Gå til innhold
  • Bli medlem

Gunstige teltplasser i umiddelbar nærhet av Oslos kollektivtilbud


Sondresh

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Tenker å bo ute 1. til 13. juni i år pga mangel på annen boplass i den perioden. Er det noen som har gode teltplasser som er lett tilgjengelige fra kollektivtrafikken i Oslo-området? Tenker max 1 time gåtur fra kollektiv til teltplass. Har tenkt litt på området rundt Tryvannsstua, hva tenker dere om det området? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Sondresh.

Allemannsretten sier at du ikke har lov til å campe på samme plass i mer enn 2 døgn uten tillatelse av grunneier.

Ut over det, så er det gunstige teltplasser rundt tilnærmet lik alle vann i marka.

Bruk www.ut.no/kart

Område rundt tryvannstua er veldig populært. Hva med fagervann like ved Skar f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med alle teltplassene som ligger enkelt tilgjengelig med kollektivtransport er at de også er populære og mye i bruk. Fagervann og Lille Åklungen er vel to av vannene der det teltes mest, vil jeg tro. Mye barnefamilier og mye besøk.

Hadde jeg vært deg, ville jeg forsøkt å lånt meg en sykkel. Da kan du ganske raskt komme deg til mer avsidesliggende områder. Inn fra Sørkedalen, for eksempel. 

Hvis ikke, noen forslag:

En av oddene på sørenden av Nøklevann. En time å gå fra Skullerud. En fordel med Nøklevann er at det er såpass stort. Selv om det er mye folk her, kan man kanskje gjemme seg litt vekk. 

Åmotdammen, bare 1-2 km å gå fra Blystadlia. Herfra går det buss til og fra sentrum. 

Kroktjern, ca. en time å gå til Oppsal t-bane. 

Hauktjern, omtrent en time å gå fra Ulsrud t-bane. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. Dukket opp et tilsvarende spørsmål i fjor også, rett før "invasjonen" av romfolk...

 

 

Kan forsikre deg om at jeg ikke skal tilrettelegge for romfolk, om det var din insinuasjon. 

 

Larsdx: Takk for mange fine forslag, som jeg skal sjekke ut! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir slik at alt nær kollektiv er mye brukt, spes i helgene. Nå på våren er det ikke så mye telting men det kommer etterhvert som det blir varmere. Mange dagsturister er det dog så lenge ikke været er for ille. Så alle vann og steder med fin utsikt vil det være en del folk. Siden du skal flytte deg litt vil det kanskje være greit å ta noe av tiden vekk fra vannene også. Du trenger vel egentlig bare en bekk for å ha vann. Da er det ofte enklere.

Med sykkel så får du kjapt litt flere muligheter siden du kan bevege deg langt fortere på grusveier, da er du heller ikke like avhengig av kollektiv transport til markagrensa.

 

Du kan jo ta et par dager i nærhet av Movann. Da er det ikke mange stopp med tog til Oslo S. Derfra er det ikke altfor langt til ørfiske heller, hvertfall ikke med sykkel.

Nøklevann er nevnt, Mange plasser langs vannet der. Skal du i nærhet av Sognsvann så kun midtuke, test da Svartkulp og Lille Åklungen.

Går en buss via Ammerud nesten inn til p-plass Steinbruvann. Selve Steinbruvann er det for mye folk men du kan bevege deg inn til f.eks Lusevasan. Velg evt camp litt syd i vannet.

Ulempen med de fleste av disse stedene er at jeg nok ville være forsiktig med å gå fra utstyret på dagen. Slitsomt å pakke opp og ned hver dag. Bedre sjanser å la ting stå midt inni i skauen, vekk fra sti.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.