Gå til innhold
  • Bli medlem

God og rimelig foldekniv


Gnukk_og_ute

Anbefalte innlegg

Annonse

http://www.ebay.com/itm/Opinel-VRI-No-10-5-1-8-clsoed-Natural-varnished-beechwood-handle-and-stainless-/171339037472?pt=Collectible_Knives&hash=item27e49a3b20

 

Opinel #8. Super spikkekniv og en skikkelig klassiker. Den kommer med karbonstål også. Men siden du skal bruke den til matlaging kan det være greit med rustfritt som her. Jeg har begge.

Den også super lett. Og bøladet kan låses både i åpen og lukket posisjon slik at den er sikker å ha i lomma. det finnes også belteslirer til de...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1+ på Opinel. Det er altså en super foldekniv til prisen. Jeg ville købe carbon og leve med den bliver lidt mørk og plettet (de er så billige, så du kan betragte dem som et værktøj, der kan skiftes efterhånden som de bliver for slidte). De er super nemme at slibe skarpe. Jeg har næsten altid en i lommen (noget mindre model dog). Har lige givet den en hurtig tur med keramisk strygestål - den kunne uden problemer barbere hår af armen bagefter...

 

Det var vores foretrukne kniv på en teltur i europa sidste år. Nr. 8 er lige præcis stor nok til at skære brød, tomater, snitte, skære kød osv. Det er en super allrounder synes jeg. Har 3-4 af dem rundt i huset :-) - Nr. 9 er også en fin størrelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også anbefale wenger/victorinox sin enkle modell med aluplater på sidene(soldier/cadet) i stadenfor raud plast.. http://www.handyniknaks.co.uk/the-10-best-uk-legal-carry-metal-handle-knives-152-c.asp  kniv nr. 5  

 

Denne linken http://www.outnorth.no/no-victorinox/cadet-alox-84-mm.php?utm_source=criteo_NO&utm_medium=rt&utm_campaign=retargeting er som du ser victorinox, der har dei av ein eller annan merkeleg grunn valgt å plassere ei "neglefil", der wenger har ein meir nyttig syl. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opinel N°08 kommer også i en versjon med Drop point blad som heter Opinel Garden knife N°08.

Har brukt både den og den vanlige og synes personlig at den er mye bedre å bruke, rustfrittstålet har den fordelen at det ikke smaker.

Har selv valgt den og vil anbefale det samme, lykke til :)http://www.amazon.com/Opinel-Garden-Knife-closed-Handle/dp/B0035HCLPC

T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camulus og Buck har gode foldekniver.

Jeg vant en gang en Camulus foldekniv med slire i en konkuranse i ukebladet Vi menn og den har holdt seg like god i snart 20 år.

Det selges en del foldekniver som ser ganske fine og solide ut, men som viser seg å være ganske dårlige på den måten at de blir løse i skaftet og slarkete etter en liten stund.

Men hvis du spanderer et par hundrelapper så burde du kune få en som er bra.

Pass på at det følger med slire til å henge i beltet så ungår du kanskje å miste den, og så bør det være en slik mekanisme som låser bladet når det er foldet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god regel er vel at hvis det virker for godt til å være sant, så er det nok det:) har gått på smell med fake produkter før, men noen av dem holder seg overaskende bra de også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svenske EKA har gode foldekniver, f.eks denne. Jeg liker skaft i tre på mine kniver, men de kan også fås med kunststoff/gummi-grep til en rimeligere penge.

 

Er ikke så fornøyd med Opinel og lignende type kniver; skaftet sitter ikke godt i mine (relativt store) never, det har på en måte feil form og blir for spinkelt.  Har i dag noe jeg antar er en opinel-kopi, kalt "Le savoyard" hvis jeg ikke tar helt feil.

 

Min neste turkniv blir en EKA, hvis jeg da ikke lager meg en turkniv med fast blad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker allesammen! Har faktisk sett på den EKA kniven siden den jo er tilgjengelig i butikk. Min XXL har den bare med treskaft da, og jeg må inrømme at rent estetisk dras jeg mer mot plasthåndtak, ikke at det egentlig er særlig viktig da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Den ser litt spinklere ut enn den fra Helle, men hvis du er fornøyd med den så er jo det det viktigste.

Alt avhenger av hva du skal bruke den til og en rustfri kniv, hvis det er bra stålkvalitet i den, burd holde ganske lenge.

(Du kan bruke en vankig karbonstål kniv til matlagig også. Jeg tror ikke du vil merke noen forskjell.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.