Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellbukse (vår, sommer) og anbefale


Endre Olsen

Anbefalte innlegg

Ja, jeg ser det - det var jo komplettfritid jeg linka til selv ;)

 

Jeg tror faktisk jeg skal handle en til mens jeg kan, må bare sjekke størrelsen først :)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruger selv Fjällräven Keb bukserne, og har til nu ikke prøvet en bedre frilufts buks.

Den er lavet af dels G1000 og dels af stretch, jeg har opnået fin vand afvisningen ved at vaske dem med nikwas impregnæring og givet G1000 delen voks.

Tørrer hurtigt og ånder godt, dertil er der lynlås der kan åbnes på siden både på lår og læg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker Norrøna Svalbard. Det har jo blitt et moteplagg, men synes det er en knallgod bukse.

 

Om du synes den blir for solid/varm kan du jo prøve Bitihorn med zip-off. Tror den blir et supplement her etter hvert.

Bitihorn zip-off buksen gikk ut av kolleksjonen til Norrøna i fjor. Vanskelig å få tak i mao.

 

Til O.P. Kan godt anbefale Fjørå flex1 buksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg brukt Bergans bukse med bomull/syntetisk stoff og stretch i knær, og sete. De fleste produsenter har lignende bukser, og for meg virker de som noe av det mer populære å gå med. Stor bevegelsesfrihet har man også.

Her er tester av noen slike alternativer:

http://www.klikk.no/helse/trening/tester/article899387.ece

Dette er en annen, billigere versjon av den jeg har. Det er jo faktisk litt for billig, lurer på hva haken er ;)

http://www.xxl.no/klar/klar-herre/bukser/friluftsbukser/bergans-sivle-pant-turbukse-herre/p/1086856_2_style

Det er mulig det ikke er stretch på denne...

 

Det er akuratt den billige her jeg har og har brukt i over ett år, nesten hver helg. Omtrent ikke slitasje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også den bergansbuksen, min har ikke stretch. Er en solid bukse, men den er litt "stiv" for min del. Har kjøpt en lundhags bukse med stretch på knær å rumpe, den er utrolig behagelig å ha på seg. Den har også glidelåslummer på lårene som jeg synes er en praktisk detalje. Bruker nå kun bergansbuksen på skytebanen og lundhags på turer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har:

Norrøna Svalbard Flex1; 
myk og behagelig å gå med, god passform, og greie lommer, noe vannavstøtende, tørker vel relativt fort, strammestropper i livet og ser bra ut. Jeg bruker min mest til lettere dagsturer og fritidsbruk.

McKinley ?; 
Løs og ledig, god stretch og behagelig å ha på, Ikke like forseggjort utsendemessig som Svalbard, minst vind/vannavisende av disse tre, inkl belte. Brukes til klatring, klyving, aktivitet med høyere intensitet.

Helsport ?; 
Noe mer inntilsittende passform, litt tykkere/varmere og mindre bevegelig enn de andre, tight'ere lårlommer (+/-), relativt godt vannavisende eller liten følese av å være våt. god lufting i siden med netting, gjør buksen også noe løsere og mer bevegelig rundt låret, strammestropper i siden.

 

Lundhags Traverse;

Robust stoff, med stretch paneler på knær og bak. Lårlommer (ser det er kommet en modell med sidelommer) og lufting i siden.

Dette er min foretrukne bukse til lengre turer, da den sitter godt på, samtidig som den er godt bevegelig. Kan være litt i varmeste laget på soldager, da den ikke er så luftig passform.

 

Prismessig tror jeg Svalbard er dyrest, så Lundhags/Helsport og McMinley billigst. 
Til Høstturen eller litt lengre turer velger jeg helt klart Lundhags eller Helsportbuksen.
Dagsturer rundtom på byfjellene og ellers annen fritidsaktivitet, blir det Svalbard.
Til klatring, røffere småturer i kratt og dritt sliter jeg på McKinley'en
Liker alle sammen  :) men tror jeg må ha enda en til, men det skal være en tynn sommerbukse (ikke svart da det blir varmt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The North Face Trekker zip off som dagen røver på Sportsnett om det er fortsatt er aktuelt. 

 

FYI Min Bitihorn Zip bukse er så og si pensjonert etter at Fjørabuksa kom i hus. Selv som shorts er den klammere enn meget godt ventilerte Fjøra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cantus: Lundhags Traverse;

Robust stoff, med stretch paneler på knær og bak. Lårlommer (ser det er kommet en modell med sidelommer) og lufting i siden.

Dette er min foretrukne bukse til lengre turer, da den sitter godt på, samtidig som den er godt bevegelig. Kan være litt i varmeste laget på soldager, da den ikke er så luftig passform.

 

Du bør definitivt vurdere Lundhags Traverse - lett, nydelige stretchpaneler og tørker utrolig fort. Store, gode lommer, men minuset her er ingen glidelås. Lårlommene har derimot borrelås. Har aldri hatt problemer med at denne har gått opp og derfor heller aldri mistet noe ut derfra. Dessuten er gamasjekrokpatenten til Lundhags med strikk mer slitesterk enn f.eks. Norrøna sin, som er sydd fast i buksa. Snakker her av erfaring. For de aller varmeste sommerdagene ville jeg bare tatt med en treningsshorts eller lignende. Komplett fritid har dessuten tilbud på Lundhags-bukser.

 

http://komplettfritid.no/nettbutikk/klar1/bukser-shorts/herre9/bukser-ufor?brand=lundhags&orderby=createdasc 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei!

Her er det mye rare anbefalinger! Kjøp klattermusen, ikke engang vurder å kjøp no anna! Alt anna har ikke i nørheten d samme klassenivå, helårsbukse: klattermusen Megin. Vet også at klattermusen skal komme med ny modell mer beregnet pp jakt/høyfjell i løpet av høsten.

Mckinley, fjellreven, norrøna?! Bare drit. Og styr for guds skyld unna bergans! Du kan gå å stampe i den bråtan på majorstua!

Lykke til!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Her er det mye rare anbefalinger! Kjøp klattermusen, ikke engang vurder å kjøp no anna! Alt anna har ikke i nørheten d samme klassenivå, helårsbukse: klattermusen Megin. Vet også at klattermusen skal komme med ny modell mer beregnet pp jakt/høyfjell i løpet av høsten.

Mckinley, fjellreven, norrøna?! Bare drit. Og styr for guds skyld unna bergans! Du kan gå å stampe i den bråtan på majorstua!

Lykke til! :)

 

Å anbefale bukser basert på egne positive erfaringer er rare anbefalninger? At Norrøna og Fjellreven er bare drit er en særdeles snever og subjektiv påstand.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen Klättermusenbukser, men jeg er overhodet ikke i tvil om at det er særdeles bra saker. Men å avskrive Norrøna og Fjällräven som bare dritt er jo unektelig en smule arrogant. Jeg har bukser fra begge to. Og utfra sitt tiltenkte bruksområde så må jeg si meg meget godt fornøyd med både kvalitet og funksjon på de aller fleste av dem. Mckinley har jeg ingen erfaring med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til litt "røffere" turer utforbi stier og til turorientering, bruker jeg en norrøna Svalbard Heavy duty.

Til rolige turer langs kjente stier bruker jeg en Svalbard mid weight.

To bukser som jeg er meget fornøyd med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Lundhags Traverse;

Robust stoff, med stretch paneler på knær og bak. Lårlommer (ser det er kommet en modell med sidelommer) og lufting i siden.

Dette er min foretrukne bukse til lengre turer, da den sitter godt på, samtidig som den er godt bevegelig. Kan være litt i varmeste laget på soldager, da den ikke er så luftig passform.

 

Jeg har også Lundhags Traverse, som også er min foretrukne  bukse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

XXL 25% tilbud begynner imorgen, så lurte på å kjøpe meg en turbukse. Ser at Lundhags Traverse (i tillegg til Svalbard, som ikke XXL har) går igjen. Finnes vel bare en versjon av denne, så går vel ikke an å ta feil? Kjøpte nylig en Klättermusen Gandalv bukse. Fin bukse men vel vide og lange bein (str medium og jeg er 185 høy). Traverse har muligens et litt tightere fit? Andre bukser på XXL jeg burde vurdere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.