjellstøvler i tørt vær, bare vanlige joggesko eller terreng-jogg. Jeg har aldri tråkket over.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tråkker veldig lett over og da spesiellt når jeg er sliten. Fjellstøvler virker som en god hjelp for meg, de stopper det ikke helt, men minsker faren virker det som. Hittill har mine bruktkjøpte Crispi Beseggen holdt vannet ute også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt mange forskjellige sko over årene, skinn/lær, gore-tex osv.

 

Det siste året har jeg brukt samme par gjennom alle månedene og det er det desidert beste paret jeg noensinne har hatt. Det puster godt, har en uovertruffen vanntetthet (Gore-Tex tatt i betraktning), tørker raskt, har godt feste og veier omtrent ingenting. Jeg bor på Vestlandet og vi har VÆR i alle varianter og fra alle bauger og kanter. Holdbarheten er omtrent som nyinnkjøpt og jeg går tur nesten hver eneste helg.

 

Det er altså Salomon Gore-Tex sko jeg snakker om, X Ultra Mid GTX.

 

Jeg har kjøpt disse - og de er kjempegode å gå med... på vei.  Sålen er noe helt annet enn såler på skikkelige fjellstøvler så de brukes ikke på turer ut i marka med steiner og fjell . Så om en ikke synes det gjør noe å kjenne steiner ogå  gå med myk såle er de supre! Men er ikke fjellstøvler bare så det er sagt.

 

Jeg vil gjerne ha noen med litt høyt skaft, og helst skal det være ordentlige fjellstøvler. Har snust litt på Lundhags sine, men de er dyre, så jeg vil gjerne høre hva andres meninger er om saken før jeg kjøper. :)

Jeg har et par GAMLE lundhags som jeg arvet etter broder'n etter at han lot de stå for lenge (over vinteren?) på gulv med varme i så de krympet (eller var for små i utgangspunktet?).  Jeg har hest og bruker de til stall og ridning hele vinteren - de har holdt i mange år så vil tro du får verdi for pengene om du kjøper dem. Går jo ikke så mye med dem så såleslitasjen vet jeg ikkemen de får uansett ganske røff behandling...(oppbevares på benk over ovn,  vasser i gjørme og det som verre er i våte vestlandsvintre..)

 

Ellers er det utrolig vanskelig å anbefale sko - må bare prøves om de passer. Og bestemme seg for lær eller goretex... eller begge deler (favoritten MIN på tur er la sportiva Tibet (lær med gore tex) - men de må jo passe...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Dere som aldri har tråkket over- husk å banke i bordet! :D Jeg har heller aldri tråkket over. *Bank, bank.* Men jeg forstår at sjansen er større for det hvis jeg går med lave sko, selv om anklene er trente.

 

Valget står nå mellom hikingsko som ikke er for lave, og et par spitter nye fjellstøvler- vil gjerne prøve Lundhags. Fordelen med hikingsko blir vel at de er lettere og tørker fortere, men slites dessverre fortere. Et par nye fjellstøvler går jeg i så fall til innkjøp av med den innstillingen av at de skal pusses RIKTIG. Ikke bare pusses. Jeg frykter det er mine dårlige pusseegenskaper som har forvandlet mine Crispi Besseggen til et par svamper.. Jeg har gått langt i vonde fjellstøvler før (Trondheim-Hjerkinn), og har kjent den utrolig store forskjellen mellom dårlig og bra skotøy. Derfor elsker jeg mine fjellstøvler, selv om de har blitt til svamper. Da jeg byttet til Crispi Besseggen kom jeg nemlig helt frem til Lillehammer, ikke bare til Hjerkinn. Med kun ETT lite gnagsår, som ble borte i løpet av turen! Om det ikke blir Lundhags, så kanskje enda et par C. Besseggen? Tar gjerne i mot pussetips, men kan jo søke etter det på forumet også. Det er det sikkert mye av.

 

Tenker mer på saken mens jeg tar en prøvetur i marsjstøvlene jeg har i kjelleren.  :oops: Ja, jeg har støvler uten fôr stående, men de forbinder jeg mer med konserter og uteliv enn med fjellturer. En ekstra dempesåle og tykke ullsokker hjelper nok. Til mitt forsvar har jeg vokst opp med en far som mener at alt fra forsvaret er det beste man kan bruke på tur, og at man er ikke på ordentlig tur før det verker i hele kroppen. Han forstår ikke at jeg kan bruke så mye penger på turutstyr, og gleden over at noe veier mye mindre enn den forrige utgaven av samme produkt. Derfor tar jeg litt avstand til de marsjstøvlene. Men jeg skal prøve!  :yes: Er det forresten noen her som ikke kan fordra militærstøvler på fjelltur? I så fall hvorfor?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde M77 passet foten min bedre hadde de vært gode å gå med. Syns ikke de gir så mye støtte som fjellstøvler og såla er altfor glatt. Jeg klarer heller ikke få mine helt tette.

 

Du spurte etter pussetips. Jeg bruker denne http://shop.lundhags.se/product/17042/leather_grease på alle skinnstøvlene, uavhengig av om de har gtx eller ikke og syns den fungerer veldig bra. Børster rent støvlene først og gnir dem inn, så lar jeg de stå over natta før jeg bruker dem. Uansett hva man bruker bør man behandle støvlene etter hver tur. Går man mye utenfor sti og i steinur og kratt bør man gni dem inn med noe i løpet av turen også (dersom den er over flere dager). Jeg er veldig dårlig på det. En av fordelene med Lundhagsstøvlene er at gummien nederst beskytter og tåler veldig mye. Det blir derfor ikke så mange rigter i de støvlene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne ha noen med litt høyt skaft, og helst skal det være ordentlige fjellstøvler. Har snust litt på Lundhags sine, men de er dyre, så jeg vil gjerne høre hva andres meninger er om saken før jeg kjøper. :)

Jeg bruker lærstøvler så å si hele året. I fjor kjøpte jeg støvler med høyt skaft som heter "Afa Elg" http://www.gmax.no/produkt/383921/alfa-elg

Disse satte jeg godt inn med fett, og gjør det jevnlig. 

 

Har aldri store problemer med at godt impringneretre støvler blir våte, med mindre jeg tråkker i vann over over støvelskaftet. 

Blir de våte bruker jeg ullsokker som jeg alltid har med i sekken. Da blir jeg som regel ikke kald når jeg går. Så bytter jeg til tørre leirsko og sokker når jeg er fremme ved leirsted. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @Miss Winther.

Et alternativ til Lundhags sine støvler er Varg, enten Varg Isogaisa eller Rastegaisa.

 

Membranfrie høye lærstøvler med få sømmer og utmerket ankelstøtte samt solid gummikalosjering over sålen, bra snøresystem og super lærkvalitet.

Med riktig vedlikehold (jeg bruker bivoks) har du støvler for årevis framover

Jeg har hatt et par Isogaisa siden 2007 og er på alle vis fornøyd med disse.

Ex'en min har Rastegaisa og mener dette er de beste fjellstøvlene hun har hatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @Miss Winther.

Et alternativ til Lundhags sine støvler er Varg, enten Varg Isogaisa eller Rastegaisa.

 

Membranfrie høye lærstøvler med få sømmer og utmerket ankelstøtte samt solid gummikalosjering over sålen, bra snøresystem og super lærkvalitet.

Med riktig vedlikehold (jeg bruker bivoks) har du støvler for årevis framover

Jeg har hatt et par Isogaisa siden 2007 og er på alle vis fornøyd med disse.

Ex'en min har Rastegaisa og mener dette er de beste fjellstøvlene hun har hatt.

Hei! Det merket har visst gått meg hus forbi! Skal se om jeg finner dem i en sportsbutikk, så jeg får prøvd dem på. Absolutt interessant! Takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Rastegaisa i mange år. De er foret, omtrent som en membranstøvel, så de tørker sakte hvis de har blitt bløte. De er også ganske tunge. Men det er skikkelig solide og gode støvler. De puster ikke all verden, men sikkert noe bedre enn tilsvarende solide membranstøvler ville gjort, men de holder veldig bra mot fuktgjennomtrenging. Anbefales å sjekke ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Nå får du forslag om alle typer støvler. Så vil jeg gjøre oppmerksom på tyske Meindl mange ulike modeller både med og uten membran. De finnes i vanlig- og damelest og ekstra wide i flere av modellene. Du får ikke alle modeller her i Norge, men skal du på hejsa tur til Tyskland eller København er det stort utvalg og til meget bedre priser enn her. De er lette og tysk højkvalitet, men passe skal de jo!

 

Hilsen

Elgen 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på mitt andre par Varg Isogaisa og er meget fornøyd, blir å kjøpe samma sko når de er utslitt. God vanntetthet, stødige og såler som ikke er glatte - minuset er at der er noe tunge. Har aldri hatt gnagsår i disse!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt mange forskjellige sko over årene, skinn/lær, gore-tex osv.

 

Det siste året har jeg brukt samme par gjennom alle månedene og det er det desidert beste paret jeg noensinne har hatt. Det puster godt, har en uovertruffen vanntetthet (Gore-Tex tatt i betraktning), tørker raskt, har godt feste og veier omtrent ingenting. Jeg bor på Vestlandet og vi har VÆR i alle varianter og fra alle bauger og kanter. Holdbarheten er omtrent som nyinnkjøpt og jeg går tur nesten hver eneste helg.

 

Det er altså Salomon Gore-Tex sko jeg snakker om, X Ultra Mid GTX.

 

 

Jeg har også de skoene, og de er fantastiske på min fot - veier lite og perfekt passform. Men det er forskjell på de skoene og det man gjerne kaller fjellsko eller fjellstøvler. På fjelltur med vekt på ryggen, og ulendt terreng, gjerne med litt steinur, vil jeg påstå de er for myke og spinkle. Kraftige fjellsko/fjellstøvler er mere stabil på foten, og har tykkere og kraftigere såle.

Jeg bruker Salomonskoene på korte og lette dagsturer, og på stier er de nydelige. Skal jeg i mer krevende terreng eller på lengre turer bruker jeg Viking Vetti kraftige fjellsko.

 

Men jeg hater å kjøpe sko, av den enkle grunn at folk har svært forskjellig fot, det tar noen turer å finne ut om de passer på akkurat min fot. Selv om andre forsikrer om at de sitter perfekt på deres egen fot :)

Så spesielt når det gjelder sko liker jeg XXL sin fornøyd-garanti. En måned etter kjøp kan jeg bytte dem i et annet par dersom jeg ikke liker dem, selv om de er godt brukt. Det er betryggende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også de skoene, og de er fantastiske på min fot - veier lite og perfekt passform. Men det er forskjell på de skoene og det man gjerne kaller fjellsko eller fjellstøvler. På fjelltur med vekt på ryggen, og ulendt terreng, gjerne med litt steinur, vil jeg påstå de er for myke og spinkle. Kraftige fjellsko/fjellstøvler er mere stabil på foten, og har tykkere og kraftigere såle.

Jeg bruker Salomonskoene på korte og lette dagsturer, og på stier er de nydelige. Skal jeg i mer krevende terreng eller på lengre turer bruker jeg Viking Vetti kraftige fjellsko.

 

Men jeg hater å kjøpe sko, av den enkle grunn at folk har svært forskjellig fot, det tar noen turer å finne ut om de passer på akkurat min fot. Selv om andre forsikrer om at de sitter perfekt på deres egen fot :)

Så spesielt når det gjelder sko liker jeg XXL sin fornøyd-garanti. En måned etter kjøp kan jeg bytte dem i et annet par dersom jeg ikke liker dem, selv om de er godt brukt. Det er betryggende.

Godt poeng! XXL har den garantien, ja! Da vet jeg hvor jeg skal dra å kjøpe sko i hvert fall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så i kundeavisen til xxl at de hadde besseggen til 1300 kr. Vet ikke hva de normalt koster, men syns det hørtes billig ut. Jeg bare tenkte om du er fornøyd med de støvlene bortsett fra at de blir våte så er det jo på en måte trygt å gå for de igjen og heller bli flinkere med vedlikeholdet :) Alt lær trenger jo en form for behandling uavhengig av merke :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så i kundeavisen til xxl at de hadde besseggen til 1300 kr. Vet ikke hva de normalt koster, men syns det hørtes billig ut. Jeg bare tenkte om du er fornøyd med de støvlene bortsett fra at de blir våte så er det jo på en måte trygt å gå for de igjen og heller bli flinkere med vedlikeholdet :) Alt lær trenger jo en form for behandling uavhengig av merke :)

Ja, jeg var innom tanken i går, jeg også! Mener å huske at de var dyrere før, men det kan være at jeg tar feil. Om jeg går for dem igjen så blir det i så fall det tredje paret siden 2010.. Går det virkelig an å pusse SÅ feil?  :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja...du går vel for mye da ;) Jeg fikk et par Alfa Walk i 2010, de ødela jeg på første langtur, altså i 2010. Lær er nemlig ikke spes glad i "feil farge" eller fjellkratt eller hva det nå heter. Kaller det feil farge fordi jeg etterhvert har lært at om jeg ser fargen til disse torturbuskene så er det faktisk bedre å finne en rute rundt :P Så blir det sånn "shit her var det mye feil farge" og nå vet alle jeg går på tur med hva jeg prater om, det var en periode de trodde jeg var blitt gal.Vel, dette kan vel kalles en liten avsporing. Jeg hadde fått træl på legga etter å ha tilbragt hele sommeren på et kryploft og krabbet over x antall ventilasjonsrør, med tilhørende glava og dårlig hønsenetting. Så mine ben var ferdig kutta og lot seg ikke bikke av noen fjellbusker. Turfølget derimot, hadde en litt mer human jobb og ingen herda legger. Leggene hans så ikke ut, allerede etter første dag. Dette ble mye blablabla for å si at etter å ha sett de leggene så skjønner jeg at støvlene gråt, og de gror ikke igjen. Hadde jeg hatt på et beskyttende lag hver dag eller kanskje t.o.m flere ganger liøpet av dagen så hadde de kanskje overlevd, men går man utenfor stia endel steder på fjellet, så får støvlene svi for det. Jeg fortsatte å bruke støvlene selv om de så rimelig mishandla ut. De ble litt mer våte for hver dag. Det var først etter en lengre tur i Jotunheimen året etter at jeg bestemte meg for å spandere på meg nye. Hovedgrunnen var at jeg trengte mer ankelstøtte. Kjøpte da Lundhags. De er like fine som nye og det er ikke fordi de ikke har blitt brukt eller fordi jeg har vært særdeles flink til å pusse. Men den gummien nederst beskytter godt. Syns disse dog fort blir for kalde store deler av året så jeg sneik meg til et par Bever også. De er ikke av letteste sort, men ikke så ille syns jeg. Men de blir i varmeste laget på sommeren. Men jeg elsker de støvlene. Fantastisk gode å ha på bena. Har vært veldig mye flinkere til å pusse dem, men ser at læret er ganske slitt på de også. Mitt siste stunt var å varme den guffa jeg gnir de inn med så den ble litt mer flytende og fikk trekt seg godt inn. Har hatt Bever i to år. De blir brukt til mye mer enn bare fjellturer. Bruker de mye hjemme på vinteren, og nå som jeg har operert er det de eneste støvlene jeg kan gå med. Burtsett fra at jeg plompa i myra til langt over støvleskaftet sist jeg var på tur og ble så våt at jeg dreit i om det gikk over skaftet da jeg skulle krysse en bekk også, så blir de ikke våte annet enn fra fukten jeg selv produserer. Jeg tror de aller fleste fjellstøvler blir slitt og våte fortere enn man skulle ønske. Jeg er skeptisk til semska og stoff fordi jeg tror det trekker vann lett. Har jo enda ikke haddt noen gtx sko som har holdt tett mer enn 6 mnd. Blir støvlene våte utenpå så vil det også trenge gjennom gtx'en.

Vurderer du en vanlig lærstøvel så hadde jeg nok gått for de du vet passer foten din, støvler er dyre bomkjøp. Vil du ha noe som holder lenge så ville jeg gått for Lundhags :)

Når alt det er sagt. Godt å høre at det ikke bare er jeg som har et høyt skoforbruk :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja...du går vel for mye da ;) Jeg fikk et par Alfa Walk i 2010, de ødela jeg på første langtur, altså i 2010. Lær er nemlig ikke spes glad i "feil farge" eller fjellkratt eller hva det nå heter. Kaller det feil farge fordi jeg etterhvert har lært at om jeg ser fargen til disse torturbuskene så er det faktisk bedre å finne en rute rundt :P Så blir det sånn "shit her var det mye feil farge" og nå vet alle jeg går på tur med hva jeg prater om, det var en periode de trodde jeg var blitt gal.Vel, dette kan vel kalles en liten avsporing. Jeg hadde fått træl på legga etter å ha tilbragt hele sommeren på et kryploft og krabbet over x antall ventilasjonsrør, med tilhørende glava og dårlig hønsenetting. Så mine ben var ferdig kutta og lot seg ikke bikke av noen fjellbusker. Turfølget derimot, hadde en litt mer human jobb og ingen herda legger. Leggene hans så ikke ut, allerede etter første dag. Dette ble mye blablabla for å si at etter å ha sett de leggene så skjønner jeg at støvlene gråt, og de gror ikke igjen. Hadde jeg hatt på et beskyttende lag hver dag eller kanskje t.o.m flere ganger liøpet av dagen så hadde de kanskje overlevd, men går man utenfor stia endel steder på fjellet, så får støvlene svi for det. Jeg fortsatte å bruke støvlene selv om de så rimelig mishandla ut. De ble litt mer våte for hver dag. Det var først etter en lengre tur i Jotunheimen året etter at jeg bestemte meg for å spandere på meg nye. Hovedgrunnen var at jeg trengte mer ankelstøtte. Kjøpte da Lundhags. De er like fine som nye og det er ikke fordi de ikke har blitt brukt eller fordi jeg har vært særdeles flink til å pusse. Men den gummien nederst beskytter godt. Syns disse dog fort blir for kalde store deler av året så jeg sneik meg til et par Bever også. De er ikke av letteste sort, men ikke så ille syns jeg. Men de blir i varmeste laget på sommeren. Men jeg elsker de støvlene. Fantastisk gode å ha på bena. Har vært veldig mye flinkere til å pusse dem, men ser at læret er ganske slitt på de også. Mitt siste stunt var å varme den guffa jeg gnir de inn med så den ble litt mer flytende og fikk trekt seg godt inn. Har hatt Bever i to år. De blir brukt til mye mer enn bare fjellturer. Bruker de mye hjemme på vinteren, og nå som jeg har operert er det de eneste støvlene jeg kan gå med. Burtsett fra at jeg plompa i myra til langt over støvleskaftet sist jeg var på tur og ble så våt at jeg dreit i om det gikk over skaftet da jeg skulle krysse en bekk også, så blir de ikke våte annet enn fra fukten jeg selv produserer. Jeg tror de aller fleste fjellstøvler blir slitt og våte fortere enn man skulle ønske. Jeg er skeptisk til semska og stoff fordi jeg tror det trekker vann lett. Har jo enda ikke haddt noen gtx sko som har holdt tett mer enn 6 mnd. Blir støvlene våte utenpå så vil det også trenge gjennom gtx'en.

Vurderer du en vanlig lærstøvel så hadde jeg nok gått for de du vet passer foten din, støvler er dyre bomkjøp. Vil du ha noe som holder lenge så ville jeg gått for Lundhags :)

Når alt det er sagt. Godt å høre at det ikke bare er jeg som har et høyt skoforbruk :P

Hehe, nei skoene gror ikke! :D Men, du har nok rett, jeg bør gå for de jeg er fornøyd med. IGJEN. Ikke er de dyre, og de passer foten min. I tillegg skal jeg ta i mot pussetips av de jeg kjøper dem av, og følge disse tipsene. Smart å varme opp det man pusser med! Kanskje jeg til og med skal spandere på meg enda en halv størrelse større, så kanskje "turtåa" min slutter å mase. :P Ellers følger jeg bikkja nesten blindt, og hun går som regel rundt alt av feil farge! Hehe..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løye at opplevingane er så ulike. Har hatt skinnsko med gtx som har hilde meg tørr gjennom fleire år. Og det er Ikkje fordi dei ikkje er brukte. Sjølv no, med knerta saumar, utan skolisser, brukt som ruskestøvlar, er det siste paret som blei bytta ut tette.

Og eg gidd Ikkje balansere stein over elva for å seie det slik.

Det første som ryk med meg er solen. Nedslitt på en,to tre. Lenge før dei byrjar leke. Må føye til at eg er snar med å sause dei inn i minkolje.

post-10858-1403169916,0336_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løye at opplevingane er så ulike. Har hatt skinnsko med gtx som har hilde meg tørr gjennom fleire år. Og det er Ikkje fordi dei ikkje er brukte. Sjølv no, med knerta saumar, utan skolisser, brukt som ruskestøvlar, er det siste paret som blei bytta ut tette.

Og eg gidd Ikkje balansere stein over elva for å seie det slik.

Det første som ryk med meg er solen. Nedslitt på en,to tre. Lenge før dei byrjar leke. Må føye til at eg er snar med å sause dei inn i minkolje.

attachicon.gif1403169887775.jpg

Jøss, så sprøtt! Men det er godt å høre, for jeg vurderer å gå for samme paret en gang til. Fornøyd ellers, og sålen har jeg ikke hatt problemer med i det hele tatt, og de er godt brukt. :) Jeg tenkte jeg skulle kjøpe smøringen som Crispi selv anbefaler for disse skoene. Da bør jeg være trygg! ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre man er jeger (stor mage og spinkle ankler).

 

Den var drøy!

 

Går en mil hver dag, og har både mage, og spinkle ankler - dette kommer nok mer av genetikk en forutinntathet.. Jeg, sliter med for myke såler - fotbladet trenger mer støtte, og jeg liker følelsen av å bare sette foten rett ned i skarp steinrøys, uten å være redd for verken min egen fot - eller skotøyet.

 

Å kunne gå rett frem istedenfor å hoppe rundt i krattet - er også et pre. 

 

Så da, ender jeg opp med sko for menn med stor mage og spinkle armer.. selv om jeg klatrer minst tre mil i uken . RETT opp ( uten bil )

 

" Makan til useriøst innlegg "

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spant litt av denne tråden, frå med/utan for, til fjellstøvlar/markasko/joggesko. Eg har nokre par støvlar. Stive "alpinestyle" til sitt bruk, lette tverrstive gtx joggesko til toppturar på Sunnmøre som Ikkje inneber klyving og som har fast ur eller god sti i laus ur, og elles lette fjellturar. Eit par høgare gtx støvlar i syntet - "marka"støvlar, og eit par skinnstøvlar. Samtlige vert brukte, og i år sto eg framfor utskifting av skinnstøvlane og joggeskoa. Pga at skinnstøvlane var så slitt under, velde eg i fjor å ta markastøvlane på ein tur frå Finse til Eidfjord via Demesvasshytta og Simadal. Prioriterte grep framfor noko anna, og hadde ikkje råd til nye skinnstøvlar då. Då me var på kombinasjonstur i mellomsesong, hadde me både ski, breutstyr og vandreutstyr med oss. Tau og ymse enda i min sekk, og den vart tung. Til tross for at terrenget den dagen me hadde lengste marsjen på sko var greit (småkupert, opp ned, litt stein, litt sti, nokre elver som sko kryssast), og at den bratte nedstigninga på 1000 høgdemeter ned i Simadal ikkje er ukjent for ein Sunnmøring, kom eg ned og oppdaga at eg var blå under båe fotsolane. Anklar og kne hadde det bra, men eg hadde also blåkular under føttene. Poenget mitt med dette unødvendig lange innlegget er vel at det handlar vel om litt meir enn ankelstyrke når ein vel sko?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg har Crispi Besseggen. Disse blir ekstremt bløte i vått terreng, men ellers er jeg kjempefornøyd. Kan gå mange mil i fjellet uten et eneste gnagsår. Nå vurderer jeg å kjøpe nye fjellstøvler, men uten fòr, så de tørker raskere. Noen som har erfaring med begge deler? Fordeler og ulemper?

 

:)

Hei!

Jeg  har  brukt  Lundhags sine uforede lærstøvler  i mange år  og  kan anbefale disse , ved å  smøre  disse  regelmessig  vil  de være vanntette  lenge. Fordelen  er  at de er  lette og  tørker lettere .

Bakdelen  er at  du  er  mer utsatt  for  gnagsår   om  du  ikke  bruker tykke  nok  sokker.  Anbefaler  gnagsårfrie sokker  fra  www.1000mile.no  ,dette  er  en tolagssokk som  består  av  en tynn sokk inni  og  en tykkere  utenpå, alt sydd  sammen til en sokk. Jeg  har  brukt  slike  sokker  og  det  fungerer 100%.

Ullsåle eller  lignende  anbefales brukt ved  kuldegrader. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.