Gå til innhold
  • Bli medlem

Lemenår


Rusalka

Anbefalte innlegg

Annonse

Var 2 netter i telt ved Glitterheim i går, men så ingen levende. Kun omkomne og overkjørte lemen, virket som de hadde ligget en stund.. Om de lever, hvor holder de til? Husker det var kjekt når jeg var liten gutt å finne lemen (selvfølgelig uten å ta på dem).

 

Er nok lurt å ikke drikke fra vannet i fjellet om dagen om man vet det er eller har vært lemen i området. Brukte selv et vannresensystem da jeg var der oppe, fjerner alt av grums :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tularemi er litt mer enn litt løs mage. Finnes ikke kur. Ble skrevet nok på forumet for to år siden til at jeg gidder å gjenta. Men rens vannet med klor/koking/filter bedre enn NB! Edit 2 mikron 0,2 mkron, da er du sikker.

 

Her er info fra folkehelsa: Ser ut til at det ble 170 som ble smittet i 2011.

 

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6496&Main_6157=6263:0:25,6534&MainContent_6263=6496:0:25,6547&Content_6496=6178:91748:25,6547:0:6562:9:::0:0

 

Det finnes en kur, kalles antibiotika ;) Dessuten er det ikke værre enn en streptokokkinfeksjon, ihvertfall ikke om du blir smittet via drikkevann. Fikk harepest i 2011. Selvfølgelig er det stress å gå noen km med full oppakning og feber, men det er jo ikke akkurat som at man dauer av det. Allerede etter en dag med antibiotika var jeg betydelig bedre, etter 2 dager var jeg frisk som en fisk. Hadde det vært streptokokker så hadde jeg vært syk i minst en uke selv med antibiotika. Om du leser helt nederst i linken du selv la ut så ser du at det står "Det finnes antibiotika med god effekt på sykdommen, men ingen vaksine."

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en kur, kalles antibiotika ;) Dessuten er det ikke værre enn en streptokokkinfeksjon, ihvertfall ikke om du blir smittet via drikkevann. Fikk harepest i 2011. Selvfølgelig er det stress å gå noen km med full oppakning og feber, men det er jo ikke akkurat som at man dauer av det. Allerede etter en dag med antibiotika var jeg betydelig bedre, etter 2 dager var jeg frisk som en fisk. Hadde det vært streptokokker så hadde jeg vært syk i minst en uke selv med antibiotika. Om du leser helt nederst i linken du selv la ut så ser du at det står "Det finnes antibiotika med god effekt på sykdommen, men ingen vaksine."

Det var igrunn ganske betryggende å lese :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en kur, kalles antibiotika ;) Dessuten er det ikke værre enn en streptokokkinfeksjon, ihvertfall ikke om du blir smittet via drikkevann. Fikk harepest i 2011. Selvfølgelig er det stress å gå noen km med full oppakning og feber, men det er jo ikke akkurat som at man dauer av det. Allerede etter en dag med antibiotika var jeg betydelig bedre, etter 2 dager var jeg frisk som en fisk. Hadde det vært streptokokker så hadde jeg vært syk i minst en uke selv med antibiotika. Om du leser helt nederst i linken du selv la ut så ser du at det står "Det finnes antibiotika med god effekt på sykdommen, men ingen vaksine."

 

Synes du skal skjekke fakta litt, før du "friskmelder" Tularemi på bakgrunn av egen erfaring (litt lite empiri).

Kjenner til flere tilfeller som har vært plaget i årevis selv med antibiotika. Kur og god effekt er ikke det samme!

Kanske litt mye lesestoff å gå gjennom debatten fra 2011, men hadde som nevnt tidligere der en kollega som ikke kunne lukke munnen pga åpent sår på hele unnerleppa i over 3 år etter å ha drukket infisert vann.

Hun hadde sikkert en solbrent leppe eller en rift når hun drakk, men likevel... Er flere historier a la Monsen pga Tularemi også.

 

Er heller ingen god innstilling å si at det bare er å ta antibiotika dersom du skulle få smitten, med økt antibiotikaresistanse! (og siden du var medlem i FF i 2010, så var du også advart!). Med den mentaliteten trenger du heller ikke ta med deg førstehjelpssaker på tur i fjellet :) (er jo ikke akkurat som at man dauer av å brekke bein, heller)

 

Så mitt råd er å forebygge, fremfor å satse på at evt (unødvendig) behandlig hjelper!

 

Men... hver sin lyst!!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal skjekke fakta litt, før du "friskmelder" Tularemi på bakgrunn av egen erfaring (litt lite empiri).

Kjenner til flere tilfeller som har vært plaget i årevis selv med antibiotika. Kur og god effekt er ikke det samme!

Kanske litt mye lesestoff å gå gjennom debatten fra 2011, men hadde som nevnt tidligere der en kollega som ikke kunne lukke munnen pga åpent sår på hele unnerleppa i over 3 år etter å ha drukket infisert vann.

Hun hadde sikkert en solbrent leppe eller en rift når hun drakk, men likevel... Er flere historier a la Monsen pga Tularemi også.

 

Er heller ingen god innstilling å si at det bare er å ta antibiotika dersom du skulle få smitten, med økt antibiotikaresistanse! (og siden du var medlem i FF i 2010, så var du også advart!). Med den mentaliteten trenger du heller ikke ta med deg førstehjelpssaker på tur i fjellet :) (er jo ikke akkurat som at man dauer av å brekke bein, heller)

 

Så mitt råd er å forebygge, fremfor å satse på at evt (unødvendig) behandlig hjelper!

 

Men... hver sin lyst!!!

 

Når det står at antibiotika har god effekt så har den god effekt og da kalles det en kur :) Det vil si at det tilfellet du vet om, med din kollega, har vært særegent. Hvordan kan du forresten kalle ett tilfelle for flere? Selvfølgelig har antibiotika dårligere effekt på noen enn på andre, slik er det med all medisin. Jeg ser ingen grunn til å skremme livet av folk og få dem til å tro at de kommer til å nærmest stryke med på tur om de drikker vann fra en bekk. Og om ikke antibiotika kan kalles en kur fordi man ikke er garantert å bli frisk, så finnes det faktisk ikke noen kur mot noe. Det er ingenting man garantert blir frisk igjen av. Du syns ikke  man blir litt vel paranoid om man skal gå rundt å være redd for å få både det ene og det andre? Er det ikke viktigere å klare å slappe av i naturen. Selvfølgelig, putt gjerne en pille i vannet, men åssen kan du vite at disse rensetablettene ikke på en eller annen måte er skadelig for deg og at det derfor kanskje er bedre å "ta sjansen" på harepest?

 

Kan ikke si jeg finner noe om hvor "farlig" Tularemi er, så der må du gjerne linke til noen sider. Jeg stoler ihvertfall mer på mine egne erfaringer enn din kollegas som blir gjennfortalt av deg. Folk er flinke til å overdrive ;)

 

Det er så liten sjanse for å få tularemi om man bare bruker hodet litt. Jeg fikk det fordi jeg drakk av en bekk som var altfor liten og som rant godt utover bakken, og jeg drakk av denne bekken i flere dager. Rundt vannet som bekken kom i fra var det masse lemmendritt. Kompisen min ble ikke dårlig selv om han drakk mer enn meg. Jeg hadde to alternativer, drikke vannet eller "tørste ihjel". Enkelt valg :P Og det er ikke den ene antibiotikakuren som gjør at bakteriene blir resistente. De kan heller slutte å gi meg antibiotika når jeg har streptokokker, da funker det ikke uansett.

 

Har du virkelig noe i førstehjelpsposen som kan hjelpe deg om du brekker et ben? Nei, det blir ikke det samme å legge igjen førstehjelpsutstyret hjemme. Der har man gjerne smertestillende som gjør at man kommer seg hjem fra fjellet om man er så uheldig å få harepest :D Å ha en rensepille i vannet når man må drikke av vann man skjønner ikke er så bra er en ting, men å paniskt fly rundt med rensetabletter og ikke kunne unne seg den friheten det er å drikke friskt fjellvann, det blir tussete i mine øyne ihvertfall. Skal vi alle gå rundt med munnbind, hansker og heldekkende dresser også da, for å ikke risikere å bli smittet av noe.

 

De fleste tilfeller hvor folk har blitt smittet er fra brønnvann. Det er rimelig å tenke at man får i seg enormt mye mer vann om man har en brønn som drikkevannskilde enn om man drikker fra et og annet fjellvann. Det er også vanskelig å ta det seriøst at du kjenner flere tilfeller hvor folk har vært plaget i mange år når det er så få tilfeller av smitte. Jeg antar at disse tilfellene du kjenner til er historier du har lest i en avis eller på nettet. Til info kan jeg si at journalister har en egen evne til å overdrive enormt og hvordan kan vi vite at disse personene er syke i mange år pga harepest? Hvor lenge har de vært syke før de har fått antibiotika? Jo lenger man går med bakterien, dess lenger tid tar det å bli frisk. Jeg er ikke den som blir lettest frisk når jeg først blir syk, men etter et døgn på antibiotika var jeg bort imot frisk.

 

Med sunn fornuft skal det mye til å bli smittet selv om man ikke renser og koker vannet. Jeg tar heller sjansen på harepest enn alle kjemikaliene som er i rensetabletter. Men som du sier, hver sin lyst ;) Vi skal alle dø av noe!!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#Elisabeth-81.

1. God effekt er ikke lik kur. En kur kurerer = gjør frisk. God effekt garanterer ikke at du blir frisk. Det finnes ikke kur mot Tularemi (som nevnt).

2. Skremmer ikke livet av folk, men informerer om faren og ber folk gjøre seg opp egne meninger.

3. Forebygging er alltid bedre enn behandling!

4. Gå inn på Folkehelseinstituttets sider (fhi.no) og søk på Tularemi, så får du god informasjon. Dine symptomer er bare en av mange mulige.

5. Jeg er ikke paranoid og heller ikke ignorant.

6. Google "smittet av harepest". Der finner du mange historier om folk som ikke er blitt friske. Klarer ikke å lime inn link :( men bl.a Elisabeth Iversen som fortsatt er syk etter syv år. Mener også at det er linket til flere historier i debatten fra 2011. Så personlig min kollegas leppe i de tre årene vi jobbet sammen. Hun kunne ikke si bokstaver hvor leppene måtte føres sammen. M - var umulig!

7. Ja. Jeg har med SAM-splint til spjelking på tur (jeg går alene).

8. Jeg tror ikke du har rett i at de fleste i 2011 ble smittet av brønnvann. Riktig at de fleste som ble smittet på vårparten (påsken) hadde drukket brønnvann, men majoriteten hadde drukket vann på fjellet, som du.

9. Med inkubasjonstid fra 1 - 21 dager kan du trygt komme deg ned fra fjellet uten smertestillende og febernedsettende.

10. Jeg synes det er mer vanskelig å ta deg seriøst, på bakgrunn av dine innlegg, enn hva journalister skriver.

11. Rensetablettene inneholder klor - det samme gjør ditt daglige drikkevann.

 

Men, jeg har ikke hørt om noen som har dødd av dette, så bare stå på :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@famjsv Hehe...hvem som er mest kverrulant her kan jo diskuteres, men det har ingenting med harepest å gjøre.

1) Som jeg alt har sagt, om ikke god effekt kan kalles en kur så finnes det ingen kur mot noe. Skal man da være redd for alt, eller skal man satse litt på at behandlingen funker om man skulle bli dårlig?

2) Tror folk allerede er klar over faren. Men om det er så farlig som du skal ha det til er jeg tvilende til.

3) Ja, forebygging er bedre enn behandling, men hvor langt skal man gå?

4) Har vært inne på siden og finner ikke noe som gjør at jeg begynner rense vannet jeg drikker på fjellet.

5) Sier ikke at du er paranoid, men man kan ikke beskytte seg mot alt.

6) Googlet "smittet av harepest" uten at det kom opp noen tilfeller hvor folk ikke var blitt friske. Fikk bare opp antall smittede i forskjellige steder i landet.

7) Good for you ;) Men tror du du klarer å komme deg ned fra fjellet med det brekte benet om du bare spjelker det?

8) Etter hva jeg har klart å finne av informasjon har de fleste som har blitt smittet brønn som drikkevannskilde. Dette er informasjon fra fhi.

9) Hvordan kan du si dette? Man rekker fint å få feber lenge før man kommer seg ned fra fjellet. Er man ute i flere dager, kommer man seg ikke til sivilisasjonen på et     blunk. Man vet jo heller ikke at man er smittet før man plutselig står der med feber. Joda, man kommer seg trygt ned fra fjellet, men det kan bli en helvetes tur om man ikke har noe som roer feberen og kroppsværk.

10) Det er et valg du står helt fritt til å ta og ingenting jeg har tenkt til å prøve å gjøre noe med.

11) Inneholder disse rensetablettene kun klor og hvor høy oppløsning blir det? Drikkevannet hjemme inneholder så lite klor at det ikke merkes på lukt eller smak. Lukter det klor av drikkevannet så drikker jeg det heller ikke. Jeg blir garantert dårlig av større mengder klor, harepest derimot er jeg ikke garantert å bli dårlig av.

 

Jeg mener ikke å si at man absolutt ikke skal rense vannet, men det er mye skremselspropaganda ute og går, bl.a fra deg. Folk får velge selv. Jeg har valgt å heller nyte smaken av friskt vann, enn å helle i meg masse klor :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Elisabeth-81 :) Hehe... enig!

2) Har ikke sagt at det er så farlig, men at folk bør vurdere om de ønsker å unngå å bli smittet.

4) fhi.no (nok til at jeg koker og bruker klor): Symptomer og forløp

Sykdommen kan manifestere seg på mange forskjellige vis og inndeles etter klinisk sykdomsbilde, som i stor grad reflekterer smitteveien; ulceroglandulær (sår med vollformet kant som ikke gror og smertefull glandelsvulst i drenasjeområdet), glandulær (regional glandelsvulst uten sår), orofaryngeal (stomatitt/ tonsillitt/faryngitt med cervikal lymfeknutesvulst), okuloglandulær (konjunktivitt med preauriculær lymfeknutesvulst), pneumonisk, intestinal og tyføs (febril sykdom uten fokale symptomer).

I Norge er orofaryngeal tularemi etter inntak av kontaminert vann og ulceroglandulær tularemi etter dyrekontakt eller insektstikk/flåttbitt vanligst.

Den europeiske varianten av tularemi er ikke regnet å være dødelig, i motsetning til den amerikanske hvor dødeligheten ubehandlet kan være opp til 20 %.

6) Her er tre historier i tillegg til min observasjon:

http://www.vol.no/nyheter/andoy/article9757960.ece

http://www.medox.no/kundehistorier/daniel-tynnell/

http://www.t-a.no/nyheter/article99074.ece#.U9Dpo1PQt0Q

7) Nei, men jeg kan stabilisere bruddet (som ikke behøver å være i benet). Kanskje komme meg til et sted med telefondekning.

8.) Nei. Du har fortsatt feil. Sjekk FF diskusjonen "Lemmen og drikkevann". Det var ca 50 som fikk dette på vårparten fra brønn. Totalt ble 170 smittet (registret).

11) Sjekk FF diskusjonen "Lemmen og drikkevann". Du kan også bruke bare klorin. Når det lukter og smaker, er det fordi det har gjort "jobben" sin. 

 

Som sagt mange ganger nå... informerer om faren. Folk for gjøre seg sine egne vurderinger. Skremselspropaganda er langt fra det jeg poster her, og er nok et forsøk på hersketeknikk i mangel av gode argumenter fra deg :) (NB! her er litt skremselspropaganda: Google bildesøk på Tularemi)

Jeg har også skrevet at fhi ikke har kommet med advarsel i år. Kombinasjonen lemmen og harepest er heller ikke synonym. Og både du og jeg vet at man ikke dør av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@famjsv

Spenstig av deg å mene at en diskusjon på ff er mer troverdig enn fhi, spesielt når du samtidig refererer til fhi. http://www.vetinst.no/layout/set/print/Faktabank/Tularemi-harepest Finner så klart ikke den siden igjen, men jeg anser også veterinærinstituttet som en sikrere kilde enn meninger på ff.

"Viktigste smittekilde i Norge synes å være lokale drikkevannskilder (brønnvann) som er forurenset med kadaver eller ekskrementer fra smitta smågnagere. Slik forurensing av drikkevannskilder kan også skje om vinteren i forbindelse med mildvær og avrenning av smeltevann. I Sverige og Finland er mygg den viktigste smittekilden til mennesker."

 

Eksempel 1 som du linker til er ei som har blitt smittet via drikkevannet hjemme, altså har hun nok fått i seg mye større mengder enn man vanligvis gjør på en tur. Det kan også godt være at hun hadde blitt helt frisk tidligere om hun hadde fått behandling med en gang.

Eksempel 2 er fra Sverige, der er det mer vanlig å bli smittet via myggestikk og flått. I Norge skjer det omtrent aldri, ihvertfall om man skal tro fhi.

Eksempel 3 Å si at han ikke kan kureres er jo tull uten å engang prøve antibiotika.

 

Hersketeknikk du liksom :P Bare sier ting som de er jeg. Og hva har det egentlig med harepest å gjøre? Å si at noen driver med hersketeknikk når de bare kommer med fakta er vel vel så mye tegn på mangel på gode argumenter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Elisebeth-81

Du "gidder" bare ikke å lese det som står i FF-diskusjonen. Det er forståelig nok, det, for den er lang. Men jeg kan fortelle hva som står der. I mai var det 48 tilfeller. Majoriteten av disse kom fra brønnvann i Midt-Norge. Det er få bekker og småvann på fjellet som er tilgjengelig på vårparten, ikke sant, så derfor kom smitten fra brønnen.

 

Fra fhi: I 2011 ble det meldt 170 tilfeller av harepest hos personer i Norge. De fleste tilfellene er blant voksne. Dette er det høyeste antall tilfeller som er registrert siden overvåkingen startet på 70-tallet. De smittede er bosatt over hele landet, men det er meldt flest fra Sør-Trøndelag og Finnmark med henholdsvis 42 og 40 tilfeller. I Midt-Norge ble de fleste syke i perioden februar-mars, mens tilfellene i Nord-Norge ble smittet i oktober-desember.

 

Fhi skriver videre: Harepest kan smitte via forurenset drikkevann når smågnagere har druknet i vannkilden. Smitte via drikkevann er den vanligste smitteveien for harepest her i landet. Med ujevne mellomrom vil smågnagerbestanden i større eller mindre områder av landet øke, og i slike perioder, såkalte lemenår, skal man være spesielt oppmerksom. Sykdommen kan også spre seg gjennom bitt av smågnagere, ved håndtering av smittede eller døde dyr, ved inhalasjon av støv infisert med ekskrementer og ved myggstikk og flåttbitt.

Hvor fant du ut at fhi sier at det aldri smittes via mygg eller flott i Norge?

 

De tre eksemplene og min kollega-historie er et forsøk på å balansere ditt utsagn om at tularemi kureres lett med antibiotika. Det er etter min mening dumt å gi andre fjellfanter den oppfattelsen.

Kan heller ikke se at du har kommet med noe fakta i sakens anledning, så i forhold til dette med harepest har du vel bare argumentert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@famjsv Jeg har lest tråden jo, men fortsatt velger jeg å heller stole på de som kan det.

 

Nå skriver du jo selv at den vanligste smittekilden er drikkevann. Med drikkevann regnes ikke bekker på fjellet, men det vannet folk faktisk har i huset. Mange hus får vannet fra brønn.

 

Det at du skriver at jeg påstår fhi mener smitte aldri skjer via mygg og flått bekrefter så alfor godt at du leser det du vil lese, at du i tillegg mener jeg ikke har kommet med fakta gjør at jeg anser det som totalt meningsløst å diskutere med deg. Det er godt nok når du refererer til fhi, men ikke når jeg gjør det. Det blir bare for dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor stor er sjansen for å få harepest egentlig? Jeg har flere friluftsvenner og noen av dem har levd dobbelt så lenge som meg selv, de har alle drukket av elver og bekker, uten bruk av klor eller annen form for rensing, i hele sitt friluftsliv. Og ingen av dem har noen gang fått problemer med harepest..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjansen er nok relativt liten. Men jeg velger likevel å prøve å slippe å få det. Det er en relativt liten sjanse for at du får bruk for bilbelte også.

 

@Elisabeth-81.

"Det at du skriver at jeg påstår fhi mener smitte aldri skjer via mygg og flått bekrefter så alfor godt at du leser det du vil lese"

Sitat 2

"Eksempel 2 er fra Sverige, der er det mer vanlig å bli smittet via myggestikk og flått. I Norge skjer det omtrent aldri, ihvertfall om man skal tro fhi."

 

Og JA, Elisabeth-81. Siden det bare gjaldt drikkevann fhi oppgir som hovedsmittekilde, gikk de da feilaktig ut å advarte folk om å?:

Råd og tiltak for drikkevann (NB! Gjaldt 2011)
  • Drikk ikke vann direkte fra naturen i områder med mye smågnagere, fugler eller beitedyr. Dette gjelder særlig fra små vann, elver og bekker. Vannet kan drikkes hvis man koker det eller desinfiserer på annen måte.

Til sist Elisabeth: Det du skriver er altså fakta, mens det jeg skriver er overdrivelser og skremselspropaganda. Har jeg forstått deg rett da?

 

Men for nok en gang å gjøre dette litt mindre:

I 2010 var det et stort utbrudd av harepest blandt harer i Sør-Norge:

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6496&Main_6157=6263:0:25,6534&MainContent_6263=6496:0:25,6547&Content_6496=6178:86951:25,6547:0:6562:18:::0:0

 

Året etter (2011) ble det lemenår. Disse to hendelsene var ekstra uheldig i sammenheng, og gjorde at veldig mange ble smittet (ser nå at det står 180) mot normalt under 20 (og da flest harejegere).

 

Så vidt jeg vet har det ikke vært meldt om noe utbrudd av harepest i fjor eller i år, selv om det sikkert forekommer. Det er også et relativt lite geografisk avgrenset lemenår (Hardangervidda, i hovedsak, så vidt jeg skjønner), og lemen vil derfor ikke (nødvendigvis) være bærere av tularemi. 

 

Det er vel også derfor fhi ikke advarer i år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@famjsv Det antas at ca 35000 skades i trafikken årlig. I toppåret for tularemismitte hos mennesker var det 180 tilfeller. Er vel en betydelig større sjans for at man får behov for bilbelte enn at man får harepest.

 

Forstår ikke helt hva du vil fram til. Du bekrefter jo bare min påstand ;) Du glemte å lese det vesentlige ordet "omtrent". Dette er ikke noe jeg har funnet opp av meg selv. Hvilken glede skulle jeg ha av det? Men jeg leser de sidene du henviser til og det er nettopp der jeg finner informasjonen jeg kommer med. Direkte sitater fra noe du ihvertfall har gitt uttrykk for at er en sikker kilde forstår jeg ikke hvordan du kan kalle oppspinn (neida, du har ikke sagt det i direkte ord).

 

"Og JA, Elisabeth-81. Siden det bare gjaldt drikkevann fhi oppgir som hovedsmittekilde, gikk de da feilaktig ut å advarte folk om å?:" HOVEDSMITTEKILDE. Slutt å glem de små, men vesentlige ordene. Det betyr ikke at det bare finnes en smittekilde. Vann fra brønn, vann fra bekker og små innsjøer, direkte kontakt med sykt dyr, innånding av støv fra avføring, insektstikk, t.o.m hunden min er en mulig smittekilde, men noen er det mer sannsynlig å bli smittet via enn andre. Altså, skal man være bortimot sikker må man koke vannet i springen om man har brønn, ikke bade, ikke kose med hunden sin, ikke puste når man er i naturen og man må for all del ikke finne på å få et myggestikk. Jo takk du, jeg velger heller å leve :)

 

Igjen viser du jo til en side hvor de mener det høyeste antall smittede hadde sammenheng med private drikkevannskilder

"Det høye antallet disse årene skyldtes lokale utbrudd i Sør-Trøndelag og Nordland, og hadde sammenheng med forurensing av private drikkevannskilder."

For 2010 nevner de ikke den mest vanlige smittekilden.

 

"Til sist Elisabeth: Det du skriver er altså fakta, mens det jeg skriver er overdrivelser og skremselspropaganda. Har jeg forstått deg rett da?"

Det har jeg ikke sagt. Vi refererer til de samme kildene, men tolker dem vidt forskjellig. Jeg mener at måten du tolker det på er veldig "worst case", jeg kan ikke nekte for det. Bl.a så gir du et inntrykk av at antibiotika ikke fungerer, mens jeg sitter her som et levende bevis på at det gjør det. Du er mer opptatt av de 3 tilfellene hvor folk ikke har blitt friske umiddelbart enn alle de tilfellene hvor sykdommen ikke har bydd på nevneverdige problemer. Du gir også et inntrykk av at vannet på fjellet er den største synderen, mens forskere mener brønnvann er det største problemet.

Selvfølgelig må fhi advare mot vann i naturen, når det er en minste lille mulighet for å bli smittet. Det betyr ikke at du nesten er garantert å bli smittet om du drikker fjellvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Elisabeth-81

Hadde egentlig ikke tenkt å svare deg, men... to poenger er viktig:

 

1) 35000 i trafikken og 180 tilfeller med harepest. For å få dette relativt, må du dele 35000 med antall som ferdes i trafikken (ant personer pr dag * 365), og 180 med antall som ferdes på fjellet (ant personer pr dag * 365). Ergo svært liten sannsynlighet for begge deler.

 

2) Viktigst! Du gir inntrykk av at antibiotika kurerer Tularemi fordi det virket på deg. Antibiotika har god effekt, men noen får nedsatt livskvalitet over flere år, nettopp fordi Antibiotika IKKE er en kur, men har (kun) god effekt. Jeg tar i alle fall med meg klortabletter på årets fjelltur (de virker på mer enn Tularemi), og hvis jeg ser sauelort eller gnagerkadaver o.l. i/ved drikkevannskilden, så bruker jeg de. Synes ikke det reduserer min livskvalitet på fjellet i det hele tatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Elisabeth-81

Hadde egentlig ikke tenkt å svare deg, men... to poenger er viktig:

 

1) 35000 i trafikken og 180 tilfeller med harepest. For å få dette relativt, må du dele 35000 med antall som ferdes i trafikken (ant personer pr dag * 365), og 180 med antall som ferdes på fjellet (ant personer pr dag * 365). Ergo svært liten sannsynlighet for begge deler.

 

2) Viktigst! Du gir inntrykk av at antibiotika kurerer Tularemi fordi det virket på deg. Antibiotika har god effekt, men noen får nedsatt livskvalitet over flere år, nettopp fordi Antibiotika IKKE er en kur, men har (kun) god effekt. Jeg tar i alle fall med meg klortabletter på årets fjelltur (de virker på mer enn Tularemi), og hvis jeg ser sauelort eller gnagerkadaver o.l. i/ved drikkevannskilden, så bruker jeg de. Synes ikke det reduserer min livskvalitet på fjellet i det hele tatt :)

 

1) Det er ikke  bare de som ferdes i fjellet som kan bli utsatt for harepest. Det er også ALLE de som har brønnvann og det er faktisk ganske mange, ikke i Lørenskog så klart, men man skal ikke særlig mye lenger ut før det relativt ofte er tilfelle. Så jeg mener fortsatt at det er større sannsynlighet for at du får behov for bilbelte enn klortabletter :)

 

2) Så det du sier er at det ikke finnes en kur for noe? Når man f.eks får cellegift så går man på en kur, det er ikke ensbetydende med at man blir frisk. Når man har streptokokker så får man en antibiotikakur, det er ikke 100% sikkert at den fungerer. En kur er en bestemt behandling man skal igjennom. 10 dager med antibiotika er en antibiotikakur, enten blir man frisk av den ellerså gjør man det ikke og må ha en ny kur, det er like forbanna en kur. Så jo, det finnes en kur mot harepest, det heter en antibiotikakur!!!!!!

Jeg vil anbefalle deg å lese avsnittet "kan harepest behandles". http://www.onlinelege.no/temaer-om-helse/harepest-en-fare-for-jegere-her-er-symptomene.html

Det er ikke mangelen på behandlingsmetode, det er mangelen på kunnskap hos leger. Dette forsterker bare min teori om hvorfor tilfellene du nevner har vært syke så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å drikke friskt vann fra en fjellbekk er noe av det beste som finnes. Har hittil aldri blitt syk av det, og en bitte liten risiko kommer nok ikke til å gjøre at jeg nekter meg selv denne gleden, ved først å måtte koke og klore vannet. Med mindre jeg finner døde dyr i bekken selvfølgelig, og ikke har andre alternativer.

 

 

2) Viktigst! Du gir inntrykk av at antibiotika kurerer Tularemi fordi det virket på deg. Antibiotika har god effekt, men noen får nedsatt livskvalitet over flere år, nettopp fordi Antibiotika IKKE er en kur, men har (kun) god effekt. Jeg tar i alle fall med meg klortabletter på årets fjelltur (de virker på mer enn Tularemi), og hvis jeg ser sauelort eller gnagerkadaver o.l. i/ved drikkevannskilden, så bruker jeg de. Synes ikke det reduserer min livskvalitet på fjellet i det hele tatt :)

 

Jeg må si jeg synes du leser Elisabeth sine innlegg på en litt merkelig måte. Antibiotika vil i mange tilfeller ha god effekt, i andre tilfeller vil det ha mindre eller ingen effekt. På samme måte som alle andre medisiner, eller alle andre medisinske behandlinger for den sakens skyld. Eller forsøk på forebygging, som heller ikke alltid vil virke, avhengig av hva man forsøker å forebygge og på hvilken måte. Jeg leser ikke på noen måte at hun prøver å si noe annet enn nettopp dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, så finnes det en kur, selv om det ikke er sikkert at man blir kurert :) Men hvis Elisabeth-81 var bekymret over hva man "putter i kroppen" av kjemikalier, vil jeg anbefale å lese litt om den anbefalte antibiotikakuren...

http://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-ciproxin-bayer-pharma-ag-547513

Drikk hva dere vil, spis hva dere vil, og gi f..n i sikkerhet generelt. Sikkerhet handler primært om å være i "forkant". Men, det er sikkert alltid noen som kan "fikse" egen skjødesløshet i etterkant. Helikopter kan bestilles ved behov :)

Ha en fortreffelig fjellsommer/høst/vinter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK :) Men hvis Elisabeth-81 var bekymret over hva man "putter i kroppen" av kjemikalier, vil jeg anbefale å lese litt om den anbefalte antibiotikakuren...

http://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-ciproxin-bayer-pharma-ag-547513

 

Drikk hva dere vil, spis hva dere vil, og gi f..n i sikkerhet generelt. Sikkerhet handler primært om å være i "forkant". Men, det er sikkert alltid noen som kan "fikse" egen skjødesløshet i etterkant. Helikopter kan bestilles ved behov :)

Ha en fortreffelig fjellsommer/høst/vinter!

 

Antibiotikakuren er det langt ifra sikkert at man må ta, mest sannsynlig må man det ikke fordi man mest sannsynlig ikke blir smittet. Jeg etterspurte innhold i rensetabletter, men det ville du ikke svare på, ikke engang navnet på de så jeg kan finne det ut selv. Og som jeg nevnte tidligere, klor blir jeg garantert dårlig av. Om man skal regne turkvalitet oppi dette også så mener jeg at en stor del av friheten ved å være ute blir borte i "kampen mot bakteriene". Jeg vasker f.eks ikke hendene hver gang jeg skal spise noe på tur heller og hender er vel ofte en større kilde til bakterier enn vann. Det er ikke snakk om å gi f...n i sikkerhet ei heller bestilling av helikopter :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antibiotikakuren er det langt ifra sikkert at man må ta, mest sannsynlig må man det ikke fordi man mest sannsynlig ikke blir smittet. Jeg etterspurte innhold i rensetabletter, men det ville du ikke svare på, ikke engang navnet på de så jeg kan finne det ut selv. Og som jeg nevnte tidligere, klor blir jeg garantert dårlig av. Om man skal regne turkvalitet oppi dette også så mener jeg at en stor del av friheten ved å være ute blir borte i "kampen mot bakteriene". Jeg vasker f.eks ikke hendene hver gang jeg skal spise noe på tur heller og hender er vel ofte en større kilde til bakterier enn vann. Det er ikke snakk om å gi f...n i sikkerhet ei heller bestilling av helikopter :)

Synes du sa du hadde lest den andre tråden, jeg...

Katadyn Micropur Forte

http://www.katadyn.no/index.php/online-store/micropur-serien/micropur-forte

 

Klor og sølvioner

 

Kan brukes sammen med:

Micropur Antichlorine

som nøytraliserer klor og gjenoppretter den naturlige smaken av vann.Brukes i forbindelse med Micropur Forte eller i kommunalt drikkevann med klorsmak.

 

Vasker heller ikke hendene mye på tur (men gjerne etter toalettbesøk), og får nok et stort antall bakterier i meg :). Men så er det forskjell på bakterier, da vet du.

Og jo, du "trosset" en advarsel om å drikke vann rett fra naturen, og du fikk tularemi. "Noen" fikset det i etterkant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor stor er sjansen for å få harepest egentlig? Jeg har flere friluftsvenner og noen av dem har levd dobbelt så lenge som meg selv, de har alle drukket av elver og bekker, uten bruk av klor eller annen form for rensing, i hele sitt friluftsliv. Og ingen av dem har noen gang fått problemer med harepest..

 

Innertier på spikeren, @Martin HJ.

De relevante tallene er "hvor mange drikker fra åpne vannkilder" og "hvor mange blir smittet av harepest". Eventuelt også "hvor mange får komplikasjoner av harepest".

Jeg gidder ikke lete frem det første tallet; men bare besøkstallene til DNT i 2013 tilsier at faren for å bli smittet er godt under 1%. Legg til dagsturister og hyttefolk og risikoen synker ytterligere.

 

Rensing av vann er generelt ikke nødvendig i Norge om man utviser litt vett og forstand. Jeg ville ha pakket med en rensemulighet om jeg visste at jeg skulle til et område med:

 

- mye husdyr/smågnagerår

- få og stillestående vannkilder

- intet trevirke (koking av drikkevann krever mer drivstoff enn hva jeg vanligvis bærer)

 

Denne typen situasjon finner man gjerne i populære turområder i USA.

 

Jeg ser faren for å bli smittet av harepest som latterlig lav. Sjansen for at forkjølelse eller influensa bryter ut på tur er høyere og kan være verre. Et hakk høyere opp i alvorlighetsgrad er drikke av vann som har råtnende kadaver i umiddelbar nærhet, så som en to-tre dager gammel sau eller reinsdyr. Da går du ikke langt de neste dagene. Men sjansen for det er svært lav gitt "umiddelbar" og "vett og forstand".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@famjsv Ok, jeg vet at dette er å dra den litt langt, men siden vi allerede er på "worst case" så passer det fint. Rensetablettene du linker til inneholder sølvioner. Sølvioner er svært forurensende og i tillegg (hold deg fast) "Studier gjennomført ved Akademiska sjukhuset i Uppsala tyder på at sølvpartiklene kan føre til antibiotikaresistens hos bakterier." http://naturvernforbundet.no/naturogmiljo/import/vaskemaskin-sprer-tungmetaller-article9684-1009.html Selvfølgelig skal det mye mer til enn noen sølvpartikler fra dine piller, men hva om alle begynner å putte rensetabletter oppi både det ene og det andre? Tro det eller ei, jeg har rensetabletter i førstehjelpsposen. Kommer jeg til å bruke dem? Kanskje, om jeg kun har tilgang til myrvann. Må si meg enig med Grimner, faren for å bli smittet er latterlig lav :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK! Litt sansynlighetsregning @Grimner og @Elisabeth-81...

Det var 3,6 mill. registrerte kjøretøy i Norge pr. 31. des. 2013. Et forsiktig anslag er at 1/5 er ute på veiene daglig. Hvis vi i tillegg sier at dette kun multipliseres (ganges) med 200 dager i året, gjør vi dette til et enda mindre anslag. Hvis man deler dette på antall skader årlig - 35000 - får man at det er 0,0243% sjanse for at du får bruk for bilbelte. En annen måte å si det på er at kun en av 4000 trenger bilbelte. Jeg bruker bilbelte likevel ut fra en konsekvensvurdering. Så selv om det er liten mulighet for å få Tularemi i lemenår med harepest, så sikrer jeg meg mot uønskede konsekvenser.

 

Og Elisabeth-81, du er vel enig med meg også, som hele tiden har skrevet at sjansen for å få Tularemi er relativt lav, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.