Gå til innhold
  • Bli medlem

Glittertind fra nord


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

I august var jeg på Trollsteineggi og så opp på Glittertind. Nå lurer jeg på om det er mulig å gå opp på Glittertind fra denne siden. Er det noen som gått opp på Glittertind fra denne siden og som kan fortelle om veiuvalget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra Trollsteineggi går du ned på sydsiden og skrår sydøstover. Der går du opp brefallet som ligger mellom Austre Glittertindsoksle og Glittertind. Det er ikke tilrådlig å gå her usikret, ettersom det er tildels store sprekker i breen her. (Det var vel her en skiløper gikk gjennom i påsken?)

En annen mulighet er å klatre opp nordveggen på Glittertind. Må være artig å kakke seg gjennom snøen på toppen, og stikke hodet opp på en fin dag med mange turister der oppe :roll: "Å, pokker! Var det lettere rute opp???"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ruta opp nordveggen er visst gradert til rundt 3, men jeg tipper det er en del rasfare der i vamrsesongen. Kan kanskje være en fordel å enten klatre en kald sommernatt, eller på en tid på året hvor vannsiget og rasfaren er statistisk mindre. Leste en artikkel om noen som klatret den midt på vinteren en gang, men det er nå vel kaldt da spør du meg :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordveggen på Glittertind er omtalt i bladet "Klatring", #57, november 2003.

I motsetning til i føraren, så blir det omtalt ein frisk 5-er taulengde ganske i starten på ruta. Vidare "Stort sett 3+ med veifinning og rutevalg som det største utfordringene". Trur ikkje den ruta er noko å trakte etter og det er nok svært få som prøver seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Da jeg stod på toppen av Trollsteineggi og så opp på Glittertind, var fjellsiden midt imot tørr og snøfri. Skjønner derfor ikke helt Torgeir som anbefaler bruk av stegjern og isskruer. Er det likevel en del snø og is i denne fjellsiden som man ikke ser fra Trollsteineggi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående snøskavlen på toppen, så trekker denne seg tilbake utover sommeren. Jeg var der i sommer, og da var det skrå (bratt) snøbakke fra "fast" fjell og opp til toppen på breen. Altså ikke overhengende skavl.

I august var jeg på Austra Glittertindsoksle. da var overhenget kommet tilbake. Dette må derfor variere hurtig også innen samme sessong.

Legger ved link til en video som viser overhenget. Spol frem til 58 sekunder ut i filmen og frys filmen. Man får litt perspektiv på størrelsen når man sammenligner med høyden på personene som man ser som en prikk øverst.

Mvh Erik

Link til video: http://www.erikeggum.no/video/Glittertindsoksle.wmv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.