Gå til innhold
  • Bli medlem

Lette ryggsekker på rundt 60 L. Forslag eller erfaringer?


Anbefalte innlegg

Jeg har sett på Osprey Exos 58 som veier knapt 1200 g. Jeg vet at den bør prøves på ryggen med vekt i først, men er det noen som har erfaringer med denne sekken eller med andre tilsvarende lettvektssekker? Anbefalinger? Sekkevekta med innhold vil ligge på 10-15 kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan også gå god for Bergans Helium.

Helt grei med vekt opptil 12 kilo.

Har kjøpt ny, den gamle er snart moden for utskifting.

Bestyrerinnen er også fornøyd med sin helium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Exos 58, brukte på alle turene i fjor. vekt 9-14kg. var på 8kg en tur å det var som å ikke ha sekk på ryggen...

Mye er nok pga at jeg har redusert vekten mye. (så kan ikke sammenligne med tidligere tungpakking-sekker)

Bruker den også som dagstursekk (da jeg ikke har noe annen god sekk)

Men uansett har jeg aldri hatt en så herlig sekk som exos.

 

- Stiv ramme og nettingen på ryggen er for meg svært behagelig. (+ ryggplaten)

- Man er helt "frakoblet" alle gjenstander i sekken. (stikking, klumper, ta hensyn med å pakke liggeunderlag mot rygg osv)

- Suveren lufting. (nettingryggen og tynnere stropper)

- Lommer på hofetebeltet. (de "ubetydelige" tingene man ikke har hatt på tidligere sekker)

 

Sammenlignet med 65l sekkene jeg har fra før så påstår jeg at det er like mye plass i exos 58. (testet med å pakke om fra ene til andre)

 

Det er en minus med den, klipsen i fronten av hoftebeltet har poppet opp noen ganger når jeg har strammet det ganske mye.

Så langt så har jeg bare slakket opp å klipset sammen å ikke hatt noe problemer. Skulle selve klipsen ryke så har jeg karabiner eller tau jeg kan bruke i nøden.

 

vekt

sekk 1250g

ospery ul regntrekk 116g (kjøpes separat)

 

5 av 6 i karakter.

 

Prøvde Helium 55 i butikk, men endte opp med Exos 58.

Men det er individuelt som alle vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Exos 58 og jeg har også brukt en Helium sekk vi har i husstanden. Da jeg svetter svært mye foretrekker jeg Exos som har svært bra ventilasjon. Det medfører dog at den blir kald til vinterbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat kjøpt meg Exos 58. Testet den hjemme med drøyt 10kg i sekken og det kjentes bra, men har ikke testet den på tur enda. Bestilte først en granite gear crown vc, men når bestillingen på outnorth drøyde, feiget jeg ut og gikk for en sekk jeg hadde prøvd i stedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hatt exos 58 men den ble litt snau til meg. Veldig god komfort til å være så lett lenge den ikke lastes tungt.

Jeg synes 10-12kilo føltes greit men ikke mer vekt. Skyldes nok at stropper er litt wmå, spesielt er reimer og spenne på hoftebeltet smått.

jeg byttet til osprey aether.bedre belte, reimer etc på den. Er du ikke helt gramfrik så ta en titt på den. Veier en kilo mer da men det er inkl regntrekk som følger med. Skulle behovet være der så kan du laste den oppmot 20 kilo. For meg var 1 kilo ekstra på oppsett med lett sekk helt greit for bedre komfort. Jeg bærer ofte 20 kilo+ på mine turer så og lettsekken da veide 14 eller 15 kilo var et fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 2 turer med Exos 58, bra sekk. Fikk vekta ned på ca 7 kg på forrige tur, svært behagelig. Første turen var vekta nær 10 kg. Fornøyd også da. Eneste minus er at jeg ser at jeg hadde klart meg med Exos 48 ;-)

Exos 58 og 48 er helt like bortsett fra sidepanelene som er bredere på 58. Dette gjør at den har mer volum bakover. Jeg har begge og kommer til å selge 48 da det er enkelt å komprimere storebroren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

ULA Ohm 2.0, Gossamer gear Mariposa, MLD Exodus, osv osv.

Jeg bruker førstnevnte, og den er helt super!

Fikk hentelapp fra Posten i dag på en pakke fra Gossamer Gear :D

 

Gleder meg som en unge til å hente den nye Mariposa sekken. 800g - 47liter + lommer, totalt 70 liter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.