Gå til innhold
TillaCharlotte

Når blir det gode turforhold - dovre, jotunheimen og rondane

Det er 1543 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

Hei! :-D

Vi har tre separate ferieuker i år, den første i slutten av mai/begynnelsen av juni, midten av juli og ei i begynnelsen av august. Og vi har så veldig lyst til å bruke de på fjellet. Ønskemålene i år er rondane, jotunheim og kanskje Dovre. Siste uka har vi allerede fastsatt at blir på Hardangervidda.

Det jeg derfor lurer på er om det er mulig å bruke den første uka på å gå i noen av disse områdene? Med hund og telt, og til fots.

Supert hvis noen har erfaringer eller tips! :phone:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slutten av mai/begynnelsen av juni er nok vel tidlig for Jotunheimen (der er det jo fremdeles topptur på ski som gjelder), men det er antageligvis bedre forhold på østsida enn vestsida. Midten av juli er nok bedre, og da begynner det å bli mulig å nå enkelte topper uten å tråkke for mye i snø. Det kan fremdeles være en del snø nede i dalene, og elvene kan være store.

Rondane har generelt sett mindre snø enn Jotunheimen, og kan sånn sett være et godt alternativ i juli.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Femundsmarka kan være fin i månedskiftet mai/juni. Og mindre snø enn vanlig i år.

Dovre har også mindre snø enn normalt, men hvor farbart det blir avhenger mye av hvordan temperaturen blir framover. Spørs jo også hvor dere vil gå. Langs E6 er det allerede mye bart, høyere opp er det mye 50-100cm snø. Dere kan følge med på senorge.no

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er noe mer snø 1. mai i år enn 1. mai i 2009, ifølge SeNorge.no. 

Jeg var der i slutten av mai 2009 (21. - 24. mai) og da så snøforholdene i Grøtådalen og nordsiden og sørsiden av Store Svuku (på bildet med telt ser vi nordsiden), slik ut. Bildet av elven er elva Grøtåa (jeg bader selvfølgelig :-) ).

post-878-0-48341000-1398931874_thumb.jpg

post-878-0-59715000-1398932085_thumb.jpg

post-878-0-03622100-1398932188_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for hjelpsomme svar! :) Vi er vel klar over at det kanskje er i tidligste laget, men vi satser på at det går og har en reserveløsning dersom det skulle vise seg å være mye snø igjen. Vi hadde i utgangspunktet tenkt å kjøre til femundshytten og reise over vannet til Røa. Kano videre herfra mot Rogen og tilbake. Men båten har jo ikke begynt å gå enda ved disse tider, så da er spørsmålet hvordan vi skal komme oss over..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veien inn til Femundshytten må du ha spesiell tillatelse for å bruke. Men Jonasvollen fungerer også greit. Mulig å bestille taxibåt der så det er ikke noe problem å komme seg over. Det er forøvrig enklere å bære opp til Røvoltjønnan, padle over disse og så bære ned til Roasten, enn å følge Røa oppover.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I alle fall innover. Nedover igjen avhenger det litt av padleferdighetene. Deler av Røa kan padles nedover, men det forutsetter at du har en del erfaring fra elv og kano. Og vær obs på brua rett nedenfor Roasten. Den er lav.. Ellers så kan det jo uansett være fint å variere litt og ta ei rute innover og ei anna utover.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 1543 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Ullski
      Heisann!
      Da er nødvendig utstyr kjøpt inn, og jeg har endelig overtalt fruen til å være med på en tur med et par overnattinger. Vi flytter fra Bergen til Lillehammer for å studere i begynnelsen av august og har begynt å se litt på områder i noenlunde nærhet.
      Jeg fant denne rundturen i Rondane: Skjult lenke - logg inn for å se den og synes den så veldig fin ut med tanke på lengde og terreng.
      Noen som har erfaringer med dette området? Noe vi bør være obs på?
      Takk for all hjelp på forhånd
    • Av Tommy Ström
      Vet någon hur tillgängligheten är för att fylla på vatten på topptur i Rondane (Veslesmeden & Storronden från Rondvassbu)? Ska man ha med sig några liter eller finns där gott om vatten?
      Tacksam för tips!
    • Av Sprettball
      Hei! 
      Jeg skal gå fra Juvasshytta til Tyinkrysset i sommer (rett gjennom Jotunheimen) og det er første gang jeg reiser på tur og første gang siden jeg var liten at jeg telter på tur. Har sett over reiseruten på kart over oppmerka ruter og laget meg en egen tur-rute ut ifra dette. 
      Hvordan er turen fra Juvasshytta til Spiterstulen? Er det bratt ned til grusveien? Jeg spør fordi jeg har høydeskrekk og UT.no sa at dette var en krevende tur selv om det ikke er mange km mellom hyttene. Er det så bratt om man går om Heimresætre?
      Turen fra Spiterstulen til Gjendehytta er neste mål. Dette er en lang etappe og jeg legger inn en overnatting mellom (om ikke terrenget er veldig flatt og fint). Hvordan er terrenget i Urdadalen? Det ser ganske flatt og fint ut på kartet, men jeg spør for sikkerhets skyld.

Turen går så fra Gjendehytta, ned til Bygdin og mot Tyinkrysset. Hvordan er terrenget her?

Til sak nr 2
      Jeg har med meg en venninne og hun er veldig redd for at vi skal møte på bjørn, ulv, jerv eller rev. Av den grunn har jeg lagt ruta nærme hytter i tilfelle hun blir redd og vi kan gå litt nærmere en av hyttene. Er det mye rovdyr på fjellet eller kan jeg "trygt" ta henne med i Urdadalen og overnatte der uten mye lyd fra dyr utenfor teltet? Vil at denne opplevelsen skal bli fin for henne sånn at hun ikke blir skremt fra å bli med meg på tur senere

Ingen av oss har gått så langt før, i flere dager, men har gått topper med 15-18 km på 2-3 timer med god stigning. Planen er å komme fram til Tyin på 5 dager. Klarer vi det?

• Av stef78
      hi there,
      my name is stefan and i am living currently in Skåne, Sweden. 
      Ca. 10.-20. July I will be with my dog around Jotunheimen or Hardangervidda touring and I am looking for tips about trekking and friendly people to exchange experiences with! :)
      Cause my dog is only 8 month old I will not be able to walk great distances, what do you recommend? 
      Feel free to contact me with PM. I speak: swedish, german, english and a bit french.
      I am looking forward to get in touch!
      Kindest regards 
      Stefan & Kenjii

• Av Leif88
      hei hei. jeg og min samboer skal ned til Luster uke 22. ( månedskifte mai/juni ) også har vi den helga fri, så vi har lyst opp til Jotunheimen, når vi alikevell er så nærme. men så er det jo veldig mye snø i stort sett hele norge for øyeblikket, så lurer på hvordan snøforholda er på den delen på den tiden? jeg lurer også på hvor det er  best og dra til jotunheimen fra da Luster.
      så tar veldig gjerne imot tips til rute
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.