Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av GPS


Anbefalte innlegg

Hei

 

Skal gå til innkjøp av en GPS som jeg skal ha med på fjellturer, denne skal hovedsaklig kun brukes som backup for kart og kompass dersom jeg går meg bort. Jeg trenger bare å vite hvor langt unna og hvilken retning bilen er når jeg skal hjem igjen, trenger ikke noe kart eller noe på den. Meget stramt budsjett, så den må være billig :-)

 

Noen som har forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tips. Dette har jeg også vurdert selv, men mobiltelefonen min holder svært dårlig på batteriet (spesielt om det er kaldt). Hvis jeg er på tur med noen overnattinger ute så tørr jeg ikke stole på at mobilen holder på batteriet selv om den er avslått frem til jeg skal hjem igjen. Regner med at GPS-er er noe bedre og mer pålitelige på batterikapasiten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på bruktmarkedet. Som enkel backup, og uten kart, så er det "anything goes". Da blir det kun pris og tilgjengelighet som bestemmer (Garmin eTrex bør kunne fåes brukt for noen få hundelapper. Enkel og med god batteritid, men ingenting fancy)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Den første GPSen jeg kjøpte og hadde som sikring i mange, år var en slik du søker. Min var den billigste type eTrex og fungere bra. Selv om den ikke har kart, har den flere muligheter en mange aner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pent brukt Garmin eTrex gjør akkurat hva du trenger og mer til. Det har kanskje mange andre sagt allerede. Du kan bruke den med hansker på, grensesnittet er enkelt og den tar AA-batterier. Ikke så rask til å finne satelittene som nyere modeller, men den gjør jobben.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Den rimeligste (og meget bra!) løsning er Nordecas kart-app Norge-Serien til smart-telefon (om du allerede har det).

Funker meget bra for meg, meget kjapt system, har nedlastbare kart (trenger ikke mobildekning) og flotte kart. Kan også tracke turen din.

Billig; 49.-/kart for de nedlastbare, har du datadekning er det gratis.

Du trenger selvfølgelig strøm-backup, men store batteribanker er blitt ganske rimelige nå, holder i dagevis.

Og en vanntett pose til telefonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.