Gå til innhold
  • Bli medlem

Alfa Walk King blir blaute


trugepetter

Anbefalte innlegg

Jeg har et par Alfa Walk King som det ikke nytter å smøre med voks, og skoene blir fort gjennomvåte når jeg går i vått terreng. Det er noen små sprekker framme der hvor tærne bøyer seg, men det ser ut til at de ikke går helt gjennom læret. Jeg har brukt dem hver dag i 1 år og har vært ganske sløv å smøre inn støvlene med voks, slik at det øverste lærlaget er slitt bort på turene i kratt og lyng. Jeg tror også at gore tex membranen inni har tatt kvelden. Burde jeg kanskje nå likeså godt smøre inn med minkolje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har brukt dem hver dag i 1 år og har vært ganske sløv å smøre inn støvlene med voks, slik at det øverste lærlaget er slitt bort på turene i kratt og lyng. Jeg tror også at gore tex membranen inni har tatt kvelden. Burde jeg kanskje nå likeså godt smøre inn med minkolje?

Etter å ha brukt alfa walk king i en del år, har jeg samme erfaring som deg. Etter en stund (rundt et år), ryker Gore-tex'en. Da er det fortsatt litt liv igjen i skoene, men ikke mye. Skifter sko etter 15-16 måneder.

Det merkelige er at det som oftest bare er den ene skoen som lekker.

Det jeg alltid må skifte, er skosnorene. De holder ikke mer enn et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar så langt.

 

Dette er mitt fjerde par med Alfa Walk King på 3 år, og de andre måtte kasseres hver under 1 års daglig bruk pga lukt i tillegg til at de også fort ble svært fuktig i vått terreng, selv etter mye smøring med voks. Jeg skjønner da ikke vitsen med å smøre inn støvlene med voks, siden det virker som om det kun er gore tex som holder støvlene tørre. Kanskje burde minkolje nå ta over jobben til den slitte gore tex`n, men jeg må uansett kjøpe nye pga lukt som jeg ikke får bort. Stanken i støvlene kommer omtrent til samme tid når membranen takker for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bruker skoene hver dag gjennom hele året, så vil jeg tipse deg om å ha to par sko du kan bytte på å bruke. Da får skoene seg en pause innimellom der de kan tørke skikkelig. Vil tro holdbarheten ikke blir like god dersom de er fuktige gjennom hele året.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et par joggesko som luktet noe helt jævelig. Det hjalp bra på å vaske dem med varmt vann innvendig, for så å la dem tørke skikkelig. Så i en annen tråd at det blir anbefalt å ha bittelitt eddik oppi vannet for å få bort lukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vond lukt skyldes sure tær eller at støvlene har blitt sure pga fukt. Eddik sier dem jo skal fjerne lukt, så det har jeg troa på. Videre så er det vesentilig å holde læret i så god stand at det ikke trekkker vann. Når læret er fuktig og vannet begynner å fordampe vil støvlene bli våte inni samme hvor bra gtx'en er. Gtx er ikke små enveisventiler som kun slipper fukt ut. Dampen går igjennom begge veier. Mine Alfa walk queen ødela jeg ganske fort fordi jeg var for slapp med å smøre dem. Jeg tror ikke voks er nok om du ikke tenker smøre støvlene hver dag, eller ihvertfall hver gang du har gått i lyng o.l. Det er bedre med noe som trenger litt inn i skinnet og som ikke blir slitt bort med engang. Jeg bruker Lundhags leather grease og er veldig fornøyd med den. Smører jeg ofte nok så klarer selv de utslitte walk å stå imot vann. Bever'n har jeg vært litt flinkere med og de er fortsatt tette etter to års heftig bruk. http://www.lundhags.se/product/17042/leather_grease Om du varmer guffa litt med f.eks hårføneren før du smører inn er det lettere å få det ordentlig inn i skinnet. Kan hende det har en viss påvirkning på pusteegenskapene til støvelen, men jeg syns ikke gtx puster så fantastisk bra uansett. Kan ikke si jeg har merket noen forskjell ihvertfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri brukt gore-tex-sko, og har egentlig ikke så mye troen på det etter hva jeg leser på nettet...

Hvis læret på utsiden må være vanntett, hvordan skal da membranen puste? Går fuktigheten opp og ut av toppen av skoen?

 

Nå bruker jeg noen vanntette merell-sko, som ikke puster. Jeg tar alltid av meg skoene når jeg stopper for å lufte føttene og skoene når jeg er på tur om vinteren eller når det er skikkelig vått. Ellers bruker jeg bare trailrunners.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@kvitknekt Lær som ikke er slitt trekker ikke inn noe særlig med vann, det er vel ikke vanntett, men overflaten er så glatt av vannet renner av. Det ser du jo om du holder en helt ny lærstøvel under vann, det blir bare dråper som renner av. Men når det ytterste laget blir ødelagt så blir læret vått og når dette begynner å fordampe, da hjelper det ikke så mye med goretex. Om sommeren bruker jeg støvler uten gtx og eneste grunnen til at jeg har støvler med gtx er fordi jeg syns de andre fort blir for kalde. Det er uansett en god regel å lufte føttene ved hver pause og helst ta ut såla av støvlene. Gtx er langt ifra et vidundermiddel, man blir klam på føttene og har støvlene blitt gjennomvåte bruker de lang tid på å tørke. Jeg syns gtx sko av tekstil holder vannet fantastisk dårlig ute så jeg er usikker på gtxens nytte i skotøy. Personlig mener jeg eneste grunnen til å ha gtxstøvler er fordi de er bedre isolert enn rene lærstøvler. Men jeg fryser jo også veldig lett på føttene. Grunnen til at jeg bruker bever så mye som jeg gjør er fordi jeg syns de er utrolig gode å gå med. Har noen fot/ankelproblemer som gjør at jeg ikke kan gå særlig langt med vanlige sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri brukt gore-tex-sko, og har egentlig ikke så mye troen på det etter hva jeg leser på nettet....

Du vil finne mange synspunkter på Gore-tex og sko.

Jeg har brukt en del skopar uten, og mange par med. Da jeg startet å gå i heia, fantes ikke Gore-tex.

Jeg kan ikke tenke meg å gå tilbake til sko uten membran. Jeg har for mange timer gått med våte sko til at jeg synes det er morsomt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.