Gå til innhold
  • Bli medlem

Middels komfortabel sekk - lite bruk: ok?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Hvor viktig er egentlig komforten på skulderreimene om alt annet på en sekk føles bra? Jeg kjøpte nylig en Palaside 80 til en billig penge, men vurderer å levere den tilbake da den gnager litt på nakke og ned mot brystet.

 

Problemet er bare at de sekkene jeg prøver som føles helt bra ut er alt for dyre. Derfor lurer jeg heller på om jeg bare skal holde ut med denne noen år for heller å kjøpe en perfekt sekk om noen år.

 

Bruksområdet er ca. 10 dager i året. Bærer neppe særlig over 13-15 kg.

 

Helt fersk på dette med langturer, så lurer på om dette problemet er så stort at jeg bør benytte returretten.

 

Takker for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ut til at jeg beholder sekken. Nå har jeg testet litt forskjellige sekker innenfor og utenfor mitt budsjett(max 2200), og kan jo kommer med noen personlige erfaringer rundt disse:

 

Gregory Palaside 80: Tykt hoftebelte med muligheter for justeringer av vinkel på beltet. Ikke rullende men fast. Stive men tykke skulderreimer, ikke mulighet for justering av øvre feste på disse. Skulderreimene passer kanskje best mennesker med flatere skuldre og ikke alt for muskuløs nakke. Muligheten for romdeling av sekken er genial. Pluss for lommer på hoftebeltet. Gode kompresjonsmuligheter. Ofte på salg til 2000 på oslosportslager.

 

Arcteryx Artla 85/75: Tykt og godt rullende hoftebelte. Skulderreimer: muligheter for justering av festepunkt både i høyde og bredde. Genialt system. Liker ikke stretchlommene og alt av stropper og reimer like godt på denne, men smart "kengerulomme bak", samt stort ytterrom for ting en vil ha tak i uten å måtte åpne hovedrommet (klær, etc.) Desverre er sekken alt for dyr for meg.

 

Helsport fjellheimen 85: Billig sekk uten mange fancy løsninger eller justeringsmuligheter. For min bruk kjentes den uansett behagelig. Godt hoftebelte og myke, brede skulderreimer. Minus for litt tynne skulderreimer og litt dårlige kompresjonsmuligheter.

 

Osprey Aerther 70: Litt spinklere hoftebelte. Når du lesser på 10kg og oppover virker det ikke som om hoftebeltet tar nok av vekta. Litt smale skulderreimer uten særlige justeringsmuligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gått for en sekk som føles ukomfortabel. Det kan føre til at du til slutt ikke ønsker å gå på tur mer. Når noe føles jævlig prøver man som regel å unngå å gjøre det igjen. 

 

Vet ikke om du ble kvitt problemet med gnagingen, men hvis det gjør det kan du kanskje sjekke om du kan polstre de utsatte stedene slik at ubehaget forsvinner? Noe mykt, kanskje en sokk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en vekt på 13-15 kg blir det vel neppe noe stort problem, men likevel om du har mulighet for å få pengene tilbake og har litt tålmodighet med å lete så tror jeg nok du finner en sekk som føles komfortabel innenfor prisklassen din. Synes det er ganske så ofte det er gode tilbud på sekker for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er ofte tilbud på sekk har du tydeligvis helt rett i Oddbjørn. De kjørte dagstilbud på utvalgte sekker på outnorth.no igår, og Arcteryx Altra 75 (78l) var en av dem. Fikk den til 2300. Så a ble det retur av Palasiden i dag. Returfrakt var slettes ikke så dyrt som jeg hadde trodd. :)

 

Tror ikke gnaging eller feil trykk vil bli noe problem på Altraen. Kjempeenkelt og smart festesystem til skulderreimene.

 

Hva tenker dere om disse rullende hoftebeltene Arcteryx har på de tyngre tursekkene? Er dette en gadget eller ligger det faktisk noe i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.