Gå til innhold
  • Bli medlem

Støydemper til OmniLite Ti


Anbefalte innlegg

Da har jeg mottatt mine Berniedawg dempere, Mastercard regningen kom på 775,- totalt, så får jeg se hva eventuellt UPS charger meg for moms og tollbehandling..

Bestillte hos "Shapeways", fant senere ut at det andre firmaet som det linkes til hos "Bernie" er litt billigere pr.stk, men frakta litt dyrere.

Ved bestilling fikk jeg oppgitt estimert shipping date, dette stemte på en prikk med når varene ble sendt. Det tar noen uker før de sendes, fordi det virker som at de ikke har de på lager, men bestiller fra støperiet fortløpende. Helt greit for meg siden jeg ikke hadde det travelt.

 

Har så vidt prøvefyrt, og målt støynivået via en app på mobilen. Plasserte brenneren på et bord og mobilen lå ca halvmeteren unna. Avstand er forsåvidt ikke viktig så lenge alt ligger på samme sted under forsøkene. Om appen ikke viser eksakt riktig dB verdi er ikke heller så farlig, det er forskjellen mellom med og uten demper som er interessant. Når jeg målte så hadde jeg ikke noen kjele på brennerene og jeg fyrte med gass for enkelhets skyld.

 

Målingene viser at Omnifuel og Omnilite har identisk støynvå (eller go-lyd-nivå som andre mener) både med og uten demperen.

Jeg målte stabilt 93dB uten demper, og med demper vekslet lydnivået mellom 85-86. Altså ca 7dB lavere lydnivå på begge, noe som tilsvarer bittelitt mer enn en halvering av lydnivået (-6dB er halvering)

 

Demperen til Omnifuel veier 66g, til Omnilite 50g.

 

De er støpt i et rustfritt stålmateriale, er ikke polert og har dermed en litt ru overflate, men ser ut som de er glattere innvendig.

På Omniltie satt ikke demperen fast etter prøvefyringen, på Omnifuel satt den litt, men den løsnet når den ble kald.

Siden materialet er ganske massivt tok det mye lengre tid for lyddemperen å kjøle seg ned enn selve brenneren.

Begge brant blått og fint, og hadde et fint minmum. Jeg har ikke noen måleverdier på lav effekt, men forskjellen på lydnivå er nok større enn på maks, det var bare en lett fislelyd.

 

Fra tidligere innlegg i tråden, så ser jeg at Quetstove er retningsbestemt, det var ikke noe retningsanvisning på disse, men jeg satte ett av feltene der det ikke er huller mot regulatorarmen. På bildene lenger opp i tråden så kan det se ut som Quietstove til Omnilite har 5 rader med huller i høyden, Berniedawg'en har 6 rader.

Ut over det skal jeg ikke konkludere med om den ene er bedre enn den andre.

 

Foreløpig ser alt vel ut, skal på en ukestur om vel en måned, da skal brennerene stå for forng av 4-6 personer, så da kan jeg nok si mer om de to lyddemperene.

Her er noen bilder før jeg fyrte opp:

 

post-13618-0-85855500-1402702934_thumb.j

post-13618-0-48685100-1402702951_thumb.j

post-13618-0-57327200-1402702970_thumb.j

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Siden så mange ikke liker den bråkete Omnifuelen, hvorfor lager ikke Primus Omnifuel med støydemper selv?

 

Vekt: Det er ekstrem vektfokus på friluftsutstyr, og det er ein av dei få objektivt målbare kvalitetane som følgeleg også er lett å samanlikne for kundane. Dersom produsenten kan oppnå litt lågare vekt, så gjer dei det. Eg trur også dette er ein av grunnane til at dei fleste slangebrennarane ikkje vert levert med flaske, for då kan dei med god samvittigheit oppgje vekt utan flaske (den oppgjevne vekta er jo bare vekta av det som vert levert), og med dette føre kundane bak lyset med tanke på kva kokeapparatet faktis veg.

Eigenskapane i vind: Bråkebrennarar fungerer betre i vind. Rett og slett fordi flammane vert spyla med stor kraft mot kjelebotnen. Flammene til ein stillebrennar heng derimot meir i lause lufta og vert derfor lettare ført vekk av litt vind. Omnifuel er tross alt eit kokeapparat som er tiltekt bruk i friluft, og det står truleg i bruksanvisninga at det ikkje må brukast anna enn i friluft, og då må Primus ta hensyn til korleis flammane oppfører seg i friluft.

I tillegg er det langt enklare å få ein bråkebrennar til å brenne reint. Etter dårlege erfaringar med ufullstendig forbrenning på fleire ulike stillebrennarar, derimblant Optimus 111T og Phoebus 625, har eg sjølv konkludert med at eg ikkje vil ha stillebrennar i teltet mitt. Eg vel heller litt ekstra lyd enn den dårlege, og heilt sikkert lite helsefemmande, lukta av uforbrente hydrokarbon.

Etter det eg har forstått, har også Omnifuel vore ein salgssuksess, tiltross for at det finst fleire konkurentar som har langt lågare støynivå. Det kan også vera ein grunn til at Primus ikkje har gjort nokon store endringar på brennaren sin. Dersom kundane derimot hadde vist Primus ryggen, og heller kjøpt stillebrennande kokeapparat, så kunne nok situasjonen vore ein annan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Hei!

Primus har nå kommet med en lyddemper til Omnilite TI:

http://www.primus.eu/omnilitetisilencer

 

Er det forresten noen vet hvorfor lyddemperen ikke kan/bør brukes med bensin? Noen som likevel har prøvd med bensin?

 

På hjemmesiden til Primus står det:

"The silencer is not suitable when burning diesel, kerosene/paraffin or aviation fuel."

 

På hjemmesiden til Quietstove står det:

"It works with canister gas, white gas, and kerosene. No other fuel is compatible."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvar har du det frå at det ikkje kan brukast på bensin.

Fritt oversatt betyr sitatet frå Primus at den ikkje bør brukast med diesel, parafin og flybensin (som er parafin med diverse tilsetningar). Når brennaren orginalt kan brukast med dei nevnte brennstoffa i tillegg til bensin og gass, er det naturleg å forstå det slik at denne toppen kan brukast med bensin og gass.

Sitatet frå Quietstove seier at den toppen kan brukast med gass, bensin og parafin, men ingenting anna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt min fra berniedawg en del nå, og dette er mine erfaringer: Det er lurt å forvarme med rødsprit eller tilsvarende når man fyrer med 4-takts bensin. Bruker du bensin til forvarminga vil alle de små hullene sote seg etterhvert, og effekten avtar betraktelig. Så det anbefales ikke. Man må holde den ren og pen, og børste den med jevne mellomrom med en liten tannbørste. Hjemme er det effektivt å sette høytrykkluft på den fra tid til annen. Men bruker man som sagt konsekvent alkohol i forvarminga, holder den seg ren lenge, og det er ikke noe særlig vedlikehold å snakke om. Elsker den! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fritt oversatt betyr sitatet frå Primus at den ikkje bør brukast med diesel, parafin og flybensin (som er parafin med diverse tilsetningar). Når brennaren orginalt kan brukast med dei nevnte brennstoffa i tillegg til bensin og gass, er det naturleg å forstå det slik at denne toppen kan brukast med bensin og gass.

 

Jeg skrev vel strengt tatt kan/bør. Bensin er ikke nevnt på hjemmesiden, men i reklamefilmen sier de «...it works best when the stove is run on LP-gas or white gas». Jeg tolker det som at den fungerer suboptimalt med bensin.

 

 

Sitatet frå Quietstove seier at den toppen kan brukast med gass, bensin og parafin, men ingenting anna.

 

"It works with canister gas, white gas, and kerosene. No other fuel is compatible."

 

Med mindre kerosene betyr bensin er det naturlig for meg å tolke det som at den ikke kan brukes med bensin.

 

 

Har brukt min fra berniedawg en del nå, og dette er mine erfaringer: Det er lurt å forvarme med rødsprit eller tilsvarende når man fyrer med 4-takts bensin. Bruker du bensin til forvarminga vil alle de små hullene sote seg etterhvert, og effekten avtar betraktelig. Så det anbefales ikke. Man må holde den ren og pen, og børste den med jevne mellomrom med en liten tannbørste. Hjemme er det effektivt å sette høytrykkluft på den fra tid til annen. Men bruker man som sagt konsekvent alkohol i forvarminga, holder den seg ren lenge, og det er ikke noe særlig vedlikehold å snakke om. Elsker den! 

 

Dette gir mening. Jeg antar det er av samme grunn Primus anbefaler å bruke gass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg skrev vel strengt tatt kan/bør. Bensin er ikke nevnt på hjemmesiden, men i reklamefilmen sier de «...it works best when the stove is run on LP-gas or white gas».

Direkte oversatt: "Det fungerer best når kokeapparatet går på gass eller bensin."

"It works with canister gas, white gas, and kerosene. No other fuel is compatible."

Direkte oversatt: "Det fungerer med gass, bensin og parafin. Ingen andre brennstoff er kompatible."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av sikkerhetsmessige grunner er støydemperen også sikkert bra. Med Omnilite TI opplevde jeg at dysa tettet seg av sot, som fikk strålen til å gå skjevt og bommet på sprederplata. Det gikk bra, men ikke så artig med en tynn stråle varm bensin i teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Direkte oversatt: "Det fungerer best når kokeapparatet går på gass eller bensin."

Direkte oversatt: "Det fungerer med gass, bensin og parafin. Ingen andre brennstoff er kompatible."

 

Hehe, da må jeg nesten bare legge meg flat. I hodet mitt var det opplagt at white gas var gass :logik:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nylig gått til anskaffelse av en Omnifuel, og vurderer å skaffe meg en lyddemper til den.

 

Er det noen av dere her som har skaffet dere lyddemper som har noen erfaringer med om temperaturregulering er bedre/verre med demper?

 

Bekymrer meg også litt med sotingen som er beskrevet over her. Ønsker ikke å bruke mer tid på vedlikehold hvis jeg først er på tur i en uke eller to..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke bekymre deg for det. Det er bare å ta med seg den sedvanlige Y'en som backup. Visst du ikke kjøper primus sine da. De virker å være integrert i koppen, og man må da ta med seg en hel kopp ekstra (ser det ut som på den videoen iallfall...) Temperatur "regulering" er vesentlig bedre med demper. Om effekten generelt blir mindre når den går på full guffe er jeg usikker på. Men demperen blir veldig varm, og holder varmen en stund i etterkant. Fin å sette kaffekjelen på for å bevare litt lunk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei Fjellfolk!

 

OmniLite Silencer fungerar bäst på gass, rensebensin/white gas och vanlig bilbensin (det siste kräver dock mer rengöring). Fotogen/parafin/kerosene och diesel är lite svårare att få en fin låga. Det går att få en låga som är nästan helt blå, men det blir lite gula toppar och den kan sota lite på kastrullen. Detta har att göra med flera saker, men främst att lufttillförseln är lite för låg för att fotogen/parafin/kerosene ska fungere väl. Det blir helt enkelt en lite för fet blandning. 

 

Det går alltså ganska bra att använda parafin med Silencern, men se det som ett nödbränsle, använd inte Silencern om ni enbart tänkt köra parafin.

 

//Klas Bäckman, Primus AB

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Har en slik selv til primus omnilite. Har brukt den I 3 år nå, beste invisteringen jeg har gjort på lenge. Kjapp levering fra Quietstove.com eneste minuset er prisen. Men herlig å kunne ligge I teltet uten det vanvittige bråket. Kan trygt anbefales

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Bumper denne.

På min Finse-Haukeli tur i februar fikk jeg kjapt problemer med min Silencer på min Omnilite Ti. Den var IKKE glad i lang forvarming og den tettet seg igjen. Måtte nesten ta og demontere og rense hver kveld. Andre som har hatt samme problemet? Og er det noen lure triks i LUDO for å slippe dette? Ser for meg at rødsprit til forvarming ikke vil sote særlig mindre.

Hilsen

Robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, fiskekongen skrev:

Bumper denne.

På min Finse-Haukeli tur i februar fikk jeg kjapt problemer med min Silencer på min Omnilite Ti. Den var IKKE glad i lang forvarming og den tettet seg igjen. Måtte nesten ta og demontere og rense hver kveld. Andre som har hatt samme problemet? Og er det noen lure triks i LUDO for å slippe dette? Ser for meg at rødsprit til forvarming ikke vil sote særlig mindre.

Hilsen

Robert

Regner med du brukte bensin? Omnilite brenner ikke "hva som helst" lenger med silencer. Har du den originale eller Bernidwg? Jeg har brukt min til Omnifuel kun på gass, da tenner jeg selvsagt på toppen, har ikke prøvd "Omnipup'en" jeg har til Omnilite så mye, men Omnidwg'en setter seg fast, gjør ikke omnipup'en det kan du prøve å varme uten cap'en litt først for å få klokka litt varm, og deretter sette cap'en på og varme litt til. Ville egentlig tro at varmen på full guffe burde ta hånd om sotet fra forvarmingen.

Eller rett og slett ha med en 100g gassboks, forvarme med den, og etterpå bytte til fuel. Kan hende det blir mindre søl om du pumper trykk i flaska etter du har koblet om. Hele sulamitten burde ikke bli så kald at du ikke kan fyre direkte etter du har byttet.

Så etterpå at det var i februar, da er ikke det sikkert at gasstrikset fungerer. Jeg kjørere standard uten silencer på vinteren, da er det en komponent mindre som kan lage problemer.

Endret av Omnilite
Lagt til siste avsnitt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, fiskekongen skrev:

Bumper denne.

På min Finse-Haukeli tur i februar fikk jeg kjapt problemer med min Silencer på min Omnilite Ti. Den var IKKE glad i lang forvarming og den tettet seg igjen. Måtte nesten ta og demontere og rense hver kveld. Andre som har hatt samme problemet? Og er det noen lure triks i LUDO for å slippe dette? Ser for meg at rødsprit til forvarming ikke vil sote særlig mindre.

Hilsen

Robert

Hei. Rødsprit er løsningen. Forvarming av bensin på stillebrennere blir det skikkelig soting av, sotet legger seg oppunder brennerhodet og inne i brennerskallet (hetta med alle hullene). Enda verre blir det om en forvarmer med parafin. 

Jeg har en Optimus 111 C med stillebrenner som jeg har måtte forvarme med bensin når jeg har gått tom for/glemt rødsprit og det funker dårlig, selv om det står i instruksjonen at en skal pumpe 10-15 slag med pumpa og slippe ut fuel ut på forvarmingsveken i skåla på brenneren. Resultatet er soting og rens av brenner etter endt tur.

Forvarming med rødsprit er bortimot sotfri og vil ikke gi deg problemer vet bruk av silencer tenker jeg.

Jeg bruker rødsprit til forvarming av min MSR XGK EX også ved bruk av parafin, dog kan denne forvarmes med bensin uten problemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er den orginale jeg bruker sammen med Bensin.

Skal prøve litt med rødsprit :)

Passet dårlig med sotet brenner den dagen jeg måtte se å få opp teltet pga mye vind etter 8t marsj, med kuldeblemmer på fingra.....takker gud for at jeg hadde med meg coleman brenneren som backup...

Planlegger en tur Finse-Rjukan over nyttår, og vil gjerne slippe dette igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, fiskekongen skrev:

Bumper denne.

På min Finse-Haukeli tur i februar fikk jeg kjapt problemer med min Silencer på min Omnilite Ti. Den var IKKE glad i lang forvarming og den tettet seg igjen. Måtte nesten ta og demontere og rense hver kveld. Andre som har hatt samme problemet? Og er det noen lure triks i LUDO for å slippe dette? Ser for meg at rødsprit til forvarming ikke vil sote særlig mindre.

Hilsen

Robert

Hei

La bensinen brenne helt opp når du forvarmer, deretter tenner du primusen på toppen. Dersom primusen ikke tenner skikkelig med en gang og det kommer høye flammer vil det sote veldig mye. Jeg sleit med min silencer i starten, men etter at jeg begynte å forvarme litt lengre og vente med å tenne på til flammene døde helt ut ble problemet med tett dyse og soting borte. Gikk 3 uker på fjellet i sommer og hadde ingen problemer med Omniliten med silencer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kjellis skrev:

Hei. Rødsprit er løsningen. Forvarming av bensin på stillebrennere blir det skikkelig soting av, sotet legger seg oppunder brennerhodet og inne i brennerskallet (hetta med alle hullene). Enda verre blir det om en forvarmer med parafin. 

Jeg har en Optimus 111 C med stillebrenner som jeg har måtte forvarme med bensin når jeg har gått tom for/glemt rødsprit og det funker dårlig, selv om det står i instruksjonen at en skal pumpe 10-15 slag med pumpa og slippe ut fuel ut på forvarmingsveken i skåla på brenneren. Resultatet er soting og rens av brenner etter endt tur.

Forvarming med rødsprit er bortimot sotfri og vil ikke gi deg problemer vet bruk av silencer tenker jeg.

Jeg bruker rødsprit til forvarming av min MSR XGK EX også ved bruk av parafin, dog kan denne forvarmes med bensin uten problemer. 

Jeg har brukt MSR Dragonfly med Berniedawg sin demper i to sesonger, og forvarmer kun med bensin på vinteren. Hittil har jeg ikke hatt problemer med det @Kjellis nevner, men må alltid la bensinen brenne helt ut før jeg fyrer opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.