Gå til innhold
  • Bli medlem

Ulykke på Falketind?


lph

Anbefalte innlegg

Ifølge VG og Dagbladets nettaviser har en kvinne i et følge på fem falt "ned en skråning på ca. 100 m", mellom Falketind og Stølsnostind. Redningsfolk har firt seg ned til henne, og hun er visst på en bre.

Er det noen som vet noe mer, og om det har gått bra med henne? Må innrømme at jeg lurer fælt på hvor dette skjedde og, siden jeg var der for bare få uker siden...

Håper alt går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som vanlig får man vite altfor lite, men jeg tolker det dithen at det må være fra ryggen nord for Falketind ned mot Snøggeken med tanke på at det skal være 1 time å gå fra enden av veien og inn til stedet. Hvis det er lenger borte på ryggen og enten ned skrenter mot nord eller ned mot Stølsnosbreen på sørsiden så må det da ta mer enn en time, også for godt rente folk med mye utstyr?

Hvordan kan det i tilfelle skje? Det er trolig veldig glatt med sludd eller regn på steinene (var på1700m i Valdres i går og det var glatt). Det var trolig veldig mye vind. Var god kuling i kastene på utsatte steder i høyden her i Valdres i går. Var det en gå ulykke? Var det i forbindelse med fotopostering? Eller var det et forsøk på å se etter "førstebestigerruta?"

Jeg lurer? Skulle ønske det var mulig å få mer informasjon jeg, rett og slett om omstendighetene rundt slike ting. I ytterste konsekvens, kan det jo være en lærdom i det og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BT skriver det er Falkbreen, som kan bety at hun falt fra førstebestigerruta eller en variant av den.

Men det bør tas med en klype salt, de skriver at hun falt fra Falkbreen til en skråning mellom toppene, som vel er en umulighet...

Fortsatt ukjent hvordan det har gått med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt ukjent hvordan det har gått med henne.

Firda skriv at: "-Det vart gjort eit funn klokka 11.16, men helsepersonell har førebels ikkje vore inne i området, opplyser politiet..."

NRK melde at ho hadda ramla ned ei skråning på hundre meter og ned på ein bre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vanlig får man vite altfor lite, men jeg tolker det dithen at det må være fra ryggen nord for Falketind ned mot Snøggeken med tanke på at det skal være 1 time å gå fra enden av veien og inn til stedet. Hvis det er lenger borte på ryggen og enten ned skrenter mot nord eller ned mot Stølsnosbreen på sørsiden så må det da ta mer enn en time, også for godt rente folk med mye utstyr?

Jeg lurer? Skulle ønske det var mulig å få mer informasjon jeg, rett og slett om omstendighetene rundt slike ting. I ytterste konsekvens, kan det jo være en lærdom i det og.

I dette tilfellet er det vel pga dårlege kommunikasjonar, med dårleg mobildekning, som er grunnen til

at det kjem ut få opplysningar. Ellers er det vel slik at jo lenger tid det går, jo mindre interessant er det for mediene. Dessuten har ikkje journalistar generelt alt for mykje kunnskap om geografien utanfor redaksjonen, eller aktivitetar som føregår i norsk natur.

Einig i at det er nyttig at slike opplysningar kjem fram etter ei slik ulykke. Det kan vere med å auke forståinga for at det vi driv med slett ikkje er ufarleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Auda, det er ordentlig trist når sånt skjer.

Det kan vere med å auke forståinga for at det vi driv med slett ikkje er ufarleg.

Jeg vil gjerne vite mest mulig, først og fremst for å lære. Jeg har aldri trodd at det jeg gjør er ufarlig, men prøver så godt jeg kan å vurdere risiko utifra probabilistisk tekning. Ettersom jeg sikkert kunne funnet på å gå samme ruta er det viktig å forstå hva som skjedde og hvordan det kunne gå så galt? Var det et enkelt fall ned en skrent? Gikk hun i bregleppa? Kunne hun ha sjangs med bedre snøbakke-teknikk? Slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dette er tredje- fjerde-håndsinformasjon - så alle mulige forbehold.

Kvinnen var turleder, godt utstyrt og fjellvant.

Etter det som ble meg fortalt var det under en pause, hvor hun hadde tatt av tau og isbrodder.

Ikke noen detaljer om hvordan eller hvorfor, men hadde muligens gått for langt ut mot kanten og sklidd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen: Tviler på om de etterlatte akkurat surfer rundt på fjellforum. De har nok annet som opptar dem nå. For det andre er det ingen av de som har skrevet som har antydet noe om identitet, så det er ingen "uthenging" av noen spesiell person. Videre er vi som diskuterer saken her vel så opptatte av de faktiske forholdene, fordi vi er opptatt av fjell, fjellsport, sikkerhet, m.m.

Det er avisene som er mest opptatt av nyhetens interesse ved å slå stort opp at vedkommende omkom, men bry seg mindre med korrekte fakta m.m.

Det er selvsagt en tragisk hendelse, og jeg lurer på om det var et kort øyeblikks uoppmerksomhet, eller om ytre forhold spilte en liten eller større rolle (steinsprang, vindkast, unormalt krevende snø- isforhold osv.) Dette har ingenting med mangel på respekt for de etterlatte.

Hvis det er noen som mangler respekt overfor de etterlatte er det f.eks. tabloidmedier, jfr. f.eks. enkelte medias dekning av Tsunamien og de etterlatte etter den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg skjønner ikke hvorfor dere bruker så mye tid på å spekulere på hva som er den nøyaktige dødsårsaken. Dere vet utmerket godt hva slags fare dere selv utsetter dere for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er jeg uenig med deg. Riskovurdering er utrolig vanskelig, og man vet svært sjelden akkurat hvor stor fare man utsetter seg selv for. Man tror man vet, men at det går bra nok en gang sier mer om flaks og tilfeldigheter enn hvor stor risiko man tok. Derfor er jeg interessert i alle ulykker som skjer knyttet til noe jeg selv driver med, spesielt som i dette tilfellet hvor hun kanskje gikk en passasje jeg gikk selv for få uker siden. Jeg håper å lære noe, og håper å kunne forstå en eventuell risiko bedre.

Det er på ingen måte meningen å være respektløs, og hvis noen føler seg støtt beklager jeg virkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Uansett hvor mye dere spekulerer, så får dere ingen svar gjennom opplysningene fra f.eks VG nett. Den er for tynn. Dere får heller reise opp til Snøggeken og etterforske ulykken på egenhånd i såfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Espen.

To av mine barndomsvenner omkom i separate klatreulykker mens de ennå var i slutten av tenårene. Jeg opplevde ikke spekulasjonene i avisene om den ene ulykken som spesielt hyggelig verken for de involverte eller de etterlatte. Det ga heller ingen nyttig info nettopp fordi det var spekulasjoner basert kun på noen få opplysninger og ikke alle omstendigheter ved ulykken.

Jeg skjønner at folk vil vite mer men skriverier frem og tilbake om eventuelle årsker til ulykken på en debattforum på internett er ikke noe bedre enn i avisene. Man må gjerne kondolere og gi uttrykk for medfølelse med de etterlatte, men å diskutere årsaksforholdene bør etter min mening unngås. Dersom det utarbeidet en offentlig tilgjengelig rapport kan det være greit med en link, og deretter en diskusjon om vi kan lære noe av ulykken. Men før noen har undersøkt/etterforsket alle omstendigheter ved ulykken, blir det kun unødvendige diskusjoner som jeg antar de andre deltagerne og etterlatte ikke synes er spesielt hyggelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Oppland arbeiderblad skjedde ulykken ned pionerruta. Ikke bra at det ryker med fjellvante folk omtrent hvert eneste år i Jotunheimen. Tenker med grøss og gru om dette skulle skje noen bekjente eller noen på fjellforum for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dypt tragisk at det går med et liv eller to i Jotunheimen nesten hvert år, men samtidig får vi prise oss lykkelige over at det tross alt, sammenlignet med andre land, skjer veldig få dødsulykker i forbindelse med fjellaktiviteter her til lands. Man ønsker seg selvsagt at det var null, men det er nok urealistisk.

Det er nok i alle fall viktig å informere om farene, og oppfordre alle som ferdes i fjellet til å tilegne seg kunnskap om sikker ferdsel. Det er kanskje derfor disse som nærmest gjør narr av folk som sikrer på de enkleste steder kan være litt skummelt. Det skal ikke være slik at folk føler seg pinglete om de bruker sikring der de føler behov for det. Bedre å sikre en gang for mye enn en gang for lite. De som føler seg komfortable uten sikring på steder hvor et lite miss kan være fatalt får gjøre det, men jeg personlig mener man bør være forsiktig med å spre en holdning om at folk som sikrer på samme stedene driver med overkill. Selvsagt finnes det eksempler på skikkelig overkill sikring. Men hvis man lar være å sikre på steder så bør det være fordi man er meget trygg på seg selv, ikke fordi andre på forum, i artikler osv., angir at her trenger man ikke å sikre.

Det er nok mange som har dinglet litt med hjertet i halsen mang en gang, og det går jo som regel bra, bare ikke den ene gangen her eller der. Dette helt generelt ment, og uten noen som helst henspeiling på den aktuelle saken ved Falketind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

personen som tragisk omkom var en vertinne i Friskis Svettisen en av mange frivillige medarbeidere,- og Friskis & Svettis hadde tur til Fondsbu denne siste helgen i høstferien og hun var (visstnok) en av lederne,vertene på denne helgeturen. Hun skulle ta en egen rekognisering, men jeg er ikke kjent i området, så noen detaljer har jeg ikke, Disse opplysn er fra en friskis/svettis trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

morten skrev:

Det er nok i alle fall viktig å informere om farene, og oppfordre alle som ferdes i fjellet til å tilegne seg kunnskap om sikker ferdsel.

Er du så sikker? I forbindelse med dødsulykker er andelen "erfarne" av disse, meget stor. Jeg tror ikke noenting på at folk som har tatt f.eks klatrekurs eller brekurs har mindre sjanse for å stryke med i fjellet. De lærer bare å ferdes i vanskeligere terreng, noe som gjør dem mer utsatt for farer.

Faktisk vil jeg påstå at folk her på Fjellforum, har mye større sjanse for å dø i fjellet, enn uerfarne andre som ikke utsetter seg for like dramatisk terreng.

Jo mer DNT pisker folk ut i fjellet, jo flere som fatter interessen for tinder, jo flere som lærer å klatre eller gå på bre, vil dø i fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen - joa, det er nok riktig det at jo flere som omfavner tindesporten, jo flere kommer til å dø av den, men det betyr ikke at det er feilaktig å fokusere på sikkerhet, og lage et kult "ikkesikre" kjekkasimage som for mange vil forsøke å leve opp til. Det går også an å understøtte holdninger som at det kan være vel så tøft å snu som å nå toppen, og at det er bedre å sikre en gang for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Espen - joa, det er nok riktig det at jo flere som omfavner tindesporten, jo flere kommer til å dø av den, men det betyr ikke at det er feilaktig å fokusere på sikkerhet, og lage et kult "ikkesikre" kjekkasimage som for mange vil forsøke å leve opp til. Det går også an å understøtte holdninger som at det kan være vel så tøft å snu som å nå toppen, og at det er bedre å sikre en gang for mye.

Dette er jeg helt enig i.

Men tror som sagt ikke at generell opplæring i tindesport gjør sporten tryggere for utøverne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.