Gå til innhold
  • Bli medlem

Worst case scenario- issmelting på fjellet i Nord Norge


oddeiste

Anbefalte innlegg

Da det ennå virker som det nesten er full vinter i fjellet i Nord troms, lurer jeg på hvilken erfaring dere har med sen smelting av vannene i Nord. Snakker da om 5-700moh. Har muligens ferie allerede fra slutten av juni, og det er litt i tvil hvor lurt det er i forhold til fisketurer. Hvor sent er det mulig å komme til et islagt vann med normal beliggenhet ifh til sola?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Det kommer helt an på. Jeg bor selv i Vesterålen (ikke så langt nord som i nord-troms åpenbart.), og her kan det være is på vannene helt ut til i månedskiftet juni/juli. Favorittvannet mitt ligger på 483 moh og ligger ganske skjermet. Her kan det ligge is på vannet i juli faktisk. Det kommer an på hvor høyt vannet ligger, hvor godt skjermet det er fra sola, hvor dypt det er (dypere vann tiner fortere har jeg hørt) og hvordan vindretning det er mest eksponert for. Vann som blir mest eksponert for sørlig vind tiner fortere osv. Hvis du skal opp i 700 moh (og skal få fisk!) så må du kanskje vente til uti august. Eller ta den akkurat når isen går. Da blir fjellørreten her nordpå crazy i noen dager :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pikachu

Spørs veldig på hvordan de aktuelle vatna ligger i terrenget, hvor godt sola tar, om det ligger mye snø på isen eller om vatnet ligger til sånn at mesteparten av snøen blåser av isen. Jeg har funnet enkelte fjellvatn islagt i starten av juli, men da snakker vi om vatn der isen er kjent for å ligge leeeeeeenge og der våren og forsommeren har vært kald. Isen ligger vanligvis fram til over St. Hans i normalår på flere av de absolutt råeste røyevatnan i landet.

 

Hvis det kommer en periode med "tropevarme" i starten og midten av juni så blir de aller fleste vatna isfri til slutten av juni, sjøl om det er full vinter nå. Det går fort hvis varmen setter inn. Hvis det ikke blir varme så kommer det til å gå saaaakte... 

 

Men du trenger egentlig ikke å bekymre deg for fisketuren. Dersom det skulle være tvil om isen ligger eller ei når du skal på tur så er det bare å helgardere seg og ta med isfiskeutstyr også. Dette skal du bare ta helt med ro. Noe worst case scenario snakker vi slettes ikke om nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.