Gå til innhold
  • Bli medlem

Ørneredet...


Robinson

Anbefalte innlegg

Vi var på en liten ørnesafari , en kamerat og meg,forrige helg. Jeg oppdaget ett ørnepar i fjor på en fjelltur og vi fikk alle indikasjoner på at de ikke likte at vi var der. Så vi regnet med at de hadde reir og unger i nærheten siden det var i midten av juni. Vi ville ikke forstyrre dem for mye og fjernet oss. Men jeg ville gjerne prøve i år også, siden ørner gjerne bruker samme reir, år etter år.  Vi var veldig forsiktige da vi klatret opp, men ble fort oppdaget.

 

 

post-740-0-06703400-1400961373_thumb.jpg

 

Jeg tok vel ca. 50 bilder av disse to. De gav oss alle signaler om at de ikke likte at vi var der, og kretset rundt oss , skrikende. Men de kom ikke nærmere enn litt under 100 meter. Ett kråkepar hadde vært mye mer aggressiv i samme situasjon.Og ett svanepar hadde prøvd så godt de kunne å drepe oss. Har opplevd det. Men ørnene holdt avstand.

 

post-740-0-71813900-1400961270_thumb.jpg

 

Jeg kunne se fisken i klørne på den ene. Større fisk enn vi fikk. Men reiret klarte vi ikke å oppdage, enda jeg regner med at det var under oss i lia en plass. Så vi fjernet oss. Men da jeg kom hjem og lastet ned bildene, oppdaget jeg at jeg hadde bildet av reiret likevel. rundt 300 meter fra oss og litt under oss. I ei stor furu.Men jeg legger ikke ut bildet av reiret her.  Nå som jeg vet hvor reiret er kommer jeg til å snike meg opp om ett par uker, og prøve å få ett par bilder av ungene. Hvis de har vokst litt , vil jeg kanskje få ett bilde av dem mens foreldrene kommer med mat til dem. Jeg kommer ikke nærmere reiret enn 300 meter, men med 300mm objektivet mitt håper jeg at jeg kan få til noe, uten å forstyrre.

 

 

post-740-0-53255800-1400961123_thumb.jpg

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det fiskeørn ?

Fiskeørn har vi tre par av som hekker i trær som står på holmer i elva ganske nær bebyggelse.

De er tollerante for folk. Reirene er merket for turister med sti som går en hundre meter ifra hekkeplassen.

En av ungene som er blitt merket ble funnet drept på en flyplass nede i Ghana, så de trekker langt.

Kommer ofte over huset her til skrekk for både katter og høns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at dette er havørn. Den hvite halen og det hvite hodet, synes jeg minner om havørn. Disse hekker også i  toppen av ei furu, men er ikke mer tolerant enn at de lager sjau, selv om vi er flere hundre meter fra reiret. Kanskje det er det at vi har overhøyde når jeg tok bildene, og kunne se rett ned på reiret, som bekymret dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.