Gå til innhold
  • Bli medlem

Rock Climbs in Jotunheimen (1953)


Erik

Anbefalte innlegg

Mens vi venter i åndeløs spenning på neste bok om 2000-metere, har familien min gjennomført et generasjonsskifte av overflødig innbo. Det er vel ingen bombe at jeg peilet meg inn på de 1,5-2 m med fjellbøker samt noen fjellkart stuet vekk ett eller annet sted. ”Noen fjellkart” viste seg å være mellom 500 og 1000 stk fra Europa og Afrika fra hele etterkrigsperioden. Selv om de fleste er utdaterte og verdiløse er det likevel rene julaften for en kartjunkie som meg! :?

Av særlig snadder er en kart over Jotunheimen fra 1951 og en 40 siders bok av Peter Prag, ”Rock Climbs in Jotunheimen” (1953). Denne viser seg å være en tidlig variant av både klatreføreren og turguide (dvs "Thommessen m/fl." eller "Helgesen" :) ) for bl. a. Jotunheimen, andre 2k-områder og noen andre fjellområder. De aller fleste hovedtopper er beskrevet med førstebestigninger, ruter og henvisninger.

Er det noen som kjenner til denne? Man skulle tro den er en engelsk oversettelse av en tidlig utgave av klatreføreren, men det er ingen referanser til NTK og den er utgitt av Norway Travel Association i London.

Innholdet er en sjarmerende blanding av gammelmodig tørr ”matter-of-factly” engelsk, korte men presise rutebeskrivelser, 25-30 s/v bilder, noen sjarmerende feil, nærhet i tid til førstebestigningene og mange referanser til jomfruelige ruter. I det hele tatt en artig bok antageligvis skrevet av en engelskmann om det da eksotiske Norge med sine bare så vidt oppdagede fjellområder. Noen sitater:

“SEMMELTIND ... A fine peak. S.E. of Leirvassbu or N.W. of Gjendebu. Also called Simletind. Map E305 Gjende. From the Utladal it presents a magnificent view – a sharp needle and scarped on its E. Face into one unbroken precipice, rivalling that of the Finsteraarhorn which it somewhat resembles. It’s S.E. arête has probably never been climbed, but it would yield good sport.....”

“MESMOGTIND ..... One of the real gems of Jotunheimen and a fine peak which offers good sport. Situated near Torfinnsbu. It is the only peak from which one can see Bygdin, Tyin and Gjende in one glance....” (NB: tre ruter er beskrevet)

“SKARSTIND ... The W. Ridge has never been climbed, although serious attempts were made in 1880 by S.Wleugel, in 1883 by C.Mathiesen and in 1884 by C.Mathiesen, S.Thor and W.Wleugel. Three successive cairns indicate the spot where each attempt stranded...” (NB: både S., N.W., N.E. faces er nærmere beskrevet)

”SLETTMARKPIGGEN … This is an elegant pyramid, one of the steepest peaks in Jotunheimen…. Its S.E. wall has never been climbed and may offer scope for an interesting route....”

“STØLSNOSTIND ... An impressive peak N.E. of Vetti. Slingsby has compared its form with Matterhorn and described it as “one of the gems of Europe”. It has never been climbed from Morka-Koldedalen, but Slingsby believed it could be done......”

“URANOSTID ... A sharp ridge with fearsome-looking precipes on both sides, situated N.W. of Eidsbugaren. There is a 1000 ft. high and very steep snow couloir on the S.E. face of point 2157 which has never been climbed. Its W. face is considered unassailable and has never been climbed.... “

Den som hadde vært ung den gangen... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kartene og bøkene oppbevares nå på et sikkert sted der ingen "kan ta de for seg".. :) Jeg har googla "Rock Climbs in Jotunheimen" og den ser ikke til å ha blitt utgitt i nye utgaver. Den jeg har ble trykket i 1953 men kjøpt først i 1958. Det tok nok litt tid å bli kvitt førsteopplaget..

Jeg har ellers ingen andre spesielt spennende bøker. Øverst på ønskelisten min er "Jotunheimens Stortopper" men det ser ikke til at noen av bruktbokbutikkene jeg frekventerer noensinne får den inn :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

En meget pen utgave kjøpt av en troverdig selger er kanskje verd like mye som boken til Morten. Jeg skjønner ikke hvorfor du skal selge den. Sikker på at det er du som eier boken? Et annet spørsmål er om jeg har hjerte til å ta fra deg boken. Da er det bedre å kjøpe den i en bruktboksjappe som igjen har kjøpt av et dødsbo el.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke SÅ desp etter boken at jeg kjøper en som ligger og slenger på en studenthybel i Trondheim. :) Måtte i så fall være kun for å redde den unna dens nåværende sørgerlige skjebne...

Jeg mottar gjerne tips om bruktbokbutikker som spesialiserer seg på fjellitteratur. Når prisen synker ned mot hundrelappen, er det ofte mer aktuelt å kjøpe en interessant fjellbok og ha den, fremfor å låne den på Deichmanns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den boka jeg er mest arg over å ikke få tak i er W. C. Slingsby, Norge den nordlige arena, utvidet og revidert utgave ved Jan Schwartzott fra1998. Dette er utvilsomt den mest omfattende norske fjellbok noen sinne (må ikke forveksles med den lille W. C. Slingsby Til fjells i Norge)

Mannen holdt jo faktisk på å ryke med av overarbeid med boka. I sammråd med forlaget Grøndahl Dreyeer ble de enige om å si stopp før det gikk galt. Jan Schwartzott nevner imidlertid at hvis helsa og arbeidslysten kommer tilbake og det blir nytt opplag, vil han kanskje fullføre boka.

Vi snakker om flere hundre sider i A4 format med nesten like liten skrift som i en bibel. Skjønt for fjellfolk er det er jo en bibel. Bakerst i boka er det en haug med sider bare med utdypende noter av alt man kan lese fremst i boka. Slik kan man hoppe frem og tilbake, finne ut mer om en person, fjell eller lignende. I notene står det hvilken andre sider man kan lese om emnet. Det er helt sykt hva denne mannen har fått til. Jeg er bare så heldig å ha fått bladd i boka. Er det noen av dere som er lykkelige eiere av denne bibelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo høre med Grøndahl Dreyer da om de ikke har et lite restlager som de kan tenke seg å selge en av?

Enig i at Schwarzotts bok er fabelaktig verk, og uvurderlig for dem som er interessert i dybdeinformasjon fra historien. Det eneste jeg ikke helt skjønner var vitsen med å kline opp blåkopier av M711 kartene - synes liksom ikke det passer helt, men det er nå bare min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja det med kartene kan vel diskuteres. Mulig man burde ha andre kart osv. Men det er ikke bok som er ment for å være mest mulig visuell, men heller mer som opplysning angående fakta og historie.

Via bokhandler har jeg sjekket med forlaget og det virker som det ikke er noe håp. Mulig det er et restlager. Kunne sendt de en mail eller noe. Vet du om dette forlaget har en hjemmeside? Jeg finner svært lite om forlaget på nettet. Hvis folk bare hadde vært klar over boka ville det nok vært mange som ville spørt etter den. Kanskje de trykker nytt opplag om alle på fjellforum ringer å spør :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg vet er at Dreyer visstnok er et meget lite forlag, stort sett bygd opp rundt en mann (om min info er riktig), kan hende at de har en litt annen lagerpolitikk enn store forlag.

Det vil nok frigjøres noe gjennom dødsbo og slikt via bruktbokhandlere m.m., men det kan bli en tøff jakt. En epost til forlaget kan ev. gi svar på om det er planer om et lite opptrykk.

Dersom det ikke er noen slik interesse, kanskje forfatteren og forlaget er interessert i å la andre forlag forestå et lite opptrykk.

Ang. kartene - nettopp derfor: Det kunne vært fjernet en del overflødig informasjon, og så kunne noen av de mest sentrale hendelser, turer og ruter vært tegnet inn, gjerne med litt tekst. Det hadde gjort informasjonsverdien av kartene i forhold til den ellers så glimrene boka etter min mening enda større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer den ut igjen får vi vel håpe at han gjør seg ferdig med boka. Kanskje han tar seg bryet med å fikse litt på kartene også. Kunne jo kontaktet Jan Schwartzott og spurt om det noensinne blir aktuelt å gi ut boka i fullstendig verson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eitt av triksa til Haugen bok i Volda er å kjøpa restopplag av ulike bøker. For nokre år sidan selde dei to Schwarzott-bøker (Under Storen og Norge - den nordlige arena) for 500 kroner samla. Ingen av desse bøkene ligg ute på nettbokhandelen deira no, og det kan tyda på at det er tomt, men det kan ikkje skada å senda ein e-post dit òg. (http://www.haugenbok.no)

E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den boka jeg er mest arg over å ikke få tak i er W. C. Slingsby, Norge den nordlige arena, utvidet og revidert utgave ved Jan Schwartzott fra1998. Dette er utvilsomt den mest omfattende norske fjellbok noen sinne

Vi snakker om flere hundre sider i A4 format med nesten like liten skrift som i en bibel. Skjønt for fjellfolk er det er jo en bibel. Bakerst i boka er det en haug med sider bare med utdypende noter av alt man kan lese fremst i boka. Slik kan man hoppe frem og tilbake, finne ut mer om en person, fjell eller lignende. I notene står det hvilken andre sider man kan lese om emnet. Det er helt sykt hva denne mannen har fått til. Jeg er bare så heldig å ha fått bladd i boka. Er det noen av dere som er lykkelige eiere av denne bibelen?

Jepp, har den. Jeg vil kalle den mye mer enn ei fjellbok eller fjellbibel. Detaljerte skildringer om hvordan folk levde, kultur osv. Mye god lesing tilgode der enda :?: Selv om jeg har hatt den noen år nå. Enig i at det er et Fantastisk bokverk, omfattende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ihvertfall den boken :?: . Jeg antar at den er det mest sentrale enkeltbok om fjellene i Sør-Norge. Boken inneholder altfor mye info til å kunne fordøyes etter førstegangs gjennomlesning. Man må nesten ta den frem igjen og lese det aktuelle kapittelet før man skal besøke et nytt fjell eller område.

Jeg antar at boken var et tapsprosjekt av dimensjoner, så man skal ikke ha for store forhåpninger om nye opplag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel hovedsakelig historien med Slingsby og hvordan det var på den tiden som er det mest interessante i en slik bok. Pionerene gikk jo ofte svært tungvinne ruter nettopp fordi de var først på steder som ingen kunne berette noe om på forhånd. Det er jo ikke helt uvanlig for toppsankere å finne egne ruter i dag heller, det er heldigvis flere steder man kan gå som ikke er beskrevet i turguider (så langt) Men å gå etter kart i dag og den gang kan jo ikke sammenlignes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sykt hva denne mannen har fått til. Jeg er bare så heldig å ha fått bladd i boka. Er det noen av dere som er lykkelige eiere av denne bibelen?

Jeg har såvel denne som den mye mindre tidlige utgaven fra 70-tallet. Jeg er enig i at det er et fantastisk arbeide Jan Schwartzott har utført. Slingsby var en dyktig klatrer, men det er nesten enda mer imponerende å lese hvilken enorm kondisjon denne mannen måtte ha. Jeg tenker spesielt på turen fra Sygnesand i Jølster og over til Sognefjorden. Her måtte han også bære all oppakningen selv da hjelpebæreren ble sliten og måtte snu.

Jeg er helt enig i at beretningene fra pionerene er gjerne langt mer interessante enn senere beretninger. Denne Slingsbyboka er jo i tillegg rene kulturhistorien. Morsom er den også. Han har jo erfart at en mengde norske etternavn slutter på "sen". Derfor benevner han alltid bjørn som Herr Bamsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve og ringe Haugen Bok i Volda, det er butikken til de som står bak HaugenBok på nettet. Men ikke alle bøkene i butikken er registrert på netthandelen deres. Så et eller to eksemplarer der senest i sommer.

Har boka selv, og må si dette er en av mine favoritter.Blir liksom aldri utlest. Utrolig mange interessant fotnoter av Schwarzott. En bok jeg plukker fram igjen og igjen og igjen og... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.