Gå til innhold
  • Bli medlem

Tupptur - En ny farsott?


Anbefalte innlegg

Annonse

Friluftsliv har mange "ansikter". Og folk for dreive med det de vil. At det er noen ny farsott, har jeg ikke tro på.

 

Toppturer har vært praktisert i mange ti-tlalls av år (kanskje mer enn hundre). Vil jo tro at her på forumet er en topp en høyde, i et område, enten det er spessielt høyt, eller ikke. Det må vel ikke, være verdens mest utilgjengelige  og høyeste topp.

 

Editt: Ser jeg missforsto litt her. Det var tupper og ikke topper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke så mye til for å få til en farsott. Geotagg alle tupper med horisontal primærfaktor på over f.eks. 1000 meter - garantert en suksess, men litt av en jobb å være førstemann. Kanskje noen kunne programmere en sak for å søke det opp automatisk. 

Alle tupper langs kysten må jo også nødvendigvis besøkes på lavvann for å nå tuppen - samme med regulerte vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geotagg alle tupper med horisontal primærfaktor på over f.eks. 1000 meter - garantert en suksess, men litt av en jobb å være førstemann. Kanskje noen kunne programmere en sak for å søke det opp automatisk. 

 

Det er det man skulle ha gjort. Dessverre er jeg enda ikke helt sikker på hvordan man kan måle tupper i praksis, ettersom man ikke har noe gitt referansepunkt. For topper er det enkelt. Tyngdekrafta bestemmer hva som er oppover og nedover, og sentrum av jorda er et naturlig referansepunkt. Det er ikke like lett å si hva som er innover og utover. Innover og utover må være i forhold til et bestemt punkt, og jeg er neimen ikke sikker på hvor det egentlig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuppturer har jeg drevet med siden jeg lærte å gå. Jeg trives myde bedre på tuppen enn på toppen rett og slett. :-)

 

Se der, ja. Ikke mye som skal til før tuppturer blir en farsott nå :) Selv om jeg foretrekker topper best sjøl, så er det noe magisk med tupper også. Som på turen i dag. Jeg satte meg ned ved et vann, og først etterpå la jeg merke til at jeg faktisk var på en tupp. Riktignok bare en 3-4 meters tupp, men jeg kunne jo ha satt meg innerst i vika også. Er neppe tilfeldig at det var tuppen som ble valgt.

 

Kanskje øytupping har et potensiale. Det er enklere å prikke inn sørtuppen, nordtuppen, østtuppen, og vesttuppen på en øy.

 

Godt poeng! Det trenger ikke nødvendigvis å være nord, sør, øst og vest, men på ei øy er det uansett lettere å bestemme hva som er innover og utover enn på fastlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare Humle som har drevet med tuppturer i årevis. Mange nordmenn og kanskje enda flere utlendinger valfarter til Norges mest kjente tupper som Nordkapp og LIndesnes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med kajakk bedriver man tupptur stort sett hele tiden. Om å gjøre å passere så nær tuppene som mulig, men det kan ofte være grunt, mye vind og store stein ved tuppene slik det er på Femunden. Det er oen tupper der som er så lange at det er fristende å bære over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.