Gå til innhold
  • Bli medlem

Hund opp på Innerdalstårnet, Snota og Trollhøtta


Bjonnen

Anbefalte innlegg

Annonse

Kjem an på bikkja. Du må rekne med å bære/dra bikkja opp på ein to/tre punkt på Innerdalstårnet.

Har du ein grand danois må du svette litt, har du ein chihuahua er det enklare.

Ikkje alle bikkjer er like glad i høgder. Om den ikkje er vant til det foreslår eg at du byrjar

litt enklare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kjem an på bikkja. Du må rekne med å bære/dra bikkja opp på ein to/tre punkt på Innerdalstårnet.

Har du ein grand danois må du svette litt, har du ein chihuahua er det enklare.

Ikkje alle bikkjer er like glad i høgder. Om den ikkje er vant til det foreslår eg at du byrjar

litt enklare.

Okey, Rottweiler-tispa mi er ikke redd for høyder, men vet sin begrensning både opp og ned. Vært på endel 2000-topper, men ingen hvor det har vært nødvendig med bæring, litt støtte bare og et dytt i rompa av og til. 40 kilo er bikkja, så da får jeg tåle svette litt, opp vil jeg. Muligens litt verre ned de samme partiene du nevner, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjølvsagt umogleg å gje noko fasitsvar på dette spørsmålet da du og bikkja for oss er to ukjente faktorar. Men om

du har vitja for eksempel Kyrkja ved Leirvassbu kan du rekne Innerdalstårnet som eit par hakk verre enn den. Ein rottweiler

vil også være tung nok til å kunne forårsake svært uhandterlege situasjonar på klivepartia. Spesielt eine punktet på

Innerdalstårnet kan bli problematisk med ei så stor bikkje.

 

Likevel, gje det eit forsøk men la det bli på bikkja sine premisser. Innerdalen og Giklingsdalen er eit nydleg område sjølv

om du ikkje kjem til topps.

 

PS: Om bikkja toler å stå bunde ei lita stund er det ikkje veldig langt frå klivepartiet og opp...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, takk for svar, nå forstår jeg litt bedre. Ikke interessert i å sette hverken meg selv eller bikkja i unødig fare. Bare vi rare menneskene som på død og liv skal opp på toppen. Jeg har en kompis som evt. skal få passe bikkja når jeg tar de siste meterene. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei.

Kom du opp på toppen med hund?
Vurderer den turen selv, og søkte på forumet på Innerdalstårnet og hund - derfor fant jeg denne tråden. Har en Husky som har vært med på noen toppturer, men ingen der vi har blitt stilt på prøve. Alternativet er å la hunden vente på at vi selv tar toppen :-)

Det er kanskje litt værre at jeg selv ikke er helt høy i hatten når mønet på huset skal males. Dersom det ikke trengs tau, så bør det likevel gå greit.

Kanskje du har andre gode forslag til toppturer med hund? Vurderer også Skåla evt RondeSlottet. (Snota, Galdhøpiggen og Stor Skrympten er tatt)

 

Godt nytt år
Mvh
-Trond F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansvarlig å sette liv og helse i fare med dyr på luftige topper. Var med en kjepphøy kar (tilfeldig påtruffet under anmarsj) på en ikke nevnt halvluftig topp i sommer. Bikkja krakilsk i ei nesten vertikal snøfonn oppunder toppen, og enden på visa var at han og dyret stod av og venta ved et vanskelig parti. Da hadde det vært mer enn én hårsbredd fra helikoptersnurr og mulig tragedie pga en cocky "fjellvant" tulling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med @Landsem i ovenstående innlegg her. Med bikkje har man valgt bort noen typer turer om en ikke får noen andre til å passe den om en vil på mer krevende topper. Jeg tenker generellt her, jeg veit ikke noe om de toppene TS tenker på. En krakilsk hund har det heller ikke fint på den turen, husk at det er du som velger turen og ikke bikkja. Mao har det mye med velferden for hunden, det er  lover som regulerer det - men det burde være nok med sunn fornuft til å ta de hensyna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vært på Trollhøtta. Vet ikke hvilken hund du har, men er det en hund i mellomstørrelse/ stor skal vel hverken Snota eller Innerdalstårnet være noe problem. 
Møtte en med hund da vi var på vei ned fra tårnet i sommer, akkurat der det kinkige partiet er. Bikkja hadde absolutt ikke noe problem der. Så er hunden turvant og rolig hadde jeg ikke tenkt på å ikke ha den med. 
Min hund er litt for liten og blir så sliiiiiiiiten på slike turer, så jeg hadde kommet til å endt opp med henne i sekken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Voff!

Borga er 25 kg og heeelt utrent. Er helt dau og sliten idag etter en tre timers rusletur i marka i går. 

Vi to skal på Trollhytta, Trollhøtta (Bolmen), Svarthetta og Snota i sommer. Ikke Trollhetta det blir for langt å gå for meg (greier heller ikke sykleturen innover)

Hvordan legger jeg opp treninga for huskyen min?

Det lengste hu har gått er Todalshatten i 2009, noe lignende i lengde som Bolmen. Da var a 2 år og råsprek.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.