Gå til innhold
  • Bli medlem

Litt spørsmål om Femundsmarka


HakonJ

Anbefalte innlegg

Plutselig åpnet en liten turmulighet seg før sommeren, og siden jeg aldri har vært i Femundsmarka frister det å ta en vandretur der.

 

Transport:

Turen vil finne sted 10.-17. juni (+/- 1 dag). Etter hva jeg har skjønt begynner ikke fergetrafikken å gå før 16. juni. Finnes det likevel noen form for offentlig transport mellom Røros og Synnervika før 16. juni, eller må jeg belage meg på å ta taxi?

 

Rute:

Jeg tenker å følge stinettet i hovedsak, med litt avstikkere hvor jeg føler for det. Grovskissert rute med start i Synnervika og slutt nederst i Røavassdraget: Mugga oppover mot Sverige - ned mot Reva/Rogen - Vonsjøen - ned Grøtådalen. Noen som har tanker om ruta? Noe å være obs på? Andre anbefalinger? Tenker å bruke mest tid rundt Vonsjøen og ned Grøtådalen.

 

Vannstand:

Ser ikke for meg at det er mye snø/is igjen i området, men hvordan pleier vannstanden å være generelt på denne tiden? Noen spesielle bemerkninger for i år, eller langs ruta jeg tenker å gå?

 

 

Mål for turen: Nyte livet (dvs fiske, drikke kaffe og lese). Kilometerjag og toppturer er strengt forbudt. Med mindre jeg får lyst :)

 

Om noen skulle ønske å slå følge på hele eller deler av turen er det bare hyggelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Båten begynner å gå 16 juni. Har såvidt vært i kontakt med folka på Kärringsjøen, og det er nok stort sett bart til da.

Kanskje vi møtes et sted. Jeg kommer til å gå fra Røoset og inn til Roasten mandag. 16.

Camper nok et eller annet sted langs Roasten eller Litljesjøen. Mulig jeg kvelder i Roastbua om den er ledig.

 

Vannstanden tør jeg ikke spå noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro vannstanden er relativt høy. Jeg har vært innover i Femundsmarka de siste 13-14 årene rundt sankthanstider og da har vi ofte opplevd at vannstanden enda synker. Men det har aldri vært noe stort problem. Muligens er det en del vann i år i og med at det er flom flere plasser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bussen går vel mandag onsdag fredag, men kontakt atb så vet de det.Vannstanden er veldig høy, snakket med noen som var utover på bryggeutsetting i går og de kunne melde at det var lenge siden den var så stor. Det meste av snø er borte. Engerdal-fjellstyre.no har endel oppdateringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye mulig vi treffer på hverandre @Skaukraft. Kanskje ved fergeleiet om jeg avslutter 16. juni?

 

Ser det er mer vann enn jeg håpte, men med rapporten fra Engerdal Fjellstyre holder jeg motet oppe. Satser på lite nedbør og synkende vannstand fremover, slik at litt elvefiske kan bli en mulighet. Takk for info alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sniker meg kjapt inn i tråden din HåkonJ.

 

Tar med meg pensum, packraft og en presenning innover til Femunden i morgen, og regner med å bli der til helgen en gang  :D   Tenkte jeg skulle gå/padle fra langen/synnervika og oppover til nedre muggsjø, før jeg padler/går nedover mugga tilbake til femunden. Padler så nordover til feragen, og ned håelva tilbake til Røros. Siden jeg er fersk packrafter blir jeg litt halvbekymret om meldingene om høy vannstand. Har aldri vært i området før, men ser ut til at Håelva er ganske rolig, så det kan hende høy vannstand er en fordel. 

 

Har litt begrenset med turutstyr tilgjengelig for øyeblikket, og mangler blant annet beskyttelse mot mygg. Noen som insisterer på at det kan bli et problem? Hvordan er det forresten med flått i området?

 

Kommer tilbake med mine erfaringer etterpå, kan jo hende det kan være til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flått er ikke noe problem :) Har de 3 siste årene vært ei uke i Femundsmarka på slutten av Mai og har ikke opplevd veldig høy vannstand da det stortsett har vært bart og snøsmeltingen har vært ferdig. Snøsmeltingen er vel litt seinere i år enn tidligere tror jeg så har ikke snøring på hvordan det er i år. 

 

Det jeg har merket meg er at det gjerne er lite mygg i det jeg drar inn, men at de våkner opp av min tilstedeværelse. Har overlevd uten noen form for beskyttelse fra myggen på disse turene, sommerstid har jeg alltid hatt med meg noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lutra kan ikke hjelpe deg så mye, men flott om du kommer med tilbakemeldinger når du returnerer. Jeg snakket med ei som hadde vært der et par ganger i begynnelsen av juni, og da var det i grenseland med mygga. Pensumlesing i marka er toppers! Ha en riktig så fin tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange hytter i Synnervika så det er alltids noe trafikk på sommeren. En presentabel person uten mer pikkpakk enn en full ryggsekk skulle nok klare å ordne seg haik ut. Tilbake kan sikkert bli litt værre (avhengi av ukedag osv), så sannsynligvis greit å ha taxipenger uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mygg: Jeg gikk i midten av juni 2012. Da var det ikke noe mygg. Men det kan vel variere fra år til år. Regner med at det er nattefrost som betyr mest.

Har opplevd mye forskjellig på den tida, alt fra nesten ikke noe, til plagsomt mye. Kommer nok mye an på hvor tolerant man er :-P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg tilbake etter noen fantastiske dager. Så fantastisk faktisk, at jeg nå er omtrent så solbrent som jeg aldri før har vært. Uten solkrem i høyfjellet - håpløst!  :ike:

 

Tok skolebussen merket "femunden" klokken 13.50. Fikk hjelp med bussruta på turistkontoret. Sikkert enklest å ringe AtB på forhånd. 

 

Veldig høy vannstand i mugga. Hadde egentlig tenkt å padle ned fra nedre muggsjø, men det hadde vært sprutsikker selvassistert aktiv dødshjelp. Elva var over breddene sine, såpass mye et sted at jeg måte bruke packraften for å komme meg over ei sideelv(kunne gått rundt ei myr). Ganske vått i myrene, men ikke værre enn at jeg kom meg tørrskodd opp, og ned. Vannstanden i nedre muggsjø var nok gode 30cm over "normalen", men sank 10 cm på natten jeg var der oppe. 

 

Ikke noe snø oppe ved nedre muggsjø. Flekkvis snødekke på de toppene jeg så derfra.  

 

Sov under åpen himmel, med packraften som ly for solen. Ikke antydning til mygg eller knott.

 

Prøvde meg litt med fluestanga, men fikk ikke noe. Var fisk som vaket i nedre muggsjø. Litt mye vann i elvene for fiske. 

 

Pensumlesinga gikk heller dårlig, alt for mye å finne på der ute  :logik:

 

Padlet nordover til Feragen, og vestover til røros. 

 

Bilde fra Nedre Muggsjø.

 

post-3939-0-84450800-1401567412_thumb.jp

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.