Gå til innhold
  • Bli medlem

Teltkjøp


bellika96

Anbefalte innlegg

Hei skal kjøpe ett helårstelt. Ett telt som fungerer i vind på fjellet om vinteren og på regntunge dager om høsten. Er interessert i ett lett 1 eller 2 manns telt. Er 180cm høy og bruker exped liggeunderlag så det burde ikke ta borti veggene. Er interessert i telt som veier under 3kg og ikke koster over 5000kr. Teltet burde fungere til fisketurer og jaktturer på høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finnes en del å velge i her.

Et av de første jeg ville tenkt på er Hilleberg Kaitum 2. Men det koster litt mer enn budsjettet du har satt. Med mindre du finner noe på tilbud så blir vel de fleste Hilleberg over budsjettet. Eneste ankepumkt jeg har for Kaitum 2 er bare 100cm takhøyde.

 

Helsport Fjellheimen(evt X-trem hvis du føler du trenger ekstra skydd i vinterfjellet) er et bra alternativ. Bør finne de under 5.000 på tilbud.

Helsport Storsylen kan og være noe hvis du liker selvstående kuppeltelt. Et telt jeg kunne tenkt meg teste.

 

Mitt telt til slik bruk er dette https://www.bigagnes.com/Products/Detail/Tent/StringRidge2

Dvs lett helårstelt for meg og bikkja. vekt 2,6 kilo.Står støtt som f.... Liggelengde er 229cm. Jeg er 187cm og ligger på Exped Synmat UL7 uten problemer. Rette vegger i teltet og så det er romslig. Har nok også de største oppbevaringslommene du har sett i noe telt :)

Er jo amerikansk telt, ikke alle som liker det her i Norge men jeg digger de, mye pga selvstående konstruksjon og bare takhøyde i mye av teltet.

Setter normalt innertelt opp først. Men kan sette yttertelt først med ekstra bunnduk. Det kjøpte jeg med både med tanke på slitasje og at det gir 3 oppsettmuligheter.

Jeg kjøpte dette da dollarkurs var litt lavere, fikk og 20% på det på amerikansk nettbutikk. Totalt med ekstra bunnduk mva, gebyr etc så kom det på ca kr 3.000,- så vidt jeg husker.

Eneste som ikke var helt topp er at plugger som fulgte med er semi-snøplugg. De fungerer nok fint i sand, hardpakket snø etc. Fortelt er lite sammenlignet med f.eks Fjellheimen. Men jeg greier meg fint med den plassen.

Har og et Svalbard 3 hvis flere skal på ekstremtur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 eller 2-mans... Max 5000. OK, hilleberg Akto står pall för väder och vind, det har jag själv provat ut. Kostar under 5k och är 1 mans. Inte superlätt, väger 1700 gram med extra tätlbotten som kan vara trevlig på höst och vinter.

 

Hilleberg har större och tyngre varianter, bla. Unna och Soulo som båda är 1-mans.

Kostar dock över 5k, så du måste passa på vid salg eller köpa brukt.

 

Hilleberg Nallo kan också vara ett bra alternativ, men kostar ännu mer än dom som jag räknat upp hitills.

 

Sedan finns en massa andra fabrikat. Bra och dåliga. Tänk på att om du skall tälta på hösten så kan du utgå ifrån att det regnar när du sätter upp tätltet, även om vädret varit fint hela dagen i övrigt. Murphys lag, du vet. Lösning: Tält som sätts upp med yttertätltet först.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukås Sport i Bø i Telemark har 20% prisavslag på Hillebergtelt og 25% på mange Helsporttelt for tiden. Har handlet både på nettbutikken deres og når jeg var innom Bø en gang i fjor, og de leverer rimelig fort og yter bra service.

http://www.brukassport.no/butikk/friluftsutstyr/telt/hilleberg/tunnelltelt

http://www.brukassport.no/butikk/friluftsutstyr/telt/helsport

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet dessverre ingenting om expedtelt.

Hvis du for det meste skal bruke teltet alene, bør du etter min mening kjøpe et en-manns eller to-manns telt. Et tre-manns er for tung til 1 person. Da får dere heller presse dere litt sammen den ene gangen du er to stykker. Eller låne dens andres telt på en slik tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har erfaringer med exped sine telt?

Jeg har Polaris og Vella II, samt andre produkter fra Exped. De har svært gjenomført design og mange smarte løsninger. De er en av de leverandørene jeg vil si leverer best løsninger i forhold til pris.

 

Jeg rangerer likevel telt fra Hilleberg høyere. Dette ene og alene pga stangkanaler. Hillebergs utvendige stangkanaler er mye bedre enn Expeds flate kanaler. Dette til tross for at jeg ellers anser Hillebergs telt for å være primitive i forhold til Exped's.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke så mange ulemper med Sirius. Eneste for min del er at det bare er 100cm høyde i teltet.

Så kommer det an på hvor du skal bruke det. Finnes telt som er en god del lettere i samme størrelse, dog er det ultralight telt så de tåler nok noe mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2500 er løp og kjøp pris for et helårs telt. Virker som at reell liggelengde er noe lenger enn tilsvarende Hillebergtelt også.

Litt tungt som solo 3 sesongstelt, men helt akseptabelt som vintertelt.

Det vil vel fungere dårlig som vintertelt da duken ikke ser ut til å gå helt ned til bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ihvertfall strålende fornøyd med Exped Orion Extreme. Har ikke testet denne til vinterbruk, men jeg har testet den i hardt sommervær på høyfjellet. 44mm nedbør (målt), stiv kuling og torden var en fin opplevelse i Exped teltet. Stod meget godt i vinden og sittehøyden innvendig er gull verdt når man sitter værfast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.