Gå til innhold
  • Bli medlem

T-skjorter bambus - Utskilt


7homas

Anbefalte innlegg

Annonse

Er dem ikke litt stive da ? :D

 

;)

 

Nei, preliminær testing i sofaen i går kveld tyder på det stikk motsatte - svært mykt og behagelig!

Jeg tror bambus er på vei inn for fullt nå - sjekk f.eks utvalget hos Stormberg:

 

http://www.stormberg.com/no/catalogsearch/result/?q=bambus#stormberg_concept=20&gan_data=true

 

Jeg kjøpte forøvig herfra, for å unngå klein dekor på greiene:

 

http://www.optimistofnorway.no/shop/product/t-skjorte-farge-hvit-og-sort?tm=om-oss-kontakt/nettbutikk-voksen

 

Er en viss prisforskjell som jeg håper gjenspeiles i kvalitet ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Olaf Tufte var til stede på åpningen av Magasinets nye butikk i Drammen og jeg benyttet sjansen til å kjøpe hans kolleksjon av t-skjorte, boxer og sokker i bambus. Er veldig godt fornøyd med plaggene, spesielt t-skjorta. Den lukter ikke selv etter noen dagers bruk og er veldig svalende. Du kjenner faktisk at den er kald når du tar på den, super for varme dager.

 

Her er skjorta:

http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=0&prodid=17818

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en haug sokker av bambus på Brandstad (klesbutikk spesialisert på litt røffe jeans, skjorter, jakker og slikt), 9 par for kr 150.-. Sokkene er svært tynne, jeg bruker dem som en innersokk med tykkere sokk utenpå. De hindrer gnagsår, og jeg blir betydelig mindre klam på beina enn når jeg bare bruker tykkere sokker. Jeg var litt bekymret for slitestyrken, men de holder forbausende godt, selv etter flere vask.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er den hvis den blir fuktig?

 

Den er kjølende, og kanskje litt klam hvis du blir virkelig svett. Veldig behagelig å ha på, overraskende myk og fin mot huden når den er tørr. Synes det tar ganske lang tid å tørke t-skjorten, men min har en del bomull. Vet ikke hvor mye bomull som er vanlig i disse, men dette var nesten en deal-breaker for turbruk i mine øyne. Foretrekker fortsatt tynne ulltrøyer, selv på sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er kjølende, og kanskje litt klam hvis du blir virkelig svett. Veldig behagelig å ha på, overraskende myk og fin mot huden når den er tørr. Synes det tar ganske lang tid å tørke t-skjorten, men min har en del bomull. Vet ikke hvor mye bomull som er vanlig i disse, men dette var nesten en deal-breaker for turbruk i mine øyne. Foretrekker fortsatt tynne ulltrøyer, selv på sommeren.

Jeg bruker også ull hele året.

Mest fordi det funker selv om det er vått, oppfatter det som om våt ull veier mindre enn våt bomull, lukter ikke etter flere dagers bruk. 

Har sett på klærne til Tufte, men synes det var mye bomull i dem. Det er klart - om de får meg til å se ut som ham er det verdt å prøve dem

http://tuftewear.no/wp-content/uploads/2013/11/new-bg-darker.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring (som dog begrenser seg til noen par sokker jeg kjøpte i 100% bambus) er at de ikke er spesielt bra med tanke på fuktegenskaper. Sokkene ble fort kalmme, ganske likt bommulsokker, og tørker ikke spesielt fort. Luktegenskaper skal jeg ikke utale meg om, men det stemmer at det er veldig mykt mot huden.

 

Er selv litt skeptisk til hele bambus greia. De fungerer vel greit nok, men sånn jeg har forstått det, dreier dette seg egentlig om en slags Ryon/viskose.

Altså tekstiler laget av tremasse/cellulose, men her er det bambus istden for vanlige tresoter. Dette er jo noe som har eksitert i over hundre år. Ikke tror jeg prosessen er spesielt miljøvennlig heller hvis de ikke har funnet en ny måte å lage det på.

Min subjektive vurdering er at dette handler er mye markedsføring. Men for personer med veldig sensitiv hud/ små barn kan jeg se et bruksområde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å dra dette i en annen retning, bambus har tatt helt fullstendig av på barn- og babyfronten, og særlig på nattklær. De som har gått over til bambuspysj har erfart at særlig babyene ikke våkner svette om natta - da plaggene puster på lik linje med ull, men varmer på samme måte som bomull. Prisene er stive i akkurat dette segmentet, så småen skal vi ønske oss dette til - det blir dyrt å kjøpe pysj til 500kr annenhver måned til han i årevis.. Men point is: jeg har trua på bambus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes bambus fort blir klamt, det suger til seg mer fuktighet enn bomull. Men det er jo sikemykt. Foretrekker dog ull eller ull/silke.

I forhold til miljøvennlighet så er jeg litt skeptisk. Det krever vanvittige prosesser å gjøre om bambus til stoff, så øko-bomull er nok vel så miljøvennlig. Og ull, så lenge man styrer unne superwash vel og merke, langt bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.