Gå til innhold
  • Bli medlem

bekledning til sommertur, Pasvikdalen Finnmark. Mygg?


evita

Anbefalte innlegg

Hei. Noen som har forslag til bekledning til en ukes tur til Stabbursdalen i Finmark i begynnelsen av august?

Er antakelig relativt varmt. Jeg tenker på mygg?   Er mørke eller lyse tekstiler best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke si jeg har merket noe forskjell på mørke eller lyse klær i forhold til myggen. Det viktigste er at de er myggtette så ikke myggen stikker igjennom.

 

August er ikke så ille som juli i Stabbursdalen da. Så lenge du har med deg myggmiddel så klarer du deg nok fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker som regel en lett mikrofiberjakke fremfor en skjorte, da knotten lettere finner seg en vei inn gjennom sistnevnte. I motsetning til muggen som stort sett lander og prøver å stikke på det stedet er knotten svært god til å finne hver minste åpning inn til bar hud. Lys farge er fint da du trenger myggbeskyttelsen mest når det er varmt og en mørk jakke kan da fort bli veldig klam og varm. Pass også på at buksa er lang nok til å beskytte anklene også når du sitter (eller bruk gamasjer). Eller bruker jeg alltid myggtette fingervotter på slike turer, slik at kun fingertuppene er eksponert:

post-8462-0-28182400-1399984053_thumb.jp

post-8462-0-02504600-1399984147_thumb.jp

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Mikrofiberjakke...    er det en jakke som er vindtett? hva skal jeg se etter i butikken eller på nett?   Hvis det er veldig varmt, hva har du under?      

Er det Fjellreven bukse du har der Reodor Felgen?   hvor kjøper jeg slike vanter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en kortermet supertrøye eller ulltrøye under hvis det er varmt. Microfiberjakker (f.eks. i materialet pertex) er tunne og lette og forholdsvis vindtett. Enn tettvevd klassisk bomullsanorak kan sikkert også fungere.
 
Fjällrävenbukse i G1000 stoff er 100% myggtett. Veldig solid og slitesterkt, men kan være litt varmt på sommerdager.

Vantene får en kjøpt på jakt-/fiskebutikker.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Mikrofiberjakke...    er det en jakke som er vindtett? hva skal jeg se etter i butikken eller på nett?   Hvis det er veldig varmt, hva har du under?      

Er det Fjellreven bukse du har der Reodor Felgen?   hvor kjøper jeg slike vanter?

Jeg har en slik mikrofiberjakke: http://nettbutikk.bergans.no/Bekledning/Jakke/Vindbeskyttende/Microlight-Jkt-SolidDkGrey-Br-SeaBlueXXL--152782-p0000778577

Veier ingenting, er vindtett og isolerer veldig lite, mao så kan man bruke den i et stort temperaturspenn utfra aktivitetsnivå/klær du har under jakken. Det funker greit å gå med t-skjorte under jakken hvis det er varmt, men du vil ha den på for det. Den puster også bra, og tørker på 1-2-3 hvis den blir våt. Du får den vesentlig billigere enn 1100kr. Kan ikke tenke meg å gå på tur uten en slik jakke. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G-1000 er genialt med tanke på mygg. Finnes i mange versjoner og jo tjukkere, dess bedre i forhold til mygg. Skogsø jakke er solid og perfekt for litt varierende sommervær. Ellers finnes det en tynnere jakke som heter Abisko hybrid som er en tynn sommerjakke. Kan impregneres  Jeg elsker også Keb buksa (stretch og g-1000, stertch ikke fullt så bra mot mygg) fin å gå i og makanisk lufting. Buksene finnes også i hel G-1000 slik som vidda pro, holder myggen ute! Gaiter bukse er råsolid med tjukt stoff og mulighet for shortsfunksjon. Fjällräven er genialt og kan anbefales med tanke på fleksibelt vær og ikke minst mygg. Lykke til og god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strechstoffet til Fjällräven fungerer dårlig mot mygg etter min erfaring. Vidda buksa blir for kort for min del, men jeg bruker tilsvarende bukse uten snurring nederst (husker ikke navnet på denne modellen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Barentsbuksa er eksakt lik vidda buksa, men har rålengde slik at en kan selv lage den akkurat så lang en ønsker (f,eks lage med borrelås nederst)

Har brukt vidda i mange år, men er enig at den er litt for kort. Jeg bruker derfor korte gamasjer når jeg går i tett skogsterreng med disse buksene

 

Vil nok  kjøpe Barents buksa neste gang og lage optimal lengde med borrelås nederst

 

 http://www.fjallraven.no/barents-trousers

 

Har prøvd Pro buksene til fjellreven, men liker de ikke, hverken stretch stoffet eller den lave midjen

 

Kan også anbefale G1000 skjortene. Denne har jeg. Garantert myggtett, vindtett og god passform

 

http://www.fjallraven.com/sarek-trekking-shirt

 

Utvalget av fjellreven rundt omkring i norske butikker er dessverre temmelig dårlig. Jeg måtte kjøpe g1000 skjorta fra Sverige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.