Gå til innhold
  • Bli medlem

Kilosørret på Østlandet?


oDDi

Anbefalte innlegg

Noen som kan komme med tips hvor det er mulig å få ørret opp mot kiloen her på Østlandet? Gjerne med gode teltforhold m/bål om mulig. Bruker vanlig sluk/spinner. En dagstur inn til vannet er ca passe. Har så lyst til å slå den kilosgrensa i år.. Men, med kronisk klein fiskelykke er det ikke så lett :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kilosfisk finnes i de fleste områder, men det er som regel en grunn til at de blir såpass store. De er vanskelige å få. Fisk mye, bli godt kjent. Og beveg deg forsiktig slik at du ikke skremmer fisken. Fisk gjerne i møkkavær!

Østlandet er et stort område. Presiser litt mer om hva du ønsker så blir det lettere å gå tips. Skog eller fjell? Når på sommeren skal du fiske?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sær, så jeg liker meg best i skogen. Men, fjell er ikke feil det heller :) Kan egentlig ta ut ferie når det passer meg evt fisken i sommer. Jeg bor ca 1t nord for Oslo, så det kan jo være en liten pekepinn på hva som kan være nogenlunde i nærheten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høytliggende skogsområder kan da sikkert være aktuelle. Gausdal vestfjell har mye fin fisk. Nordre deler av Hedmark har mye bra, selv om det er et stykke å kjøre.

Valdres. Telemark. Se på kartet og drøm deg bort. Kilosfiskene finnes i de fleste områder. Det enkleste er nok fjellet. Hardangervidda f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode_H

Ørret i kg klassen er fint det. Ennå bedre er det når den er vel over 2kg. har i år (siden 2 mai) tatt 4 ørret mellom 1-2kg. og 3 ørret mellom 2-3kg

største hittil i år var 2.26kg. Dog ikke på Østlandet.

post-12978-0-48266500-1399726303_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørret i kg klassen er fint det. Ennå bedre er det når den er vel over 2kg. har i år (siden 2 mai) tatt 4 ørret mellom 1-2kg. og 3 ørret mellom 2-3kg

største hittil i år var 2.26kg. Dog ikke på Østlandet.

 

For min del foretrekker jeg vill fisk på 700 gram over enhver oppdrettsfisk ;)

 

Til trådstarter: Å drømme seg bort i kart er morsomt, og det er veldig givende når fisket viser seg å klaffe! Finn en klynge med vann, gjerne sammenhengende, med så god avstand fra vei som du orker å gå. Litt utilgjengelige områder har mindre sjanse for å være ødelagt av garnfiske eller andre inngrep. Det tar litt tid, men det er herlig å oppdage sine egne perler. Man trenger ikke ha det travelt med å slå rekorder, fiske kan man gjøre hele livet. Nyt heller opplevelsen, uansett størrelse på fisken :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del foretrekker jeg vill fisk på 700 gram over enhver oppdrettsfisk ;)

 

Til trådstarter: Å drømme seg bort i kart er morsomt, og det er veldig givende når fisket viser seg å klaffe! Finn en klynge med vann, gjerne sammenhengende, med så god avstand fra vei som du orker å gå. Litt utilgjengelige områder har mindre sjanse for å være ødelagt av garnfiske eller andre inngrep. Det tar litt tid, men det er herlig å oppdage sine egne perler. Man trenger ikke ha det travelt med å slå rekorder, fiske kan man gjøre hele livet. Nyt heller opplevelsen, uansett størrelse på fisken :)

 

Er dette nødvendigvis riktig? Er det ikke gjerne sånn at i vann som ikke kultiveres og hvor det fiskes lite blir det fort mange tusenbrødre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode_H

i vann med naturlig stamme og lite til ingen fiske er det gjerne overflod av microørret som er hvit som en torsk i kjøttet ja. man er da veldig heldig om man får en 400g skinnmager sak som selv katten fnyser av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette nødvendigvis riktig? Er det ikke gjerne sånn at i vann som ikke kultiveres og hvor det fiskes lite blir det fort mange tusenbrødre? 

 

Nei, det er selvsagt ikke alltid riktig. Poenget var at jeg oftere ser vann som er ødelagt av for høyt fisketrykk enn for lavt, og generelt har jeg best erfaring med å oppsøke vann hvor fisketrykket er mindre (selv om det ikke nødvendigvis trenger å være fraværende). Det kan hende en del vann gir forhold for tusenbrødre når de står urørt, hvor aktivt uttak av små individer gjennom et visst fisketrykk forbedrer kvaliteten på fisken, men nå er vel ørreten selektert for å vokse seg stor om den kan, og har i evolusjonær sammenheng aldri vært avhengig av kultivering for å gjøre det. Hadde normen vært forhold for tusenbrødre ville det ikke eksistert et evolusjonært trykk i retning av å utvikle vokse-seg-stor-gener hos ørreten. Dermed kan man gjerne finne stor fisk på steder hvor fisketrykket er minimalt eller fraværende. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørret i kg klassen er fint det. Ennå bedre er det når den er vel over 2kg. har i år (siden 2 mai) tatt 4 ørret mellom 1-2kg. og 3 ørret mellom 2-3kg

største hittil i år var 2.26kg. Dog ikke på Østlandet.

 

Hei du nydelig fisk! Gratulerer med den!

 

Høytliggende skogsområder kan da sikkert være aktuelle. Gausdal vestfjell har mye fin fisk. Nordre deler av Hedmark har mye bra, selv om det er et stykke å kjøre.

Valdres. Telemark. Se på kartet og drøm deg bort. Kilosfiskene finnes i de fleste områder. Det enkleste er nok fjellet. Hardangervidda f.eks.

 

Mye spennende navn her! Skal dra opp no kart på PCen og ta meg en liten kald en i kveld :) Hardangervidda har jeg jo også hørt mye bra om!

 

Finnes kilosfisk i flere vann i Nordmarka, spesielt noen av de store vannene.

Finnes fisk på flere kilo også. Men det tar ofte tid før man er heldig å få en sværing.

Som regel størst sjanse ved dorging, evt harving på høsten.

Hvor Nord for Oslo bor du ca? Mulig jeg har litt lokale tips.

 

I Gran, RV4 ut av byen. Like ved Øståsen, mye fine vann der, men det er det veeeldig langt mellom de største ørretene. Tips mottas med takk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørretvann med naturlig stamme kan være alt fra håpløst overbefolket til fantastiske fiskevann med stor fisk. Alt avhenger av næringstilgang og gyteforhold. Og fisketrykk. I marginale områder kan fisken nesten dø ut hvis det blir mange dårlige gyteår på rad, mens hvis gytinga slår til 2-3 år på rad kan det bli overbefolkning. Så hvordan et vann med naturlig stamme er finnes det ingen enkel sannhet om. Men svært mange vann kan bli bedre med litt hjelp i den ene eller andre retningen.

Det enkleste for å få stor fisk er selvsagt å fiske der det nettopp har blitt satt ut stor fisk. Personlig dropper jeg å fiske i de vanna. Men det er så klart en enkel måte å heve persen og å få skrytebilder på. Er slike vann interessante så har vi flere lett tilgjengelige her i Hurdal. Bare send en pm så skal du få vite hvor. Er med å setter ut fisken så jeg vet akkurat hvor de er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håhå, nå har jeg fått mye gromme tips! Måtte Mai bli ferdig sporenstreks slik att ferien kan begynne. Annbefaler dere som er litt mer rutinert i gamet og fiske i Juni kontra Juli? De mindre vatna blir jo fort varme uansett siden de ikke er så store.

 

Takker for alle gode tips og gode forslag så langt. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i lavlandet på Østlandet er det fra isgang til rundt st.hans som er best. Så blir det brukbart igjen utover i august når vannet blir kjøligere igjen.

Hvis jeg ser på de jeg har tatt oppi åsen her har jeg tatt flest rundt kiloen midt i juni under vulgatafiske med flue. Har også fått en del bra fisk på sluk fra midten av mai og utover mot midten av juni. Og flue under maurklekking i månedskiftet mai-juni.

Skal du ta de største skogsørreten er min erfaring at flue er best! Harving på ettersommer/høst er også bra.

I mitt favorittvann her i distriktet har jeg fisket i 15 år nå, 10-15 ganger hver sesong. Med flue og sluk omtrent like mye. Og litt med mark. Ingen av topp 5 fiskene mine her er på sluk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.