Gå til innhold
  • Bli medlem

På 2000-meterstopp med barn?


utetid

Anbefalte innlegg

Kva for nokre av 2000-meterstoppane er dei lettaste å bestige? Vi funderer litt på å prøve oss på ein skikkeleg topptur med barna på 6 og 7 år. Det er ganske turvante, synest grusveg er kjedeleg, men frydar seg på sti og i bratt og spennande terreng. Vi er opne

for det meste, men det er Årdalssida av Jotunheimen som er nærast der vi bur (Odda). Er det nokon som har forslag til aktuelle turmål? Vi vil ikkje vere for ambisiøse, men har lyst til å prøve oss på ein slik tur, dersom vi ser at det kan vere mogleg. Er det nokon som kan anbefale noko?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldrig selv haft børn og ved måske ikke helt, hvad 6-7-årige kan, men jeg prøver alligevel et svar. Hvis vi skal holde os til Årdals-siden af Jotunheimen, må det blive Soleibotntind (eller bare Soleitind - den har flere navne). Fra parkering på Tindefjellvejen lidt før bomstationen (uanset hvilken side du kommer fra - så sparer du bomafgiften, hvis du skal samme vej tilbage) er der et stykke vej at gå, og det er ikke super-spændende hele vejen, men når du først er fremme på toppen, har du den mest fantastiske udsigt til Hurrungane vestfra. Hvis Luster-siden af Jotunheimen også er aktuel (det er ikke så langt fra Årdal), kan Dyrhaugstind eller Nordre Skagastølstind måske også være mulige. Eventuelle muligheder omkring Tyin og Eidsbugarden vil jeg ikke udtale mig om. Fra Valdresflya er nogle af de østlige toppe på Kalvehøgda også mulige, f.eks. Rasletind. Selv om Årdal måske er nærmest set fra Odda, er Valdresflya lige så let at komme til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk opp på Veslesmeden som 7-åring og Galdhøpiggen som 8-åring, bar ingenting selv på disse turene. Det som er viktigst å tenke på her er at unger blir fort veldig kalde (ha med nok varme/vanntette klær) og at de går seg fullstendig tomme på 1-2-3. Mao, pass på å ha masse matpauser. Fordelen er forsåvidt at unger også kommer seg utrolig fort. En liten pause, og det er som om de ikke har gått noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker Galdhøpiggen fra Juvass må være midt i blinken. Relativt kort, men variert tur med sin naturlige tre-deling; lettgått terreng fra Juvass til Styggebreen, så taulag over selve breen og til sist opp den spennende ura. Det er riktignok 7-årsgrense på breføring, så 6-åringen er litt for ung ennå. 

 

Da jeg gikk opp piggen for noen år siden, hadde jeg følge med en gutt på 7-8 år et stykke oppover ura. Jeg pratet en del med ham, og da jeg formidlet hvor imponert jeg var over utholdenheten hans: 

 

"Jeg får 100 kr av pappa når vi kommer til toppen." sa gutten

"For å klare turen?" spurte jeg

"Neeii" sier han "For å smile mens jeg går."

 

:D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er 7-års aldersgrense på føring over Styggebreen til Galdhøpiggen. Til info. Kjipt å dukke opp der bare for å få nei på den ene ungen.

Ellers er jo både Kjelhøe og Galdhøe superenkle og korte turer fra Juvvasshytta, men nok ikke så veldig spennende. Har tenkt til å ta med 5-åringen på disse til sommeren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Galdhøpiggen har vi på lista over neste års turmål, så det ventar vi med. Det stemmer at det er 7-årsgrense for å gå i taulag over breen. Noterer Kyrkja som aktuelt mål til seinare. Eg har lese ein del om Turtagrø no, og trur kanskje vi skal reise dit som eit utgangspunkt. Vi vurderer topptur til Solebotntind og/eller Fannaråken (med ev. overnatting). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.