Gå til innhold
  • Bli medlem

MSR Pocket Rocket og CO


ost

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg ser at XXL selger MSR Pocket Rocket til 139,-. Tror nok dette er et godt tilbud.

 

Søker litt på nett, og finner at Pocket Rocket har brennerhodet ganske nærme der hvor kjelebunn kommer, hvilket gir mulighet for utvikling av CO. Bl.a. er etterfølgeren MicroRocket gitt bedre karakter fordi denne avstanden er økt.

 

Er det noen som har erfaring med bruk av Pocket Rocket i telt?

 

Jeg ventilerer når jeg fyrer, og tenker over hvor teltduken er i forhold til varmen. Liker samtidig å ha mulighet til å fyre i telt med tanke på regn, eller bare som varmekilde om morgenen før turstart.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her finner du en veldig grundig gjennomgang av forskjellige brennere og hvor mye CO de avgir.

Betalingsside, men vel verd det for en del ting.

 

Sagt om Pocket rocket:

Sadly, while it burns well it has to be said that its CO emission performance is not in the acceptable range. Increasing the pot to burner clearance would help, but even 10 millimetres (0.4 in) extra would not let it match the performance of the best stoves. The problem lies with the design of the burner head: it focuses the flame into a small vertical column, and this limits the space for extra air to diffuse into the flame. Also the internal diameter of the burner column is also rather small at about 10 millimetres (0.4 in) compared to the more common value of about 12.0 - 12.5 millimetres (0.5 in), and I believe this may also be a significant restriction on the air supply. An increase in the size of the air inlet holes might improve the performance a bit too.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Søker litt på nett, og finner at Pocket Rocket har brennerhodet ganske nærme der hvor kjelebunn kommer, hvilket gir mulighet for utvikling av CO. Bl.a. er etterfølgeren MicroRocket gitt bedre karakter fordi denne avstanden er økt.

 

Er det noen som har erfaring med bruk av Pocket Rocket i telt?

 

Jeg ventilerer når jeg fyrer, og tenker over hvor teltduken er i forhold til varmen. Liker samtidig å ha mulighet til å fyre i telt med tanke på regn, eller bare som varmekilde om morgenen før turstart.

 

Når du fyrer i teltet, betyr det ingen ting kor langt det er mellom brennaren og kjelen, ettersom det ikkje er nokon kjele på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bøygen Takk for utsnitt av teksten i linken. Jeg er ikke medlem av den siden, men må kanskje bli det. Dette er ikke første gangen jeg får svar fra andre som kommer derfra og som viser seg å ha kvalitet i seg. Vet du hvilken brenner av tilsvarende type som kom best ut i den testen?

 

@afe du har så rett så rett. Klønete formulert av meg. Dog; hender det aldri at du utnytter varmen fra matlaging til varme i teltet også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bøygen Takk for utsnitt av teksten i linken. Jeg er ikke medlem av den siden, men må kanskje bli det. Dette er ikke første gangen jeg får svar fra andre som kommer derfra og som viser seg å ha kvalitet i seg. Vet du hvilken brenner av tilsvarende type som kom best ut i den testen?

Kjapp skumming av en ganske lang tekst tilsier at Vargo Jet-Ti var den som kommer best ut.

Den har ca 35 CO ppm på full på det værste(hva nå det betyr, men lavere er i alle fall bedre), mot ca 250 på pocket rocket.

Vet ikke hvor tilgjengelig den er i Norge, har aldri sett den i butikk.

 

Kan anbefale et medlemskap, og er egentlig litt motvillig til å dele alt for mye fra denne betalingssiden da jeg synes den er såppass bra at de fortjener å få betalt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

@afe du har så rett så rett. Klønete formulert av meg. Dog; hender det aldri at du utnytter varmen fra matlaging til varme i teltet også? 

 

Eg luftar _alltid_ veldig godt når det står noko på primusen. Både for å sikre meg sjølv frisk luft, og for å unngå for mykje fuktigheit i teltet.

Det er sjølvsagt fornuftig å velge brennar/kjele-kombinasjonar som ikkje lagar for mykje CO, men det er ikkje nok til at eg stenger att teltet når eg smeltar snø eller lagar mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.