Gå til innhold
  • Bli medlem

Akklimatisering til 4300m


Anbefalte innlegg

Annonse

Det er veldig individuelt hvordan kroppen reagerer på høyde, noen blir lettere høydesyke enn andre. 4000 meter høres kanskje ikke så høyt ut, men jeg ble nokså dårlig på 4300 meter i Tibet - men det var nærmest uten akklimatisering.

Som nevnt over bør du kanskje legge inn en dag eller to til akklimatisering, og se hvordan du reagerer. Jeg tror ikke du risikerer varig skade på såpass lav høyde som det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kanskje sagt 3 dager, men som nevnt er det veldig individuellt.

Men det beste svaret er kanskje "så lenge du kan ta deg tid til".

En tur på f.eks Kilmanjaro (5895m) kan gås på 5 dager da er sjansen på 60% for at det går. På 7 dager er sjansen 95%. En av dagene er nedstigningen. Når jeg gikk Killi var vi en stund over 4000m 3dje dagen, men gikk ned til 3600 og overnattet.

Jeg merket at jeg ble litt svimmel, men det gav seg og kom ikke igjen før jeg passerte vel 5400 noen dager senere (7 dager og nådde toppen). Matlysten forsvinner på vel 4000, og alt smaker likt, så du kan droppe gourmetmåltider..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kanskje sagt 3 dager, men som nevnt er det veldig individuellt.

Men det beste svaret er kanskje "så lenge du kan ta deg tid til".

En tur på f.eks Kilmanjaro (5895m) kan gås på 5 dager da er sjansen på 60% for at det går. På 7 dager er sjansen 95%. En av dagene er nedstigningen. Når jeg gikk Killi var vi en stund over 4000m 3dje dagen, men gikk ned til 3600 og overnattet.

Jeg merket at jeg ble litt svimmel, men det gav seg og kom ikke igjen før jeg passerte vel 5400 noen dager senere (7 dager og nådde toppen). Matlysten forsvinner på vel 4000, og alt smaker likt, så du kan droppe gourmetmåltider..

Hvor har du denne statestikken fra? Hørtes litt for bra ut, jeg tror det er flere som snur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er faktisk verre enn som så.. Her er statistikk fra Nasjonalparkmyndighetene for kilmanjaro:

All climbers, all routes 45%All climbers,

all 5 day routes 27% All climbers,

all 6 day routes 44%All climbers,

all 7 days routes 64%All climbers,

all 8 day routes 85%All climbers,

all 9 day routes (no data)

Eco expedition har f.eks 95-97% suksessrate på sine 7 dagers turer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er faktisk verre enn som så.. Her er statistikk fra Nasjonalparkmyndighetene for kilmanjaro:

All climbers, all routes 45%All climbers,

all 5 day routes 27% All climbers,

all 6 day routes 44%All climbers,

all 7 days routes 64%All climbers,

all 8 day routes 85%All climbers,

all 9 day routes (no data)

Eco expedition har f.eks 95-97% suksessrate på sine 7 dagers turer

Dette hørtes riktigere ut, nøyaktig hvor fant du disse talla?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dama og jeg gikk Jbel Toubkal som er nært den høyden du spør om, 4168 moh. Vi begynte turen i Imlil, som ligger på 1700 moh, og overnattet det ei natt. Dagen derpå gikk vi slak helning opp mot basecamp som ligger på 3200 moh. Påfølgende dag gikk vi to turer (startet dagen veeeldig tidlig), opp til et pass på 3900 moh for så gå ned til basecamp og deretter opp til Jbel Toubkal på 4168 moh. Vi gikk ned til Imlil samme dag. Verken dama eller jeg kjente noe særlig til høydesyke, foruten kortpusthet. Jeg ville lagt turen til minimum tre dager og lagt inn ei ekstra økt (jogge, gå en kortere tur el.) for akklimatisering i høyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttige svar svar! Då tenker eg vi legg opplegget som følger:

Føregåande veke: 1600 moh (Boulder) med div turar og aktivitet i 1500-2500 m høgd

d1: køyre frå 1600 moh til 3000 moh tidlig på dag. Overnattingar på ca 3000 moh.

d2: akklimatiseringstur til 35-4000 moh

d3: toppstøt til 4300 (Longs peak)

Med innlagt margin for ekstra dag(ar) om det trengst meir tid på akklimatiseringa.

 

Nokon som har gått Kiener's Route på Longs Peak og har noko info om den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok den samme turen som bareole nevnte til Jebel Toubkal for ett par år siden. Begynnte i Imlil på 1800 meter, gikk opp til 3200, overnattet der før vi tok toppen på 4167 og gikk ned til 1800 igjen.

Det var ingen i vårt reisefølge som merket noe til høydesyke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Finns inga generella svar då alla turer är olika. Inte ens jag som ändå klättrat en del vet hur jag reagerar 100% från gång till gång. Men den stora majoriteten känner överhuvudtaget inte av något förrän de passerar 3000m. Kör en extra dag på den höjden och du bör ta dig upp till 4300m och ned igen utan någon större AMS känning. Alltså nå toppen 3:e dagen...det räcker med att ni sover en natt på hög höjd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte sjekke loggen - her er høyde/dager fra min tur i Nepal i fjor høst

 

d1 gikk til 2700 og sov (merket ikke så mye til høyden før det nærmet seg 3000 - da ble litt andpusten)

d2 gikk til 3300 og sov (ikke noe ubehag ved høyden bortsett fra kortpustet)

d3 gikk til 4500 og tilbake til 3300, sov (fikk ganske vondt i hodet av å pese opp bakken på slutten mot 4500, men ellers ok - det gav seg når jeg hvilte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.