Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen spørsmål om mine første netter på fjellet :)


Kontorstol

Anbefalte innlegg

Hei! I morgen kommer endelig dagen jeg har ventet på; Mine to første netter i fjellet/skogen. Jeg skal ligge i telt ved et vann der jeg bruker å fiske litt. Det er ikke mer enn 300 moh, så det er ikke akkurat noen ekstremtur, men spennende blir det. Jeg har dog noen spørsmål;

 

Hvor mye vann bør jeg ta med? Der er et par bekker som går til og fra vannet der jeg skal fiske, men jeg tror ikke det er mye vann som renner der nå i når det er så fint vær. Vannet er ikke stort, og det er ca 1,7km rundt det. Kan det gå greit å bruke vann derfra dersom jeg koker det?

 

Jeg har lyst å ha med litt stekte poteter som jeg kan varme på stekepanna sammen med ørreten som jeg forhåpentligvis får. Det bør vel gå greit? I tillegg vil jeg ha med litt brød med noe enkelt pålegg som f.eks nugatti. Kan jeg smøre på dette på forhånd? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med mindre det er avrenning fra jordbruk eller et gammelt fabrikk/gruveanlegg, kan du antagelig drikke rett fra vannet. Vil du være helt sikker, så skal koking ta det meste av organiske ting. Hvis du mener det er greit å spise fisken, så er vannet ganske trygt det også.

 

Hva er greia med poteter på tur? Ja, det går sikkert fint.

 

Nugatti - hvis det er like varmt på Sykkylven som her på det sentrale Østland, så ville jeg holdt brød og pålegg adskilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger eventuelt kun vann til gåturen. Ingen problem å drikke fra vannet, tviler også på at du egentlig trenger å koke det. Hvis vannet er forurenset bør du ikke drikke det, men hvis det var tilfelle ville du vel ikke fisket der uansett. Ved veldig små og stillestående vann, og evt ved kraftige smågnagerår kan du begynne å tenke på koking av drikkevannet.

 

Holder du maten unna solsteiken går det aller meste helt fint å ha med seg i et par dager. Ville kanskje likevel smurt brødskivene etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nugatti - hvis det er like varmt på Sykkylven som her på det sentrale Østland, så ville jeg holdt brød og pålegg adskilt.

Enig.

En del av kosen også, å "lage" maten på selve turen. Da setter du mer pris på øyeblikket med brød, nugatti, kniv og solskinn :D

 

Jeg hadde ikke bekymret meg for vannet. 

 

Stekte poteter går helt sikkert utmerket, men hva gjør du hvis du ikke får fisk?

 

Ta med deg noe snacks også. I varmt vær er det ekstra godt med noen salte nøtteblandinger eller lignende.

 

GOD TUR 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar sent på en fredagskveld. :)

 

Med mindre det er avrenning fra jordbruk eller et gammelt fabrikk/gruveanlegg, kan du antagelig drikke rett fra vannet. Vil du være helt sikker, så skal koking ta det meste av organiske ting. Hvis du mener det er greit å spise fisken, så er vannet ganske trygt det også.

 

Hva er greia med poteter på tur? Ja, det går sikkert fint.

 

Nugatti - hvis det er like varmt på Sykkylven som her på det sentrale Østland, så ville jeg holdt brød og pålegg adskilt.

Jeg har fisket og spist fisk fra vennet flere ganger, så det var bare drikking jeg var usikker på. :) Hva som er med poteter kan du godt si, men det er greit tilbehør til stekt ørret. I dag var det rundt 15 grader i skyggen og skikkelig hett i sola, så det er kanskje best å holde det adskilt. :P

 

Du trenger eventuelt kun vann til gåturen. Ingen problem å drikke fra vannet, tviler også på at du egentlig trenger å koke det. Hvis vannet er forurenset bør du ikke drikke det, men hvis det var tilfelle ville du vel ikke fisket der uansett. Ved veldig små og stillestående vann, og evt ved kraftige smågnagerår kan du begynne å tenke på koking av drikkevannet.

 

Holder du maten unna solsteiken går det aller meste helt fint å ha med seg i et par dager. Ville kanskje likevel smurt brødskivene etterhvert.

Vannet er klart og fint etter det jeg har sett, men det er en del myr rundt vannet. :)

 

Enig.

En del av kosen også, å "lage" maten på selve turen. Da setter du mer pris på øyeblikket med brød, nugatti, kniv og solskinn :D

 

Jeg hadde ikke bekymret meg for vannet. 

 

Stekte poteter går helt sikkert utmerket, men hva gjør du hvis du ikke får fisk?

 

Ta med deg noe snacks også. I varmt vær er det ekstra godt med noen salte nøtteblandinger eller lignende.

 

GOD TUR 

Ja du sier noe, kanskje jeg bare tar med noen skiver og litt pålegg. :) Om jeg ikke får fisk har jeg uansett med 3 pakker med Real Turmat. I tillegg har jeg en 200g Melkesjokolade med biter av Kvikk Lunsj som jeg skal kose meg med. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS.

 

Er du usikker på vannet, så kok det da er du trygg. Men er det brukbar gjennomstrømning i vannet, er det sikkert ok. Er du litt usikker, så pørver du først med en munnfull og lar det gå et par timer, før du drikker noe mer. Men vannet har vel en bekk/elv som renner inn til vannet og en ut, ta rennende vann fra bekken/elva det er ok. Det ville jeg ha gjordt.

 

Men ærlig talt, du har veldig lite mat med deg. Enkelte dager, er det lite fisk å få. Ikke ødelegg turen, med alt for lite mat. Da er det bedre å bære noe tilbake. Men, "skitt fiske"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør beregne ca. 1/2 brød pr. dag. Da er du sikker, og så kommer fisk eller f.eks.Real turmat i tillegg.

Du bruker mye mer energi når du går i heia med sekk enn når du tusler rundt hjemme.

Spis litt hver time.  Da utnytter du maten og energien bedre.

Hvis du går lenge uten å spise så vil ikke kroppen la deg ta ut alt energien. Den vil sørge for å ha en del i reserve.

Hvis du fyller på jevnlig så regner kroppen med at det kommer mer og da er det ikke så farlig å ha lite i reserve. Du trenger ikke spise mye hver gang. Bare en eller to skiver.

Dette lærte jeg av en som har drevet som prof. syklist halve livet, og jeg var overrasket over hvor effektivt det var. Du holder et jevnt høyt tempo mye lenger enn om du bare spiser mye før start. Da blir du slappere og slappere etter som timene går, uansett hvor mye du har spist på forhånd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.