Gå til innhold
  • Bli medlem

hva slags lett fjelltelt anbefaler dere?


Fjellfrøkna

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg trenger litt hjelp, jeg skal kjøpe meg telt for første gang og det er forferdelig mye å velge mellom!

 

Jeg har sett på fjellreven abisko, noen som har erfaring med det? Jeg planlegger tur alene, men enmannstelt er ikke aktuelt, må ha litt mer plass. hvis jeg først skal dra på et telt så må det romme litt (ihvertfall meg, bagasjen og to hunder). Men teltet må veie under 3 kg. 

 

Har ikke noen erfaring med kjøp av telt så alle tips mottaes med takk. Men maxpris er vel satt på 4000. Men finnes der billige gode alternativer vil jeg helst høre om de ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt avhengig av hvor du skal bruke det og årstider.

Et tips er exped sirius Extreme 2. Godt telt for bruk hele året.

Veier ikke under 3 kilo men akkurat 3 kilo.

På tilbud på Oslo sportslager til 2500, kostet normalt over 4000.

Da får du et kvalitets telt til en pris du normalt finner telt enkategori eller to lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med du skal i hovedsak på tur i fjellet sommerstid.

Da ville jeg tatt en titt på f.eks. Tarptent Scarp 2. Det skal jeg kjøpe selv hvert øyelikk. Det er stort nok for deg og en veldig god venn, veier 1.7kg, eller 2.1kg med ekstra strenger som er grei å ha på høyfjellet. Kommer på under 4000kr fra statene inkl frakt og moms.

Det har 2 innganger, noe som gir uovertruffen lufting på varme dager. Men det tåler ikke like mye juling som teltet nevnt ovenfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport fjellheimen light 2 eller 3.

Kjempebra telt som også duger på vinteren. Går du inn på outleten til helsport, er sjansen stor for å finne ett demotelt med 40-60% rabatt.

Skal du ha kun 1 telt, er dette ett bra alternativ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Helsport Fjellheimen 2 Camp. Det veier oppunder 3 kg, men jeg synes at det er et kjempetelt! Den gode plassen i forteltet er et pluss for meg som har en hund som skal følge med på alt jeg driver med der ute, og selv om det er "bare" et 2-mannstelt så er det rikelig med plass til meg selv, en turkompis og hunden. Det er også en trygghet å handle fra nordisk produsent, da er det mulig å få fikset reklamasjoner og skader. Jeg har tidligere kjøpt et telt fra Statene, men etter mye frem og tilbake med produsent da ytterteltet plutselig og uten grunn gikk dunken, så havna tilslutt hele teltet i søpla, med uforettet sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fjellreven Abisko lightweight 3 og syns det er et godt telt. Det er masse plass i forteltet og fjellreven er kjent for god kvalitet på teltene sine. Teltet har også veldig god vannsøyle. Om det er noe negativt med det, så må det være sittehøyden inni teltet, men den høyden funker fint for min del. 3 manns modellen passer for to, skal være veldig glad i hverandre om en skal klare å være 3 stk i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Msr mutha hubba nx er jo også et greit telt. 2,1kg, 3manns, og den nye versjonen har bedre innertelt enn før. Nå er det devis tett.

Det koster 4799 som billigst og er mye telt for pengene. Populært telt og det dukker alltid opp i diskusjoner ang sommertelt.

Det har også 2 innganger, det kan være en fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt på nordmarka teltet, men liker ikke forteltet. vil ha et med åpning på siden, ser mest praktisk ut med tanke på bagasje og hunder. :) Har tenkt på fjellreven akka og, men er "bekymret" for vekten. Men er i relativt god form og skal ikke gå på ekspedisjoner akkurat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Et dyrere alternativ kunne vært Hilleberg Nallo gt 2. Jeg er utrolig glad i teltet og på langtur så havner dette teltet i sekken før de lette variantene.

Burde vært omvendt, men det teltet er min komfort på tur. Lykke til med det nye teltet:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.