Gå til innhold
  • Bli medlem

Rute for Oslo-Bergen til fots


Bjørn Sandvik

Anbefalte innlegg

Planlegger tur fra Oslo til Bergen i august i år. 23 dagsetapper + 5 hviledager gir en tur på 4 uker. Planlegger en rute nord for Hallingdal for mest mulig høyfjell, samt slippe å måtte krysse Hardangerfjorden med ferge, som Bergenstien legger opp til. Ser at jeg må ha minst 5 overnattinger i telt, ellers er DNT-hytter og fjellstuer fint spredd utover. Er det andre med erfaringer fra hele eller deler av denne ruta?

 

Jeg har laget et interaktivt kart over traséen på: http://turban.github.io/oslo-bergen/

 

route.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Planlegger tur fra Oslo til Bergen i august i år. 23 dagsetapper + 5 hviledager gir en tur på 4 uker. Planlegger en rute nord for Hallingdal for mest mulig høyfjell, samt slippe å måtte krysse Hardangerfjorden med ferge, som Bergenstien legger opp til. Ser at jeg må ha minst 5 overnattinger i telt, ellers er DNT-hytter og fjellstuer fint spredd utover. Er det andre med erfaringer fra hele eller deler av denne ruta?

 

Jeg har laget et interaktivt kart over traséen på: http://turban.github.io/oslo-bergen/

 

route.png

Kjekt kart, men ikke mye hjelp fra lokalkjente.....

Å dra på telt for de få overnattingene du planlegger, blir mye vekt for "lite".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

 

Jeg gikk turen i 2009, og vi gikk en sørligere rute, hvertfall første del av turen. Dette var nok motivert av et ønske om å gå over Hardangervidda. Ser absolutt interessant ut å legge turen over Golsfjellet og Skarvheimen som det ser ut som du gjør. Skal vurdere det neste gang ;)

 

Ruten i grove trekk: (ser ut som vi har omtrent samme rute fra omtrent Finse, men jeg måtte innom Voss for å proviantere/hente depot)

Oslo - Åsa

Åsa - Noresund (via Holleia)

Noresund - Tunhovd

Tunhovd - Fagerheim (Rv7)

Fagerheim - Ulvik (via Finse)

Ulvik - Granvin - Voss (over fjellet sør for rv 13)

Voss - Bergen (via Torfinnsheim, Kvitingsvatnet og Gullbotn, Gullfjellet og Ulriken)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Knut-Erik, 

 

Takk for innspill! Et par spørsmåll: 

  1. Gikk du til Ulvik via Osa? 
  2. Hvilken trasé valgte du mellom Kvitingsvatnet og Gullbotn?

Kommer ikke inn på http://v0.no/tur/ - er denne siden lagt ned? 

 

Bjørn

Ja, gikk via Osa. Planen var egentlig å gå over fjellet via en buføringssti jeg hadde lest om, men den var ikke tydelig nok til å følge i tåken, så det ble til at jeg gikk ned til Osa og langs veien til Ulvik. 

 

Tror det ble mye veitrasking mellom Kvitingsvatnet og Gullbotn, hvis jeg husker riktig. I og for seg fine områder selv om man går langs veien, men blir litt hardt for føttene.

 

La merke til selv at v0.no var nede i dag, men regner med at den kommer opp igjen etterhvert. Der vil du jo finne mer detaljert rute og beskrivelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.