Gå til innhold
  • Bli medlem

Snømengde Børgefjell


dimex

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan si noe om snømengden i børgefjell i forhold til tidligere år?

Jeg har planlagt en tur, og håper å få starte på den i begynnelsen av juli måned. Hvordan pleier det å være på den tiden?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt skiføre nå i allefall: http://www.nrk.no/trondelag/vil-du-ut-pa-ski-1.11711169

 

Hvis våren blir kjølig med dårlig smelting sliter du. Sommeren 2012 var vel slik. Jeg kom meg ikke særlig langt inn da pga nettopp det og jeg startet 15. juli mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan si noe om snømengden i børgefjell i forhold til tidligere år?

Jeg har planlagt en tur, og håper å få starte på den i begynnelsen av juli måned. Hvordan pleier det å være på den tiden?

 

Jeg tror definitivt det skal være gode forhold for fottur i begynnelsen av Juli. Hva som er normalt eller ikke er jeg usikker på, men det er i hvertfall mye mindre snø i år enn i fjor - og mange tidligere år. Veien inn i gjennom Simskardet begynner å bli åpen mange steder, og om værvarselet slår til med temperaturer på nesten 20° om noen dager forsvinner resten veldig fort.

Men Børgefjel er stort - jeg er mer usikker på Stekejokkområdet - men tviler på at det er noe problem det i Juli. Var kjørende inni Sverige der en tur  for en måned siden og det er store lokale variasjoner i år. I Store Børgefjell kan elvene fortsatt være problematiske å krysse i begynnelsen av Juli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært flere ganger i Børgefjell, alt i fra tidlig juni til midten av september. De gangene i juni, har det kun vært flekkvis med snø og fullt mulig å gå uten ski/truger.

Men sikkert lurt å følge rådet om å kontakte oppsynsmennene nær turen nærmer seg.

 

Nydelig flott i Børgefjell !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Vi er en kompisgjeng på fire som planlegger en ukestur til Børgefjell i slutten av juni (drar 26. juni). Vi tenkte å dra inn til Kjukkelvatna hvis snøforholdene er gode, hvis ikke har vi Beinvatna lengst sør i nasjonalparken som et alternativ. Stekenjokkområdet frister kanskje mest, men det får vi besøke senere siden vi drar såpass tidlig. Håper noen kan rapportere i løpet av neste uke hvordan snø- og isforholdene er både rundt Kjukkelvatna og Beinvatna. Ser i hvertfall lovende ut med temperaturer på rundt 15 grader hele neste uke. Synd vi må dra såpass tidlig, men med årets vinter så kan det jo hende at vi berger for det værste av både snø og insekter. Vil samtidig takke Bjarne for en fantastisk turblogg som er blitt lest x antall ganger i løpet av våren, og som har motivert oss for å besøke flere fine fiskeområder i Norge :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg var på Måsskardfjellet i helgen - og det våres fort nå.

Rett fra vinter til sommer.

Her er et bilde tatt rett vestover mot Simskardet

post-10401-0-35416900-1401730905_thumb.j

 

Her et bilde i mot Rørskardet

post-10401-0-98709100-1401730951_thumb.j

 

Simskarvatnet er islagt og det er delvis full vinter oppå der enda - men det går fort nå med de temperaturene som er nå. Jeg vil si at det er mindre snø enn normalt (tror jeg)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Stilte dette spm. på fjelltjenestens facebook side idag:
Har dere noe informasjon om hvordan det står til med snøsmeltingen i Børgefjell? Kanskje mer spesifikt mellom Jengelen - Ranseren - Rotnan - Tiplingen.

Svar:
Fortsatt stedvis mye snø over 6 - 700 m. Bart i skogdalene. I NØ trolig brukbart, men mye snø i høyden vestover, og fortsatt mye snø i Jengelom. Hilsen Per Lorentzen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den værtypen som er nå så blir snøen også liggende lenge, men det snur vel nå snart vel

Nysnømengden som vises på senorge stemmer ganske godt. Ligger snø ned i Golverfjellet her - litt av en midtsommer.

Store snøflekker er vel heller ikke noe stort problem - men tipper at isen kan være det. Jeg ser at RegObs bruker NASA sine satelittbilder i sine observasjoner. Om noen leter litt på NASA sine sider så kan de kanskje finne noe der - ref http://jarle.nve.no/h/hb/isdata/VisInfoFraRegObsRadius.html?BASE=0;ZONE=33;EAST=439528;NORTH=7210132;RADIUS=0;FDATE=01.09.2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er fremkommelig, men litt våt snø er det nok. Jeg tror man kan gå på barmark mye godt - men det spørs jo nøyaktig hvor man skal. Tipper han Vollmo har full kontroll. Jeg er veldig usikker på om Jengelen f.eks. har åpent vann. Snakket med noen som hadde vært på Bæråsen (rett vest for Simskardet i Børgefjell) og Stortjønna der var islagt så man måtte bruke 2 forlengere på isboren den 9 juni...

Samtidig har det blåst en del og det skyver ofte isen bort og ut.

Jeg ble overasket over hvor lite vannføring det var i Simskarelva (mot vest) i dag - det skyldes nok den lave tempen i det siste. Jeg var egentlig tenkt meg på tur der oppe selv tidligere men slo det i fra meg. Om fiske og åpne vann ikke betyr så mye - og du ikke skal krysse krevende elver (ved høy temp), så ville jeg lagt avgårde uten tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.