Gå til innhold
  • Bli medlem

Lampe til bruk i telt og som "koselys"?


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Jeg har sett at Coleman har noen slike litt flotte lamper som går på lampeolje/rødsprit/parafin etc. og jeg er i utgangspunktet på utkikk etter noe som ser slik ut:

brite-lyt-multi-lanern1.jpg

Men jeg vil ha kvalitet og jeg vil den skal vare en stund før tanken tømmes. Poenget er ikke å lyse opp himmelen med denne, men å få litt "koselys" i teltet. Jeg er i utgangspunktet på utkikk etter nytt og så langt er det kun Coleman som jeg har sett har noe slikt. Noen fler?

 

Den avbildede lampem har slik "nettingpære" (husker ikke hva det heter) og det er i utgangspunktet ikke det jeg er ute etter.

 

Mine krav:

 

- Den må gå på parafin/rødsprit/tennveske/bensin

- Den må være av høy kvalitet, flott og se på og brenne fint.

- Usikker på om jeg må ha en med veke.. men regner vel kanskje med det?

- Pris er ikke veldig viktig, men alt med måte...

- Den må brenne en stund før den dabber ut.

 

Noen som har erfaring med slike som kan komme med tilbakemelding?

 

Jeg har en slik gasslykt fra Primus (EasyLight) og denen fungerer utmerket, men den virker litt skjør og er jo kanskje ikke så voldsomt "flott" og se på.

 

Jeg vet jo man får slike parafinlamper kastet etter seg for slikk og ingenting på Europris, men er disse noe tess?

HURRICANE-LANTERN-12IN.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forskjellen mellom lamper med veke og lamper med glødenett er at de med glødenett er trykkbasert. Trykkbaserte lamper gir mer effekt, men har en mye mer komplisert konstruksjon, og er generelt mye større/tyngre. Du finner ikke trykkbaserte lamper med veke, og jeg tviler på at du finner vekelamper som ser ut som den på det første bildet ditt.

 

I forhold til lysmengde er fjøslykta fra Europris nok for koselys i teltet, men jeg vet ikke om avgassene vil være for urene og påtrengende i et telt. Med denne lykta må du også tømme tanken før forflytning.

 

Et kompromiss kan være Coleman Compact 226. Jeg har ikke brukt den selv, men etter hva jeg har lest/sett er den liten, brenner rent og gir god (justerbar) lysstyrke. Den går på renset bensin, bruker glødenett og er kanskje ikke spesielt sjarmerende, så om du kan leve med dette er det kanskje et fint valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri tatt med lampe som må tømmes for parafin eller annet flytende/luktende stoff, før transport, på telttur.

Telys/stearinlys/batterilykt er mye mer sikkert.

Har 4/5 parafinlamper (biiilllige) på hytta, og de brukes på tur til egen gapahuk, ca 10 m, de skaper litt villmarkstemning når utelyset er slått av.

På tur ned til vannet, en klar vinternatt for å ligge å se på stjernene, er de også fine, men aldri på en lengere tur.

Kona satte de ute i uthuset, for de lukter.

Avgassene er jo også greit å tenke på 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du søker opp "primuskongen" på google. Så kan du finne noe som heter petromax. Har selv slikt på hytta. Men om jeg ville dratt slik med meg på telttur... Da måtte jeg hatt pakkhest.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg er klar over at det finnes langt mer fornuftige og prisgunstige (samt kjedelige) løsninger som LED-lys og selv en billir LED-lykt fra Biltema vil lyse opp teltet i timesvis. Men spesielt koselig er det ikke og jeg må også inrømme at jeg liker den "campinglukten" det gir å fyre med parafin etc.

 

Når jeg var liten var jeg med foreldrene mine på sjøen i snekka og der hadde dem et rødspritapparat. Den lukten husker jeg ennå og så fort noen fyrer opp et rødsprit apparat så er jeg 12 år igjen og befinner meg på sjøen :)

 

Man kan sikkert også si at det er farlig å fyre med levende lys i telt, men det er vel mye som er farlig her i livet så noen sjanser må man vel ta for kosen sin skyld?

 

Det er nok mer en lampe med veke jeg er ute etter tror jeg og på og Jula selger en slik for latterlige 69,-(!)

https://www.jula.no/parafinlykt-948048

 

Egentlig er jeg ute etter noe LITT mer eksklusivt (uten at jeg har sagt at det bør være noe galt med denne fra Jula) og kanskje noe litt større, men på den annen side så kan jeg jo dekorere hele eiendomen med disse billige lyktene fra Jula i forhold til mer ekslusive lykter koster.

 

Dog skal jeg være enig i at slike lykter nok bør holdes borte fra lange telturer grunnet vekt etc.

 

Ble egentlig veldig usikker nå...

 

Jeg har jo også Primus EasyLight som fungerer utmerket, men den virker skjør. Da tenker jeg spesielt på selve glasset. Er vel heller ikke spesielt "flott" og se på med gassboksen rett under.... Men joda, den funker for all del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv bruker jeg kun batterilykter i telt. I lavvo bruker jeg en gammel plastlykt med 4 stk. D-batterier og den fungerer til mitt bruk. Kunne sikkert spandert på meg en med LD lys, som lyser noe bedre. Spessielt med tanke på å studere kart. Men de jeg har sett synes jeg er urimelig dyre, dvs. 5 - 600 kr. I fjelltelt benytter jeg kun hodelykter. Men jeg er gennerelt ikke avhengig av leselys, til bøker, o.l., så jeg er ikke så avhenig av veldig godt lys. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største problemet med Petromax/Coleman  er at de er lite driftsikre i ryggsekken.  Glødenettet tåler ingen ting av støt, selv innpakket i klær osv.  De lyser også mye mer enn det jeg ville foretrukket inne i ett vanlig fjelltelt.   Kan godt brukes inne i type Hustelt/Stor lavvo men i små lave telt blir det voldsomt.  På sommertid avgir de også for mye varme til at det blir behagelig men på vintern er jo dette bare posetivt.     Du finner skikkelige Fjøslykter/Flaggermuslykter også med en helt annen kvalitet enn europris.  Søk på Dietz  for eksempel.     

 

En annen mulighet er selvslukkende stearinlys som er beregnet på teltbruk.  De gir også litt varme som fjerner en del kondens.  Søk på UCO candle lantern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv bruker jeg kun batterilykter i telt. I lavvo bruker jeg en gammel plastlykt med 4 stk. D-batterier og den fungerer til mitt bruk. Kunne sikkert spandert på meg en med LD lys, som lyser noe bedre. Spessielt med tanke på å studere kart. Men de jeg har sett synes jeg er urimelig dyre, dvs. 5 - 600 kr. I fjelltelt benytter jeg kun hodelykter. Men jeg er gennerelt ikke avhengig av leselys, til bøker, o.l., så jeg er ikke så avhenig av veldig godt lys. 

Skjønner.

 

Som sagt så er nok en billig LED-lykt til en 100-lapp bang for the bucks, men jeg er ikke helt der egentlig.

Halve kosen er lukten og det noe gule, levende lyset og ksnekje også en liten "sus" i bakgrunnen.

 

En LED lykt fra Biltema lyser jo gjennom teltet og selv opp plassen på utsiden. Lyset er helt hvitt og klinisk. Det funker i aller høyeste grad, men noen friluftsfølelse får jeg ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største problemet med Petromax/Coleman  er at de er lite driftsikre i ryggsekken.  Glødenettet tåler ingen ting av støt, selv innpakket i klær osv.  De lyser også mye mer enn det jeg ville foretrukket inne i ett vanlig fjelltelt.   Kan godt brukes inne i type Hustelt/Stor lavvo men i små lave telt blir det voldsomt.  På sommertid avgir de også for mye varme til at det blir behagelig men på vintern er jo dette bare posetivt.     Du finner skikkelige Fjøslykter/Flaggermuslykter også med en helt annen kvalitet enn europris.  Søk på Dietz  for eksempel.     

 

En annen mulighet er selvslukkende stearinlys som er beregnet på teltbruk.  De gir også litt varme som fjerner en del kondens.  Søk på UCO candle lantern

Er 100% enig med deg her! :)

 

Disse Dietz lyktene var jo fine dem, men hva er det som er så bra med disse kontra de man får kjøpt på Europris?

Dem koster jo 10 ganger så mye (så vidt jeg kunne se...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Primus Micron som blir i samme gate som den TS har, men uten glass. Har vurdert Colemans Compact Lanterne da jeg er svært fornøyd med  Feather Stove. Petromax blir unødvendig kraftig  for mine soloturer og lampe med veke er for upraktisk til mobilt bruk.

 

Dette er dog ikke utstyr jeg bruker så mye da jeg foretrekker hodelykt som lyskilde på teltturer.  Men det er svært koselig med en slik lampe som også gir litt varme på en kjølig høst/vår tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner.

 

Som sagt så er nok en billig LED-lykt til en 100-lapp bang for the bucks, men jeg er ikke helt der egentlig.

Halve kosen er lukten og det noe gule, levende lyset og ksnekje også en liten "sus" i bakgrunnen.

 

En LED lykt fra Biltema lyser jo gjennom teltet og selv opp plassen på utsiden. Lyset er helt hvitt og klinisk. Det funker i aller høyeste grad, men noen friluftsfølelse får jeg ikke. :)

De LD lyktene jeg tenker på, har skjerm og lys styrken kan justeres! Men, du får dem nok ikke på Biltema. :) For noen år siden, så jeg dem på XXL (og jeg har sett dem andre steder). Vet ikke om de fører den typen nå. Var å få i to størrelser. Men jeg er sikker på, at de finnes på markedet. Men lukt og sus/lyd får du ikke. Personlig så ønsker jeg å høre naturen og ikke unødig bråk. Men smak og behag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primus microlantern er en mer solid versjon av den gasslampa du har. Der er det stålnetting istedenfor glass. Dette er en grei leirlampe, men på tur liker jeg best en hodelykt av en slag. Har selv minner om susinga og lukten av parafin fra petromax'en (barndomsminne fra hytta). Men prøver å begrense ting&tang på lengere teltturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brugt min Feuerhand Flagermuselygte m væge i fast lejr og på vintertur med pulk. Kun en enkelt gang på sommerfjelltur m rygsæk - det var for bøvlet. Man skal sørge for rigtig god! udluftning og passe på det skrøbelige glas. Lampen bliver umanerlig varm = pas på dugen i telt. Vælter den er det noget "sovs" at have i teltet. Men lyset! Lyset er det mest hyggelige der findes - derfor bruger jeg den stadig både i telt, tarp og shelter

Held og lykkeFeuerhand%20276%201.jpg?width=485&height

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse Dietz lyktene var jo fine dem, men hva er det som er så bra med disse kontra de man får kjøpt på Europris?

Dem koster jo 10 ganger så mye (så vidt jeg kunne se...)

De er en del hakk solidere. Har mye bedre mekanisme for justering av veken og er penere. Bare foreslo den med tanke på at du ønsket noe litt mer eksklusivt. Disse lampene kan man jo få tak i på bruktmarkedet også. Da gjerne i svart/grå eller grønn. Når det er sagt så vil sikkert en billig fra Europris eller lignende fungere ca like godt selv om det er en liten mulighet for at en av dem brenner renere enn den andre. Man bør dog tømme tanken på alle slike lamper om man ikke er helt sikker på om man kan transportere dem stående. Med full tank går det vell galt uansett.

Om du ikke vil ha LED så anbefaler jeg virkelig at du kikker nærmere på UCO lyktene For eks denne http://www.outnorth.no/no-uco/uco-original-candle-lantern.php?gclid=COO8h7Oxh74CFYoLcwoduo8AGw Søk litt på nett så ser du mange tester av hvordan de fungerer.

Du får også veldig små og fine Led lykter som ikke lyser opp hele plassen rundt deg. :P

Jeg har en UCO Stretchlite Mini LED som går på ett AA batteri og lyser i flere dager. Den er en liten lommelykt og når man drar den ut(teleskop) så blir den til en lanterne. Bitteliten, solid og veldig trygg. Men ikke det varme fine lyset fra noe som brenner :P

Du har ikke sagt hvor stort telt du har ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltet jeg har er Hellsport Varanger (7-8?) med innertelt og underlag.

 

jeg tror jeg må revurdere hele behovet mitt her da det går litt i surr her. Dette med valg av lampe skulle ikke være så lett som jeg trodde hehe.

jeg har jo allerede en Primus EasyLight som fungerer utmerket og denne kostet jo ca. 600,- så da kan det være like greit å bruke denne til den tar kvelden, selv om den ikke er direkte "vakker" å se på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får altså gode vekebrennere for 150kr  Blandt annet Dietz og Feurhand   Skal du henge lampa i midtstangen er det fint å ha lampe med skjerm som reflekterer lyset nedover.      

 

Ang parafin trykklamper så digger jeg dem men de krever sitt av brukeren.  De må forvarmes skikklig og nettet må være helt (går lett i stykker ved støt) og krever litt enkelt vedlikehold for at de skal være trivelige å bruke.   Vapalux sine er helt nydelige om du virkelig vil ha det eksklusivt.      Ei trykklampe gir ca 40-60watt lys (tilsvarende glødepære) og 1000w varme.   De krever at man lufter litt da de bruker luften vår men brenner veldig rent om de er i orden.  Ei vekelampe er veldig enkel i bruk, gir mindre lys og varme og brenner litt mer urent men ikke så veldig ille i en lavvo med litt åpning i toppen.  Stearinlys gir nok lys som er behagelig og er enkelt i bruk samtidig som det gir bittelitt varme og jeg påstår det er ganske så trygt.   Led er kjempeenkelt og helt trygt. Gir ett kaldere lys og ikke noe varme. Men finnes i uendelig med versjoner :P så man kan sikkert finne en man trives med.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se, Coleman sine små lamper har jeg hørt at må pumpes opp relativt ofte siden de har liten tank. Har enda ikke eid noen Coleman lampe men har lest en del på classicpressurelamps.com. Kommer selv til å kjøpe ihvertfall en av bensinlampene til Coleman og kanskje en gammel modell som går på parafin av den litt større sorten.

 

Feurhand skal være meget bra og koster ca 200-250 kroner om jeg ikke husker helt feil, er billigere for den u-lakkerte. Se på siden til primuskongen så finner du informasjon om hvordan den fungerer og hva slags fordeler den har.

 

Skulle jeg hatt med en trykklampe på en lengre telttur hvor vekt er litt viktig, så hadde jeg gått for Primus Micron lantern med metall-nett og ikke glass. Har enda ikke ødelagt glødenettet og den fungerer faktisk bra i litt vind også. En 230g gassbeholder tror jeg varer ca 5-6 timer på full guffe.

 

Skal nå teste ut UCO candle lantern som kan fåes kjøpt på http://www.outnorth.no/no-uco/uco-original-candle-lantern-aluminium.php?

Leter du på Ebay.com, så finner du den nye modellen med ledlys i bunnen og som koster ca 100 kroner mindre enn i Norge om jeg ikke husker feil.

 

Skal du ha en litt tyngre trykklampe, så ville jeg gått for en Vapalux m320, eller en gammel Tilley x246 hvor pumpe og ventil er av messing og ikke aluminium. Disse britiske lampene er mye stillere enn f.eks Optimus og Petromax, og det er mye enklere å vedlikeholde dem. Eneste som er litt dritt med Vapalux og Tilley er at generatorene ofte gjør at lampen flimrer/pulserer littegrann, ville ha spurt selger om å teste generatoren på forrhånd hvis jeg kjøper en. Tilley og Vapalux  samt deler til disse kan kjøpes hos primuskongen www.techthor.com.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.