Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger lettere utstyr - telt, pose, tarp


mila

Anbefalte innlegg

Jeg bærer altfor tungt. Kommer glatt opp i 16-17 kilo på en helgetur, og det er ikke så veldig behagelig å bære med seg. Jeg er bare 1.60 cm høy og med ei vekt som såvidt bikker 50 kg, er dette i meste laget. For å få en oversikt over hvilke områder det er lettest kvitte seg med noen gram - for ikke å snakke om kilo - laget jeg en utstyrsliste. Den er ikke helt komplett, men ikke overraskende trekker telt, pose og sekk vekta godt opp, selv når jeg bruker sommerposen. Er en del å hente på andre områder også, bl.a. kløv når hunden er helt utvokst.

 

Vil likevel så smått begynne å skifte ut/supplere det dyreste utstyret, og har noen ønsker mtp telt og pose. Tar veldig gjerne i mot tips, både når det gjelder utstyrsønsker og ikke minst generelle råd om hvordan man får ned vekta! 

 

Telt

Trenger ikke ikke å være helårstelt, vil bare være unntaksvis jeg telter i < minus 5-6 grader. Gjerne 3-manns, fint med plass til to mennesker og noen lapphunder. Ikke noe krav med to innganger, må være raskt/lett å sette opp. Har kikket på Helsport sine Fjellheimen superlight og Rondane superlight, bittelitt mer vekt på førstnevnte og Rondane er også rimeligere. Noen som har erfaringer med disse teltene og gi meg noen pro og kontra?

 

Sovepose

Vil ha dunpose. Her har jeg snust på Marmot Helium og Roberts Ultra- eller superlight 500. Sistnevnte kan jeg sende via slektninger i Tyskland, slipper da unna norsk moms og toll. Marmoten må jeg ev. kjøpe på ebay. 

 

Tarp

Kan jo være et bra alternativ til telt i sommermånedene. Vil gjerne ha tips om noe fjærlett! Hva er hensiktsmessig størrelse for to personer? Og hvordan fungerer tarp når det er vått i bakken, enten fordi det har regnet eller pga dugg.

 

Underlag

Er forsåvidt fornøyd med Bamse-underlaget mitt, ikke akkurat ekstremt tungt, men det tar jo en del plass. Exped synmat ul 7 er et alternativ.

 

Sekk

Arcteryx-sekken er ganske tung i seg selv, men den er god som gull når det gjelder hytte til hytte turer. Med telt, pose, underlag og kokesaker bidrar den ikke akkurat til å lette børen. Hvis jeg supplerer med ny sekk er jeg litt i tvil om jeg skal gå for en 70-75 liters eller en med omtrent samme volum som Arcteryx-sekken, 62 liter. Eller i praksis noe mindre da jeg har den minste størrelsen. 

 

Som sagt, jeg tar veldig gjerne imot tips om lettpakking og/eller konkrete kjøpetips. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her kommer du til å få forskjellige svar. Skal du redusere litt og litt eller kjøpe mye nytt på en gang? Vet du hvor mye mat du kommer til å ha med på turene?

Hvis du skal ta det litt og litt ville jeg startet med telt og sovepose. Her sparer du mest vekt. Vent med de andre.

Hvis du skal skaffe deg en del utstyr i samme slengen, ville jeg bestilt fra utlandet. En lett sekk på ca 50 liter fra Golite.ch eller en rammeløs fra MLD?

Soveposene du nevner er sikkert bra. Kvaliteten på dunet er vel det viktigste.

Tarp ville jeg kanskje ventet med om du ikke har masse penger å bruke, bruksområdet på sommeren blir begrenset med mye mygg.

Telt fra tarptent, kanskje? Nye Hogback har masse plass. Eller Golite Shangri-la 3?

Sover du godt på Bamse synes jeg du skal fortsette med det. Prøv kanskje også et skumunderlag som veier rundt 300g.

Bare noen forslag. Skal du kjøpe alt på en gang, kan du spare mye penger på å tenke litt utradisjonelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer du til å få forskjellige svar. Skal du redusere litt og litt eller kjøpe mye nytt på en gang? Vet du hvor mye mat du kommer til å ha med på turene?

Hvis du skal ta det litt og litt ville jeg startet med telt og sovepose. Her sparer du mest vekt. Vent med de andre.

Hvis du skal skaffe deg en del utstyr i samme slengen, ville jeg bestilt fra utlandet. En lett sekk på ca 50 liter fra Golite.ch eller en rammeløs fra MLD?

Soveposene du nevner er sikkert bra. Kvaliteten på dunet er vel det viktigste.

Tarp ville jeg kanskje ventet med om du ikke har masse penger å bruke, bruksområdet på sommeren blir begrenset med mye mygg.

Telt fra tarptent, kanskje? Nye Hogback har masse plass. Eller Golite Shangri-la 3?

Sover du godt på Bamse synes jeg du skal fortsette med det. Prøv kanskje også et skumunderlag som veier rundt 300g.

Bare noen forslag. Skal du kjøpe alt på en gang, kan du spare mye penger på å tenke litt utradisjonelt.

 

Skal ikke kjøpe alt på en gang, tenker sovepose først og fremst. Og så kikket jeg på den Golite-sekken, er ganske fristet til å bestille. Sekken ser veldig ok ut, prisen er helt overkommelig og jeg kan sende via Tyskland og slippe norsk moms! Rammeløs er jeg mer tilbakeholden med, har leddgikt og er redd jeg må gå for noe litt mer anatomisk. 

 

Teltforslagene noteres, Hogback var ganske kult, da! :) 

 

Når det gjelder mat så regner jeg en pose real, (hvis jeg ikke fisker) 6-7 brødskiver, 100 gram sjokolade og et par never nøtteblanding per døgn. Har som regel med flytende margarin og litt rømme til et par fiskemiddager også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovepose

Vil ha dunpose. Her har jeg snust på Marmot Helium og Roberts Ultra- eller superlight 500. Sistnevnte kan jeg sende via slektninger i Tyskland, slipper da unna norsk moms og toll. Marmoten må jeg ev. kjøpe på ebay. 

Jeg har blitt en enormt Roberts-fan og har nå 4 poser fra dem (2 par til meg og dama). Til sommerpose gikk vi for Superlight 200(til meg) og 300(til dama) med 95/5 850 cuin dun. Vi er kjempefornøyde! Vi valgte dog å ha Microlight-stoff utenpå pga slitestyrken, noe som ga oss noen ekstra gram men samtidig en pose som holder lenger.

 

Når det kommer til sekk kan jeg anbefale Bergans Helium 55L. Du har mye muligheter for å feste ting utenpå den om du ikke skulle få plass inni, men husk at om du investerer i nytt lettvektsutstyr så vil sannsynligvis pakkvolumet også bli godt redusert siden UL-utstyr ofte pakker mindre enn "vanlig" utstyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt en enormt Roberts-fan og har nå 4 poser fra dem (2 par til meg og dama). Til sommerpose gikk vi for Superlight 200(til meg) og 300(til dama) med 95/5 850 cuin dun. Vi er kjempefornøyde! Vi valgte dog å ha Microlight-stoff utenpå pga slitestyrken, noe som ga oss noen ekstra gram men samtidig en pose som holder lenger.

 

Når det kommer til sekk kan jeg anbefale Bergans Helium 55L. Du har mye muligheter for å feste ting utenpå den om du ikke skulle få plass inni, men husk at om du investerer i nytt lettvektsutstyr så vil sannsynligvis pakkvolumet også bli godt redusert siden UL-utstyr ofte pakker mindre enn "vanlig" utstyr.

 

Så bra du har gode erfaringer med Roberts, alltid en fordel med ok referanser når man kjøper online og ikke selv har mulighet for "nærkontakt" med produktet. Jeg tenker først og fremst å bytte ut 3-sesongsposen min på 2 kg med noe lettere, så kan det bli ny sommerpose seinere. Bergans helium har jeg sett på selv også, hyggelig pris også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder tarp, så bør du i alle fall ikke under 3x4 m for to personer. Jeg ville gått for 4x5, hvis dere skal ha bikkjene under også. I vått vær må du ha et trekk utenpå (som Grevling e.l.). Vekta av tarp pluss to stk grevling er ikke så langt unna et lett telt, så jeg vet hvor jeg ville lagt pengene..  

Du har jo en god sekk, så hvis du skal fase inn litt av gangen, ville jeg gått for pose først, så Syntmat. Liggekomforten er vanvittig mye bedre enn på et Bamse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellheimen og Rondane SL er gode alternativ for lett vekt. Ville selv valgt Fjellheimen da Rondane er ganske trangt og lavt.

Finnes en del lette telt fra andre produsenter også.

 

Dunpose er fint, koster litt men får igjen på komfort og vekt. Mange å velge mellom i lett segment men skal den fungere om vintern så blir et vekt på den uansett. De letteste til vinterbruk pleier koste mye. Ville vel her gått for en 3 sesong som har en T-komfort på et par minusgrader. Kan være kaldt i fjellet selv på sommern. Innenfor der skulle jo Marmot Helium passe bra.De har den noe nedsatt om dagen på Sportsnett.

 

Tarp finnes i flere fasonger og størrelser. De fleste som er ca 3x4m ligger på ca en kilo i vekt. Ska du ha noe veldig lettvekt her koster de mye. Får kjøpt ting fra utlandet som på en 3x3m bare veier 300gr, men koster dertil mye.

Skal du primært camp i skog kan en god tarp og myggnett være like greit som telt. Skal du til fjelles ville jeg kjøpt telt først.

 

Underlag. Bamse er helt fint, ikke veldig tungt og tåler mye. Litt dårlig liggekomfort. Exped SYnmat UL er klart bedre å ligge på men du sparer ikke så mye vekt der. Bruker du slikt som Synmat UL bør du i tillegg ha noe å sitte på ute. De er tynne i stoffet så stein, blåglør etc er ikke å anbefale. Må da ta med et ekstra underlag i tillegg. Jeg bruker eet kjempelett fra Jysk, koster vel 50 kr eller noe. Bruker det og under Synmat for å spare slitasje. Men du har nok lite å spare vektmessig her.  Eneste er "ny versjon" av Bamse som heter Ajungilak Alpine Mat EXP, Samme mål men veier 265gr så vidt jeg husker.

 

Sekk. F.eks en Osprey Ariel 55 el 65. Gode sekker med bra detaljer, veier 2,3 kilo. Gode å bære så lenge du ikke laster for tungt.

Alternativ hvis du skal opp litt i størrelse Osprey Xena 70 el 85. Takler litt mer vekt, veier ikke mer enn 2,3 kilo ca de heller. Osprey sekker er som regel gunstig priset.

Skal du være ute på vintern så trenger men ofte litt plass i sekken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ventet med å kjøpe ny sekk til du vet ca. hvor mye annen vekt og volum du kan spare. I hvert fall om du er fornøyd med sekken du har nå. Kjøp ny sovepose og nytt telt, om du går fra fibersovepose til dun og fra et tungt vintertelt til et lett tresesongertelt kan du spare mye vekt. 

Ellers tror jeg forsåvidt de norske teltene som nevnes her og sikkert mange andre også er veldig fine, men det er altså en del penger å spare om man kjøper enda lettere og kanskje minst like gode telt fra utlandet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder tarp, så bør du i alle fall ikke under 3x4 m for to personer. Jeg ville gått for 4x5, hvis dere skal ha bikkjene under også. I vått vær må du ha et trekk utenpå (som Grevling e.l.). Vekta av tarp pluss to stk grevling er ikke så langt unna et lett telt, så jeg vet hvor jeg ville lagt pengene..  

Du har jo en god sekk, så hvis du skal fase inn litt av gangen, ville jeg gått for pose først, så Syntmat. Liggekomforten er vanvittig mye bedre enn på et Bamse.

 

Posen - Roberts ultralight 500 - er nå nesten bestilt, venter bare på bekreftelse av et postnummer på co.-adressen i Tyskland. Har veldig lyst på en sommerpose også, min sommerpose veier 1400 gram, ser det er utrolig lette poser både 200 og 300. Men det får vente. Synmat er det ikke så verst pris på, blir sikkert en om ikke så lenge.

 

Fjellheimen og Rondane SL er gode alternativ for lett vekt. Ville selv valgt Fjellheimen da Rondane er ganske trangt og lavt.

Finnes en del lette telt fra andre produsenter også.

 

Dunpose er fint, koster litt men får igjen på komfort og vekt. Mange å velge mellom i lett segment men skal den fungere om vintern så blir et vekt på den uansett. De letteste til vinterbruk pleier koste mye. Ville vel her gått for en 3 sesong som har en T-komfort på et par minusgrader. Kan være kaldt i fjellet selv på sommern. Innenfor der skulle jo Marmot Helium passe bra.De har den noe nedsatt om dagen på Sportsnett.

 

Tarp finnes i flere fasonger og størrelser. De fleste som er ca 3x4m ligger på ca en kilo i vekt. Ska du ha noe veldig lettvekt her koster de mye. Får kjøpt ting fra utlandet som på en 3x3m bare veier 300gr, men koster dertil mye.

Skal du primært camp i skog kan en god tarp og myggnett være like greit som telt. Skal du til fjelles ville jeg kjøpt telt først.

 

Underlag. Bamse er helt fint, ikke veldig tungt og tåler mye. Litt dårlig liggekomfort. Exped SYnmat UL er klart bedre å ligge på men du sparer ikke så mye vekt der. Bruker du slikt som Synmat UL bør du i tillegg ha noe å sitte på ute. De er tynne i stoffet så stein, blåglør etc er ikke å anbefale. Må da ta med et ekstra underlag i tillegg. Jeg bruker eet kjempelett fra Jysk, koster vel 50 kr eller noe. Bruker det og under Synmat for å spare slitasje. Men du har nok lite å spare vektmessig her.  Eneste er "ny versjon" av Bamse som heter Ajungilak Alpine Mat EXP, Samme mål men veier 265gr så vidt jeg husker.

 

Sekk. F.eks en Osprey Ariel 55 el 65. Gode sekker med bra detaljer, veier 2,3 kilo. Gode å bære så lenge du ikke laster for tungt.

Alternativ hvis du skal opp litt i størrelse Osprey Xena 70 el 85. Takler litt mer vekt, veier ikke mer enn 2,3 kilo ca de heller. Osprey sekker er som regel gunstig priset.

Skal du være ute på vintern så trenger men ofte litt plass i sekken.

 

Telt må det helt klart undersøkes mer på. Ikke så vanskelig å finne bra og lette, men de koster jo en del. Fjellheimen SL er notert som det beste alternativet vs Rondane SL, nyttig tilbakemeldig da de ser ganske like ut plassmessig på bildene. Utenlandskjøp er også en mulighet mtp lavere pris. Når det gjelder tarp så oppholder jeg meg nesten bare på fjellet, så kanskje det er like greit å glemme det foreløpig og satse på telt, ja. Osprey sine sekker har jeg gode erfaringer med, har Talon 11 og Stratos 24 som dagstursekker i tillegg til en Lowe Alpine 35, Kunne likevel tenkt meg noe enda lettere, som f.eks. den GoLite 50 literen som er meget sympatisk priset. Jeg telter vanligvis ikke på vinteren.

 

Jeg ville ventet med å kjøpe ny sekk til du vet ca. hvor mye annen vekt og volum du kan spare. I hvert fall om du er fornøyd med sekken du har nå. Kjøp ny sovepose og nytt telt, om du går fra fibersovepose til dun og fra et tungt vintertelt til et lett tresesongertelt kan du spare mye vekt. 

Ellers tror jeg forsåvidt de norske teltene som nevnes her og sikkert mange andre også er veldig fine, men det er altså en del penger å spare om man kjøper enda lettere og kanskje minst like gode telt fra utlandet. 

 

Telt hadde vært utrolig greit å få snarest, men økonomien tilsier at det mest sannsynlig må vente en stund. Holder på med hyttekjøp også, så jeg må ikke akkurat lete etter noe å bruke pengene på. Så sitter det en liten påtrengende djevel på skuldera mi og maser: Jammen det er jo bare å låne bittelitt mer penger!

 

Legg igjen telefon, kabel og ekstrabatteri. Er man på tur, så er man på tur. Nok skjermstirring når man er hjemme, vel. 

 

Ser poenget ditt, men for meg er ikke dette et alternativ.

 

 

Jeg slipper også unna noen kilo når hunden kan begynne å bruke kløv med full vekt.

 

Tusen takk for alle de bra svarene, setter stor pris på det! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Posen - Roberts ultralight 500 - er nå nesten bestilt, venter bare på bekreftelse av et postnummer på co.-adressen i Tyskland. Har veldig lyst på en sommerpose også, min sommerpose veier 1400 gram, ser det er utrolig lette poser både 200 og 300. Men det får vente. Synmat er det ikke så verst pris på, blir sikkert en om ikke så lenge.

Du kommer til å bli veldig fornøyd :) Gratulerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.