Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av fjellsekk til helge+ turer.


Jann

Anbefalte innlegg

Heisann godt folk.

 

Jeg er ny her på forumet og dette virker som et flott forum. Har lest en hel masse her og blir mye fremtidig bruk det er sikkert. :)

Men, jeg trenger litt hjelp.

Jeg og madammen skal til fjells nå mot sommeren og høsten, og vi/jeg lurer på hvilken sekk vi skal gå for.

Litt om oss.

Jeg er en liten mann på 30 år som er 165 høy. Damen er samme høyde, men 3 år yngre.

 

Vi har sett på en del på sekker, men er ikke helt sikre på hvor mange liter vi skal gå for.

Har sett på blant annet Norrøna Trollveggen 40L, Arc'teryx Altra 65L og Helsport fjellheimen 85L.

 

Det vi tenker er at det blir mest helgeturer, og turer fra 2-4 dager. Telt som vi skal ha med er foreløpig Hilleberg Akto, ja er enmannstelt, men vi er ikke store begge to så vi skal se om det fungerer, hvist ikke blir det et tomannstelt alla Nallo gt eller noe i den duren.

 

 

Håper noen kan hjelp.

 

Mvh Jann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann!

 

Siden dere er ganske små begge to så kan det jo hende at dere er ganske korte i ryggen (kan for all del hende dere er lange i ryggen også). Men selv er jeg høyere enn begge dere og sliter med å finne sekker som er korte nok i ryggen. Det eneste som funker for meg er sekker som kommer i forskjellige rygglengder, som f.eks. Osprey eller Gregory, eller Arcteryx i strl S. Norrøna-sekkene blir fort ganske lange (med unntak av storsekkene som du kan justere lengden på). 

 

Det er vanskelig å anbefale spesifikke sekker fordi selv den beste sekken i verden kan være dårlig på feil rygg. Derfor foreslår jeg at dere tar en tur innom sportsbutikker med høy kompetanse, og får hjelp til å plukke ut en sekk som passer. Husk å prøve sekken med masse vekt i. 

 

Ellers så kan jeg jo føye til at jeg er veldig glad i Opsrey Ariel/Aether, og syntes det er fine sekker til turer som varer noen få dager. Har ikke mye erfaring med disse merkene, men har hørt mye gode ord om Gregory, Arcteryx og Deuter også. 

 

Edit: Størrelse kommer jo an på hva dere skal ha med. Et stort telt og en klumpete sovepose krever jo en større sekk enn f.eks. et enmannstelt og en sommersovepose i dun. Men 45-70 l er vel innafor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jann

Opp til 4 dager i fjellet ville jeg minst gått for 60l til begge. Det blir fort en del utstyr som må med, spesielt i fjellet og da er det greit med litt god plass. om du vil gå for en 80l kommer kanskje litt an på om du ønsker alt av utstyr inni sekken eller om f.eks. liggeunderlag skal spennes utenpå. 

Stort sett får du vel også bedre bæresystemer jo flere liter sekken er, men også mer vekt.

 

Dra innom en butikk og prøv sekkene med full vekt for den typen tur du skal på (ca 14-18kg). De fleste kjente merkene vil nok ha akseptabel kvalitet så hvor godt den sitter på ryggen er viktigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dere skal gå med telt ville jeg gått for sekker på rundt 50L. Da burde dere ha godt med plass såfremt dere ikke har alt for store soveposer. Fordelen med ikke alt for store sekker, er at dere ikke pakker for mye unødvendig og ender opp med tung sekk.

 

Jeg ville vurdert denne i 48L (eventuelt 58L)

osprey-exos-48-backpack.jpg

Osprey Exos 48L er en lett sekk med god bærekomfort så lenge du ikke pakker for tungt. Tåler greit 12-14kg

Meget god lufting i ryggen, slik at du ikke blir alt for svett. Masse praktiske løsninger.

 

Jeg bruker selv Osprey Exos 58L (forrige generasjon) og bruker den på turer opp til ei uke, med fiskeutstyr og ei startvekt på ca 16kg. Ikke verdens mest behagelige da, men årets modell har mer polstring i skulderreimene, og tåler nok en slik vekt bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fin og god info her ja. Ja, jeg er forsåvidt enig i det dere sier. En sekk med mer liter enn 40 er å foretrekke tror jeg, siden man skal ha telt, liggeunderlag og soveposer med. Segmentet i 58-65L kan vell være noe å satse på.

Skal ta å stikke innom xxl og et par andre sports butikker å sjekke ut hva dem har, og få teste dem på ryggen.

Takk takk skal dere ha for svar. Det hjalp.

Jann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jann!

Bergans Glittertind er en sekk som har fått hederlig omtale. Bl a "Editors Choice" i Backpackers Magazine. Den finnes med bæresystem i S, M og L, hvor S er beregnet på personer på 150-175, mens M går fra 165-180. Videre finnes den i 55 og 70 l utgave. Den er oppgitt å ha en "komfortgrense" på 20 kg, men testerne i Backpackers Magazine dro den godt over denne grensen uten at det var noe problem.

Jeg har selv kjøpt den i 70 l til meg selv og 55 l til guttungen på 12 år/150 cm. Jeg har ikke fått testet den ennå, men sekken er lett og synes å ha mange gode løsninger. Har brukt Norrøna Para Ranger (135 l) i 18 år nå, men har kjøpt mindre sekk for å tvinge meg selv til å pakke lettere... Avhengig av kompresjon/utvidelse, er 70 l-utgaven oppgitt å ha et volum fra 51-79 l. 70 l til deg og 55 l til dama..?

Var på XXL i går. Der kostet 70 og 55 l hhv kr 1699 og 1599, mens jeg kjøpte sekkene i nettbutikken til XXL for hhv kr 1429 og 999. I skrivende stund ligger de til kr 1299 i nettbutikken, men kun 70 l i M og L. Jeg har inntrykk av at dette endrer seg daglig, så det kan lønne seg å følge med.

For å spare plass i sekken har jeg samtidig skaffet meg Helsport Sveabreen, en lett 3-sesongers dunpose. Kjøpte den til halv pris (1700) i nettbutukken til Helsport. Det står at det er 2012-utgaven, men jeg fikk den nye. forskjellen er at den gamle er 185 cm lang og veier 900 gram, mens den nye er 190 cm/1,0 kg. Skulle for øvrig ikke være noe problem med 185 for deg... :) Temperaturgrensen for Sveabreen er 0 grader mot f eks 8 for Helsport Lom, som er min gamle (kalde) kompaktpose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville her kanskje tenkt på Osprey. Aether 60 til deg og Ariel 55 til fruen.

Lette og fine sekker. Gode å bære så lenge de ikke pakkes for tungt. Jeg har Aether 70 og foretrekker gå over til Recon Pack når jeg kommer opp i 18-20kilo.

Hvis du er kort i rygg så mulig du og kan se på Ariel(damserien). Finnes også i 65 versjon.

Osprey sekker er stort sett bra priset. Begge modeller har hoftebelte som varmetilpasses.

Jeg ville nok valgt såpass størrelse på tur, lett å få det meste av utstyr inne i sekken. Hvertfall min preferanse å ha en litt større sekk som alt går inni enn å ha for mye utenpå sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp den største sekken du har råd til/som passer deg.

Det er langt bedre å gå med en halvfull 110liter sekk enn en 60 liter som er stappet til randen og som ligger helt oppunder grensa av hva den tåler av vekt, både med tanke på spenner og reimer, men også komfort.

Det er nå i alllefall min erfaring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp kjøpt meg en Helsport Langfjellet Light 48L, og er fornøyd så langt. Jeg er 173, og denne sekken er perfekt for oss under 175.

De har den på salg på Helsportwebshop nå i riktig størrelse for dere (small).

Det er en superlett (1,3 kg), solid og veldig romslig 48-liter som nok vil holde i massevis for helgeturer. I alle fall mine soloturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det inte redan framgått så är akto för litet för 2 personer, även om dom är små. Jag har ett akto själv och vet exakt hur stort (=litet) det är. lagom till en pers på max 185 cm, men 2 går inte bra.

Köp nallo om ni har funderat på det redan. Det blir helt perfekt för er.

 

Ryggsäck: Se till att prova i butik! Det som passar på en rygg passar kanske inte på en annan. Själv köpte jag nyligen en Bergans Helium 55. Den passar mig bra. Det gjorde inte den Norrøna Falketind jag hade innan. Men andra är nöjda med Falketind, så det gäller att prova!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært i noen sportsbutikker og sett hva vi fant. Vi faller på Bergans Glittertind 55l. Vi prøvde dem i størrelse small, og dem passet ganske så bra til vår rygg. Fikk også tips fra de som jobbet der at disse sekkene var perfekt for dags-sturer og- til helgeturer. Og også det gode SPINE systemet.

 

Angående telt så er akto kjøpt. Fikk et nytt for 3400.- så kunne ikke si nei, men blir nokk å invistere i et 2 manns telt som nallo eller fjellheimen om en stund.

 

Så tusen tusen takk for all hjelpen folkens. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.