Gå til innhold
  • Bli medlem

Aurlandsdalen med høydeskrekk?


Webguri

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å gå Aurlandsdalen med sønnen på 14 til sommeren, men kjenner at jeg trenger å forberede meg litt mentalt pga ekstrem høydeskrekk.  Det hjelper meg veldig å forberede meg på omtrent hvor bratt/luftig det er på de ulike etappene, hvor lenge jeg må regne med at det er ubehagelig etc. Det er også greit å vite om evt. bruer og hengebruer som må passeres. Jeg er ingen fjellgeit, men har en del turer i beina til tross for høydeskrekken. 

 

Noen innspill? Og hva med å ha med hund? Jeg blir veldig glad for alle fakta! 

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har gått der et par ganger for en menneskealder siden, med sønn på 8/10 år.

Tør du å ta rulletrappa på Nationalteateret, er ikke dette noe verre.

Det er vel heller ikke så mye forandring på ca 20 år, så bare gå, kos deg og la det bli en ting du minnes med glede.

 

Turen er kjempefin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen bruer, men ikke så høye. Og et eller to punkter hvor stien kan føles litt smal. Men det er den ikke. Høydene på denne turen er utrolig mye mindre påtrengende enn f.eks Bessegen eller Knutshøe eller Rondeslottet, for å ta noen standardeksempler. Dette er på mange måter en "pensjonisttur", altså den passer for de aller fleste.

Turen er nydelig, ikke la deg stoppe : )

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk der i høst med hund og datteren min på 6,5. Jeg oppfattet ikke turen som eksponert, men jeg har jo heller ikke høydeskrekk. I noen områder var det bratt ned på den ene siden, men der var stien bred og det gikk fint å holde avstand til "stupet". Jeg kan ikke huske noen broer, så jeg antar at de ikke var voldsomt høye eller lange. 

 

Man kan velge mellom å gå Bjørnstigen og en lavere rute. Vi gikk opp i høyden, og det er mulig det var flere broer eller annet på den lavere ruta. Bjørnstigen synes jeg ikke var eksponert, men det var litt bratt noen steder. Den største utfordringen for oss var at vi mistet stien på vei gjennom et rasområde, og dermed måtte finne veien ned selv. Det gikk fint, det også. 

 

Flott tur som jeg gjerne anbefaler! 

 

Mer om vår tur kan du lese på bloggen hvis du er interessert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har høyde/fallskrekk og har gått Aurlandsdalen. Null problem, det er ikke skummelt, heller ikke den strekkningen du blir varslet for. Men jeg gikk for sikkerhets skyld ikke Bjørnestigen, men tok det lavere alternativet. På første etappe fra Geitrygghytta var det en vaklende løsbru over en bekk. Den har jeg krypt på knærne. Var ikke verre enn det. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke broene spesifikt, men bikkja vi hadde med er ikke særlig glad i hengebroer og tilsvarende konstruksjoner. Vi gikk fra Haugastøl over Hallingskarvet og så til Geiteryggshytta før vi gikk ned Aurlandsdalen. På veien fra Raggsteindalen til Geiteryggshytta husker jeg at jeg måtte bære bikkja over minst en bro, men etter det tror jeg at alt gikk veldig greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant et bilde av broen fra da vi gikk Aurlandsdalen for et par år siden.

 

306457_10150960297892260_584866570_n.jpg

 

Som du ser er broen lav og konstruksjonen er fin. Ingenting å frykte.

Når det gjelder resten av turen, så sier jeg meg enig med de over. Ingen grunn til å frykte noe som helst. Bjørnstigen er bratt opp og bratt ned, men ikke "skummel". Hvis det regner kan det muligens bli noe glatt. Dere kan spare knær og høydeskrekk ved å gå utenom. Alternativet er godt merket, mener jeg å huske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Å bære hunden min som er over 40kg er ikke noe alternativ, men den brua på bildet går han greit over.

Mener å ha sett bilde av en lang hengebru som jeg trodde var i Aurlandsdalen, men da er nok den jeg tenker på et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.