Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av Kano, hva annbefales ?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg ser litt etter en ny kano, og vil spørre dette eminente forum om råd.

 

Jeg er klar over at jeg ikke kan få i både pose og sekk, men en allround kano for en familie på 4 er hva jeg ser etter.

 

Stort sett blir det nok meg å mine to små arvinger som vil bruke den, men må ha mulighet for at konemor også blir med en gang i blandt.

Bruken vil for det meste bli i fjellvann. Har tidligere hatt en kano i "pioner plast" og denne var grei da den tålte allverdens behandling noe jeg ser på som en fordel.

 

Om noen av dere har gode eller dårlige erfaringer med de forskjellige typene så blir jeg glad for å høre om det.

 

Internett er en kjekk ting, en kan søke seg frem til hva det måtte være. Men, noen ganger så blir en mer og mer i tvil på hva en skal velge for det tar liksom aldri slutt...

 

latitude

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilken prisklasse? Skal den kunne bæres et stykke? Hva er viktigst av manøvrerbar eller retningsstabil? Ønsker dere å jobbe med å lære god teknikk eller blir det mest å padle ivei slik de fleste gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at dine 2 små arvinger er såpass små at å bære/dra en kano lengre enn absolutt nødvendig (parkeringsplass til vann) utgår. Dermed åpner det seg en verden av kanoer som ikke defineres som ekspedisjonsbruk-kanoer (nytt uttrykk, men det har med vekt og slitestyrke å gjøre). Med 2 små ombord ville jeg satset på en som er av de bredere (vipper ikke like lett, selv om man må alltid være obs med små i en kano), og som har grei retningsstabilitet (selvsagt går dne ene litt ut over den andres kvaliteter, men sånn er det nå engang). Skal konemor også være med så blir dere 4, og da er lengde noe å tenke på. 18 fot er flott for 4, og spesielt hvis det skal være overnattingsturer. Dagsturer så holder det kanskje med 16 fot, men helst ikke under det. Etterhvert som de små blir større, og forhåpentligvis med padlelyst intakt (også konemor) så kan det på nytt bli aktuelt å vurdere å ha 2 kanoer i stedet for 1. Men det ligger nok noen år fram i tid uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme situasjon som deg. Vi er fire, men jeg ville ha en kano jeg kunne håndtere alene, både hva gjelder av og på lasting av bil og padle/bære. Brukte mye tid på undersøkelse og endte tilslutt opp med denne.

Journey 156 fra Aktivfritid.

Jeg angrer ikke på det.

Den er god å padle har meget god lasteevne og er stabil.

En suveren familie kano.

http://www.aktivfritid.no/kajakk-og-kano-nettbutikk/kano/mad-river-kano/item/11-mad-river-canoe-journey-156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar.

 

Jeg har tittet på den journey 156, og på denne http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=42376155&searchclickthrough=true&searchQuery=kano

 

Til knutis, ja takk begge deler ?  Jeg er ikke sikker på hva en skal legge mest vekt på manøvrerbar eller rettningsstabil.

Jeg har små barn, 4-6 år. så overnattingsturer for ett par tre netter med dem, og da er det jo ikke så langt en trenger å dra. Hvertfall ikke enda. Uansett så er jeg på tur for å kose meg, trenger ikke legge bak seg flest mulig mil for at turen skal være vellykket. Det gjelder både på fjellet og vannet.

 

En kano som kan brukes også alene hadde vært ok, fiske med stang og sette ett garn i ny og ne.

 

Jeg har litt padleerfaring fra før, men lære ting bedre en hva en kan fra før er jo bare en artig utfordring, en blir aldri ferdig utlærd (godt er det).

 

Pris har jeg ikke tenkt så mye på men en plass mellom 6-12 tusen kanskje.

 

latitude

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Journeyen er bra, ville kanskje gått for modellen som er hakket større. Den femundkanoen så også helt grei ut. Materialet er litt "dødt", men den kommer helt sikkert til å fungere fint. Og prisen var veldig ok. 4 seter tar mye plass, 3 seter gir mer fleksibilitet. Og 2 unger kan fint dele et sete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ang. Setene i Femunden så kan disse fjernes ( spurte forhandler) så da kan jo dette rigges til ved behov.

Ja ja valgets kvaler :)

latitude

Husk vekta da! :)  38 kg, er nok vesentlig lettere en den du hadde tidligere, men folk flest bærer heller ikke denne kanoen så langt aleine. Relativt tung og uhåntering i terrenget. Kanske du skulle gå for en i kevlar, eller en Ally. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Av en eller annen grunn er jeg ikke helt dus med Ally kanoer, stoff-alu stenger- vedlikehold- holdbarhet- lagres bak garasjen når ikke i bruk osv osv, beklager.

Skal sjekke ut Kevlar kano også, takk for tips.

latitude

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

I motsetning til de fleste her på forumet var jeg ikke i tvil om hvilken kano jeg skulle kjøpe.

 

Har erfaring fra ungdommen med flatbånna kano i hele Oslofjorden på kryss og tvers. Tandem og solo i allslags vær og bølger. Aldri redd, men burde vært det, ut fra det jeg vet om flat bunn i dag.

 

Et stort poeng er at jeg er lat og trenger fart og godt sig mellom åretakene. Hastighet er avhengig av lengde i vannlinje. Derfor lang kano. Minimum 5 meter.  Siden jeg skal bruke den på sjø og innsjø så bryr jeg meg ikke om den har svingegenskaper som et hangarskip. Retningstabilitet  og fart gjør at styretaket blir effektivt og bremser lite. Har hatt mine timer i små kanoer (type bedriftidrettslag). Liten fart og kursretning som en lemen gjør at kanoen stanser nesten helt opp etter hvert J tak. (Er det noe rart i at folk med slik erfaring kjøper kajakk).

 

Har savnet stabiliteten i min første flatbånning. Nå tror jeg det var en falsk trygghet etter det jeg har lest i det siste. Min nye kano har semi kurve på et vis. Skal visstnok føles ustødig rundt senter, men blir mer stødig ved krenging. Omtrent som en gyngestol som du prøver å tippe over på ryggen. En flat bunn blir som en stol med fire bein. Greit nok på flatt vann.

Men problemet er bølger. Tenk deg en bølge som et hustak. Du sitter i en gyngestol og kan lene deg over så den er rett. En vanlig stol vil være stødig mot taket, uten mulighet til å tippe den rett. Den kan da tippe helt rundt uten forvarsel og umulig å rette opp.

 

Nå kan det tenkes at det blir weekendtur på sjøen og det kan blåse opp neste dag. Da er det greit med sjøsterk kano. For heller leve med at den er livlig rundt senter. Valgte også en kano med lav stevn. De typiske canadiske med høy stevn er for å ta stryk og hvitt vann i elver. Høy stevn gir mye vindfang. Og indianere på innsjøer og sjø hadde kanoer med lav stevn - ingen brudd med tradisjon her. :thumbsup:

 

Kajakk har aldri vært option for meg. Synes det greit å ta med skikkelige campingstoler og ordentlig grill og sånt - også på dagsturer. Det er en grunn til at eskimoer har kajakk og indianere har kano.

 

Og valget mitt?

 

Old Town Penobscot 174. 2 stk blir levert midten av juni til Westsystem på Alnabru. Bestilt og avbestilt. Fikk mail i forrige uke at de hadde en rød på lager i Royalex (Penobscot 17RX). Dyrere, men kjøpte den likevel! (Løp og kjøp de to som kommer).

 

I skrivende stund ligger den i hagen 7 timer gammel og uprøvd... (Håper den svarer til forventningene) :hyper:

Den ser fantastisk ut! Ingen bilder kan rettferdiggjøre lengde og fasong. Du ser den er rask. Ingen tvil om at to som padler i takt med vanlig god teknikk greier å matche en mindre solokajakk i hastighet..  

 

(Hvis bare den gamle kroppen fungerer - har ikke satt bein i en kano i dette årtusen)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jomfruturen i kveld. Svarer virkelig til forventningene. Var litt livlig rundt senter, men ikke ubehagelig og føltes trygg og stødig.

Dessverre var begge motorene dårlige etter mange års lagring. Da var det fint med lettpadlet kano som gir godt sig, selv med motoren på tomgang. Prøvde normal cruise et par minutter og så potensialet i fart!

 

Får bare håpe at motoren får kjørt av seg litt sot og rust i løpet av sommeren, så den kan yte det kanoen fortjener.

 

Men uansett en herlig kveld med en retningstabil kano med godt sig mellom åretakene! Noen små bølger fra motorbåter som jeg lot rulle inn fra siden uten problemer.

 

Anbefales!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar.

 

Jeg har tittet på den journey 156, og på denne http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=42376155&searchclickthrough=true&searchQuery=kano

 

Til knutis, ja takk begge deler ?  Jeg er ikke sikker på hva en skal legge mest vekt på manøvrerbar eller rettningsstabil.

Jeg har små barn, 4-6 år. så overnattingsturer for ett par tre netter med dem, og da er det jo ikke så langt en trenger å dra. Hvertfall ikke enda. Uansett så er jeg på tur for å kose meg, trenger ikke legge bak seg flest mulig mil for at turen skal være vellykket. Det gjelder både på fjellet og vannet.

 

En kano som kan brukes også alene hadde vært ok, fiske med stang og sette ett garn i ny og ne.

 

Jeg har litt padleerfaring fra før, men lære ting bedre en hva en kan fra før er jo bare en artig utfordring, en blir aldri ferdig utlærd (godt er det).

 

Pris har jeg ikke tenkt så mye på men en plass mellom 6-12 tusen kanskje.

 

latitude

Ikke noe å si på prisen på denne, 

Vekt 38 kg burde ikke være noe problem, men du lemper ikke denne opp på og ned fra biltaket alene uten fare for å herpe lakken på bilen.

38 kg er ikke mye hvis du lesser det på en stang i et treningsstudio, men problemet med kanoen er at du ikke får skikkelig tak på den når den skal løftes.

Jeg har over 20 års erfaring med Hasle kano. Den veier ca. det samme og første gang jeg forsøkte å få den opp på biltaket alene fikk jeg et solid minne midt i panseret på min nesten helt nye Volvo stasjon. 

Du må nok regne med at kanoen vil bli utsatt for litt dunking og skraping siden du har små barn som skal gå ut og inn av den hver gang du er i land. Små barn entrer ikke en kano som beskrevet i de fleste "bruksanvisninger".

Mitt råd er at din nye kano bør tåle en dunk eller to, være stødig sideveis (barn sitter ikke i ro) og ha nok bagasjeplass.

Og så må den flyte hvis den kantrer og fylles med vann. Da har du en liten mulighet til å komme deg tilbake i kanoen etter et uhell. Dette kan du trene på i badesesongen.

Små barn sitter godt på en sammenrullet sovepose eller liggeunderlag, men ekstra seter kan være bra for en dagstur eller fisketur. Du får med mer bagasje uten seter til barna.

Retningsstabilitet og fart merker du bare hvis det blåser eller når du er ute alene. Hvis du lærer deg riktig padleteknikk så er ikke dette noe problem.

 

Min bror har padlet både kano og kajakk mye lenger enn meg, men han har aldri brydd seg om å lære seg riktig padleteknikk i kanoen. Dette har ført til at han enten sitter og vifter med åra fra side til side eller ofte så bruker han en dobbel kajakk åre når han er alene i kano. Etter min mening er dette som å kjøre motorsykkel med støttehjul. 

Padler du alene i kanoen så legger du bagasjen eller f.eks. en stein foran i kanoen og hvis du padler riktig så trenger du ikke skifte side på åra før du eventuelt skal legge til et sted eller manøvrere deg gjennom smale passasjer.

Hvis du padler alene kan du også snu kanoen og padle med akterenden frem. Da steiler den ikke så mye, men en del kanoer, også denne du linker til her, har en tverrpinne like ved setet som kommer i veien for beina.

 

Barn elsker kano. Du kommer mye nærmere naturen enn i båt og så kan barn få fingrene ned i vannet, noe du aldri klarer å venne dem av med før de er stor nok til å dra på tur alene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Og valget mitt?

 

Old Town Penobscot 174. 2 stk blir levert midten av juni til Westsystem på Alnabru. Bestilt og avbestilt. Fikk mail i forrige uke at de hadde en rød på lager i Royalex (Penobscot 17RX). Dyrere, men kjøpte den likevel! (Løp og kjøp de to som kommer).

 

Formen på denne Old Town Penobscot, er lik Mad River- og Femund kanoene. For bruk og padling blir det nok det samme, vekten er også tilnærmet lik - ca 37 - 38 kg. Jeg har padlet flere, av de to sist nevnte. De stabile og greie å padle, fine turkanoer. Men, de er litt tunge å håntere (les: bære/sjaue) for en person. Og de er trege i vannet, i forhold til bl.a en Inkas glassfiber kano av den gamle typen, jeg hadde tidligere. Er usikker på betegnelsen (trolig - Inkas Light 533) men den var over 5 m og det var en light utgave på 36 kg. Den hadde både oppdriftmasse i begge bauer og stuetanker. Nå har Linder overtatt Inkas, med de så slik ut: http://www.guloggratis.dk/sport/baade/kano-kajak/annonce/23106069-linder-inkas-533-glasfiber-kano Rask fin familiekano for to voksne og to barn, med litt fornuftig pakking og stuing. Vi hadde også med en hund.  Hadde mange turer med denne tidligere både alene, eller med "fullpakke". Litt tung å få på taket aleine. Men med litt teknikk har det gått bra for meg, senest for 2 år siden da jeg lånte min gamle kano. Har nå selv kun en lettvekter, som egner seg best for meg og noen hunder. Så når jeg har med andre folk nå -  låner, eller leier jeg kano.

 

Venonah kanoer er også raske, lettpadlede kanoer. De kan fåes i kevlar, men de er dyre i norge.

http://www.aktivfritid.no/kajakk-og-kano-nettbutikk/kano/wenonah-kano

 

Men skal det velges en rimelig kano, ville jeg heller gått for typen Mad River, Femund, eller andre lignende kanoer, til omtrent samme pris. De er ok.

 

Her er en link til mad River kanoer. http://www.aktivfritid.no/kajakk-og-kano-nettbutikk/kano/mad-river-kano

 

Editt: Så det ble en feil link, så den er byttet ut og så la jeg til en av Mad River. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS.

Skal du bruke kanoen aleine, bør du kjøpe en kano som er mulig å padle motsatt veg, som også RE nevner. Det er mye vanskeligere å padle en kano fra setet i akterstevnen, uten å ha "trimmet"  kanoen godt med "pargass" og med stein. Så da må også seter være plassert riktig, i forhold til eventuelle tverstag/bærestag. Velger du en med bredde på  90 -95 cm og et sete i mitten, kan barn ungdom sitte der.

 

Satser du på en tung kano (35 - 38 kg), bør du skaffe deg en kanotrille på sikt. For opplasting (og nedtagning) på bil aleine, bør du trene litt. Forutsetter at du er middels sterk. Løft kanoen (gjerne på en plen) og få balansen, da kan du greit bære kanoen til bilen og laste den forsiktig opp på biltaket. Det er litt tungt og "ufampete". Men, tren litt først på oppløft og balanse. Det er jo også greit at den du velger har et bærestag i mitten, da kan du legge staget ned på skuldrene, etter at du har løftet opp kanoen og lettere styre med armene. Ellers bør du en hånd litt forran staget og en bak, for å bedre balansen.

 

Det er en fordel at det er oppdrift i kanoen, enten i form av "tette" tanker, eller beskyttet isopor. Hvis ikke må du lange oppdrift, på annen måte. Ved et velt, bør kano og "pargass" flyte. Tette Pakkesekker uten for mye vekt i, er også oppdrift. 

 

Editt: Selv foretrekker jeg å stå på knærne (med rumpa mot setet), når jeg padler. Utnytter kreftene mye bedre på den måten, da en kommer lavere og nærmere vannet. Får også bedre balanse, for de som trenger det. Men da MÅ setene være høyt nok plassert, til at en får føttene problemfritt under. Og ikke minst - ut igjen. :) Kanskje noe å tenke på ved et kanokjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penobscot er nok litt annerledes enn mad river journey og femundkanoene linket til over. Mindre flatbunnet og uten spring. Typisk rask flattvannskano som kan føles litt ustø for uvante padlere. Journey vil føles stødigere og svinger lettere på elva, men er ikke like rask. Femund har jeg ikke prøvd selv, men den ser rimelig lik ut som journey.

Skjønner forøvrig ikke hvorfor kanoene ikke avbildes slik at egenskapene blir mer synlige. Bunnfasong og graden av spring er f.eks essensielle for egenskapene til kanoer, men vises sjelden på bildene. Og nevnes ofte ikke i annonsene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penobscot er nok litt annerledes enn mad river journey og femundkanoene linket til over. Mindre flatbunnet og uten spring.

 

Tja - er nok ikke helt enig at det er noen vesentlig forskjell på kjølens bue (bunn) i de tre kanoene. Men ingen av den er noen typiske elvekanoer, de er jo først og fremst fjordkanoer. Og det er vel trolig det TS søker. 

 

Glemte å legge ut link, når jeg sjekket tidligere i dag. Men jeg så ingen, tydelig forskjell. Ellers står du jo fritt til å søke opp og legge ut linker selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt data om min Old Town Penobscot 17RX.

 

Den er temmelig lik Penobscot 174 - men er lagd i Royalex som er 8kg lettere og kr 3000 dyrere.

 

Penobscot er vel som alle vet, en indianerstamme på østkysten, på grensa mellom Canada og USA.

17 fot (5.2m) = bra hastighet

Vekt - 29kg

Ingen spring (rocker) er meget retningstabil, men svinger som et slagskip. Lite egnet til elv.

Lav stevn gir lite vindfang. Bra på åpent vann, men mer fuktig i stryk.

 

Delvis buet skrog. Gir fart og god stabilitet i tung sjø. Føles litt livlig rundt senter på flatt vann, men ved litt krengning så øker stabiliteten betraktelig. Jeg føler ingen ubehag ved dette og regner den som en stabil og trygg kano, selv for nybegynnere. Men ser at den kan kanskje føles utrygg av nye padlere som bytter side hele tiden, og frontpadler er med å styrer. Da vil det nok vugge ubehagelig. Flat bunn er for øvrig falsk trygghet som egentlig er farlig i tung sjø og bølger fra større båter. 

 

Har lagt med en del bilder som jeg håper gir inntrykk av (mangel på) spring og bue på skroget, og den lave stevnen. (Pinnen i bunn er lagt der få gi inntrykk av bue - og Bella ville være med på bildet)

 

 

Nå er det tydeligvis umulig å legge til link til produsent, men søk på Old Town Penobscot 17RX, så ser du i bildegalleriet at den er i elvestryk også. Er vel egentlig ikke konstruert for det.

 

Hadde egentlig bestilt Penobscot 174 fra West system med levering i juni - men tilfeldigvis hadde de en rød 17RX på lager, og da ble det den.

:thumbsup:

 

post-14726-0-98586200-1401656589_thumb.j

post-14726-0-95744100-1401656618_thumb.j

post-14726-0-92761000-1401656644_thumb.j

post-14726-0-45014000-1401656671_thumb.j

post-14726-0-70608100-1401656694_thumb.j

post-14726-0-19570900-1401656722_thumb.j

post-14726-0-57196600-1401656748_thumb.j

post-14726-0-69952600-1401656775_thumb.j

post-14726-0-46975000-1401656803_thumb.j

post-14726-0-76379100-1401656825_thumb.j

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Mad River og Femund, er stabile nok, til det de er beregnet for. Sikter ikke til padling mitt utpå Oslofjorden, der hører ikke kanoer hjemme. Kanoer høre hjemme i mindre vann og i elver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Mad River og Femund, er stabile nok, til det de er beregnet for.

Mad River er en produsent med mange forskjeklige modeller. Det er som å si at Mercedes er en bra bil. Tviler på at trådstarter vil være fornøyd med en Outrage selv om det er en Mad River kano.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mad River er en produsent med mange forskjeklige modeller. Det er som å si at Mercedes er en bra bil. Tviler på at trådstarter vil være fornøyd med en Outrage selv om det er en Mad River kano.

TS har nevnt forutsettningene og da er det vel ikke så mange av Mad Rivers kanoer som er aktuelle. Journey 156 har trådstarter selv nevnt, jeg har nevnt den og flere andre. Men da Journey 156 er (i mine øyne) marginal, med hensyn på to voksne og to ban (i vekst), er denne kanoen trolig litt for liten. Og når jeg henviser til Mad River så er det ligenende kanoer og hest større kanoer hos denne produsenten jeg sikter til. Bl.a. Journey 167, er best på størrelse, men med sine 39 kg, er den tung. Hvis størrelsen på Journey 156, er ok, ville jeg ha valgt Mad River Explorer Light Royalex. Samme størrelse/bæreevne og tilnærmet lik form som Journey 156, men kun 29 kg. Jeg har padlet en Explorer Royalex (33 kg) og den var ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at noen skiller veldig mye, på dette med "flatbunnet" eller ikke. :( Ser nå av bildene, at Penobscot er relativt rund. Men ingen av nevnte kanoer, er helt flate. Og med tanke på manøverering har dette ingen betydning! Det har derimot stor betydning, på sideveis stabilitet! En kano som er rund i tversnittet, er mer vinglete, enn en flatbunnet. Det er først hvis en får en god del vann inn i kanoene, at den flate blir ustabil, fordi tyngdepunktet forflyttes mer, på grunn av vannets forflyttning. På en runbånnet er vannets tyngdepungt nærmere senter, ved lik krenkning i bølger. Men vanlige folk, bør holde seg unna store bølger.

 

Så for erfarene kanopladlere, som skal utfordre høye bølger, eller vanskelige elver, velg rundbunnet.

 

Ellers er en tilnærmet flatbunnet kano, den stødigste etter min mening og den rette å anbefale. Kommer det til manøvrering, er elvekanoer med god bue på kjølen mest viktig. Ikke bare oppsving i stavn, selv om den også har betydning, fordi mindre av kanoen er i vannet og bremser svingen. (Prinsippet gjelder jo også for fjordkanoer og kombinerte kanoer). På samme måte, er lengde på kanoen av betydning. Og da spessielt avstand fra "nullpunktet", til den delen av kanoen som under vannoverflaten. På samme måte har areal (av profilen) som stikker ned i vannet, fra nullpunktet stor betydning for manurering. Forenklet så blir det noe alla "kraft x arm". Da er det ikke vekten av kanoen (med last) som er viktig, men den massen av vann som må forflyttes. Men med større vekt, desto mer vann som må forflyttes, da kanoen kommer lenger ned i vannet. 

 

Og hvis det er kun en padler, må en se på hans/hennes plassering, som nullpunktet. Dermed så er også en kano uten bue på kjølen, mer retningsstabil (tyngere å svinge), enn en med stor bue. Så en må finne et kompromi, avhengig av bruk og erfaring. Best plassering for en padler, med tanke på manøvrering (alle veier - sideveis, forover, bakover), er mitt i kanoen og dårligst manøvrering er langst bak. Vekt har selfølgelig stor betydning, både for stablitet og evne til å svinge. En "tom" kano er mer "vinglete", enn en som har med "pargass". Og en tung kano føles stødigst, men tyngere å svinge, forutsatt lik skrogform. Men for ikke å miste for mye av retningsstabilitene, bør en enslig padler sitte ca 1/3 inn i kanoen. Dvs. en kano med minst to seter, snu kanoen og benytt det setet som var beregnet for den forrerste padleren. Det er en god kombinasjon for maøvrering og plassering av vekt.

 

Så for vanlig folk, er jeg mer opptatt av en liten bue på kjølen, enn selve stavnen og at kanoen er relativt flatbunnet. (Kan også være helt flat, med da kun på et kort stykke mitt i kanoen). Da er den stødig og grei å manøvrere.

 

Selv liker jeg ingen av disse skrogformene. Vil helst ha noe alla den Inkas kanoen jeg la ut bilde av tidligere. (Traper kanoene var lik) Den sklir bedre i vannet, tar bølger bedre og har en (for meg) passe bue på kjølen, for noe bedre manøreringsdyktighet, enn typer som Femund og Mad River. Men så var det effektive produksjonsformer da. Inkas/Traper må jo støpes i to forskjellige former, mens type Femund - kun en form.

 

TS bør vel se etter en kano som er stor nok for familien og hånterbar hvis han er aleine på tur. Alle kanotyper som har vært nevnt, har brukbar form og stabilitet, så i mine øyne er ikke det som er problemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.