Gå til innhold
  • Bli medlem

Perfekte "rypesniper"?


kaffeguten

Anbefalte innlegg

Jeg å kompisen diskuterer hvilken kaliber som er beste snipern til rype. Det er snakk om langt hold(100-150m) og vind. Jeg mener at, det er 17 hmr. Han mener det er 6,5x55 fordi den er kraftig og lite vidkjenslig, jeg sier imot fordi den ødelegger mye kjøtt!

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 4 uker senere...

.17 hmr er et morsomt kaliber, og gir god effekt på viltet. Har skutt en del rev med CCIs TNT, og plenty duer/ender med Gamepoint. Kaliberet roses av enkelte som utrolig flattskytende, men det synes jeg kan skape falske forhåpninger! Regn med å måtte ha med deg avstandsmåler og god kall på klikka på kikkerten om du skal lykkes i å jevnlig treffe små ryper på avstander ut mot 150 meter.. Den er også svært vindfølsom.

 

6,5x55 med helmantel gir deg mye større margin mtp. vind og kulefall. Et uheldig treff kan ''sprenge'' fuglen, og du må være svært kritisk til bakgrunnen før du sender en slik kule innover vidda.

 

Fordeler og ulemper;) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.