Gå til innhold
  • Bli medlem

Mat til 20 dagers tur.


dimex

Anbefalte innlegg

Sitter å leker med tanken om en langtur fra Børgefjell til Lønsdal, Eller Rognan området. Det lengste jeg før har vært på tur er 5 dager og gått ca 5,5 mil, men da hadde jeg rikelig med mat og god tid. Denne turen vil bli ca 30 mil og jeg regner å bruke ca 20 dager, jeg vil gå fra og med starten av juli måned. Jeg har ikke mye peiling på mat og hva som anbefales å ta med på en slik type tur, men vet jo at jeg må få i meg relativt mange kalorier. Er det noen som har et tips til oppsett av en dagsrasjon og vet ca hva den vil veie, jeg er ikke kresen i matveien. Det kommer til å bli fiska underveis men jeg vil heller ha fisken som en bonus og ikke en nødvendighet for å kunne fullføre. Jeg vil ikke bruke mat-depot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frokost: 100-150 gr. risengrynsgrøt/havregrøt/kornblanding

 

Lunsj: 200 gr. sjokolade

 

Middag: Real/ris/potetmos/fisk. Ca 150 gr.

 

Litt pulverkaffe og ei eske snus pr. dag for spesielt interesserte...

 

En halvkilo tørrmat pr. dag tror jeg er et greit utgangspunkt, fisk kommer i tillegg.

 

Forøvrig, du tror ikke det er i tidligste laget å starte først i juli? Litt avhengig av hvordan våren blir, kan du risikere å komme midt i snøsmeltinga i Børgefjell, elvene og bekkene der kan være litt kinkige på den tiden. Det er også lite sannsynlig at isen på vannene har gått... Du bør ta en prat med oppsynsmenne om hvordan forholdene utvikler seg, før du fastsetter startdatoen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan nok ha rett i at starten av juli kan være i tidligste laget. Startdatoen kan jeg uansett flytte litt om jeg vil. Men skal ta å sjekke mer hvordan smeltinga ligger an når det nermer seg. Får jeg problemer med elver så må jeg bare lete til jeg finner et egnet punkt eller rett og slett gå en omvei, går jeg tom for mat før jeg er fremme så får jeg bare bli henta, rett og slett, Ingen krise for min del, jeg vil bare komme meg ut på en lengre tur :-) Takk for tipsene så langt!

Jeg har også lurt på å gå motsatt vei, men syns det frister mest å ende opp hjemme framfor å må ta tog hjem etter 20 dager på fjellet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de fleste her enig i at rundt 500gram pr dag er en god tommelfingelregel slik @Balle forespeiler?

 

 Jeg er på ca 600g.

Frokost 144g (havreblanding rosiner!)

Lunsj/Kvelds 205g (sjokkoplate)

Middag 160g (Real Storfe veier mest)

Potetmos/Ris 100g (trenger jo ikke)

 

0,5kg pr dag er enkelt å forholde seg til, ikke tenkt på mat i gram pr dag før...

+ Litt smør til fisk eller ris. + egg + jerky +

- fisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag egne svært energitette energibarer, for å ha noe annet enn 200g sjokkis til lunsj. De tar liten plass og kan ende opp med et kjempeflott næringsinnhold, alt etter hva du putter i. Sjokolade, nøtter (feite!), frø, tørka bær, rosiner, o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en 20 dagers tur er det kanskje ikke like lurt å kalkulere inn et såpass stort underskudd som 500 gram med mat vil gi. Kan nok være lurt å spe på med litt olivenolje og smør for å få opp kaloriene. Bør nok ihvertfall ha 3000 kalorier til dagen for en voksen mann. En pose real er til sammenlikning kun 500-600 kalorier. 100 gram ris eller havregryn er rundt 360 kalorier. 100 gram olivenolje gir 900 kalorier mens 100 gram smør gir 746 kalorier.

 

Nøtter er også energitett og er fint supplement.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de fleste her enig i at rundt 500gram pr dag er en god tommelfingelregel slik @Balle forespeiler?

 

 Jeg er på ca 600g.

Frokost 144g (havreblanding rosiner!)

Lunsj/Kvelds 205g (sjokkoplate)

Middag 160g (Real Storfe veier mest)

Potetmos/Ris 100g (trenger jo ikke)

 

0,5kg pr dag er enkelt å forholde seg til, ikke tenkt på mat i gram pr dag før...

+ Litt smør til fisk eller ris. + egg + jerky +

- fisk

 

Etter diverse kalorifakta fra nettet vil dette bli ca. 520 + 1110 + 636 + 330 = 2600 kcal 

 

 

På en 20 dagers tur er det kanskje ikke like lurt å kalkulere inn et såpass stort underskudd som 500 gram med mat vil gi. Kan nok være lurt å spe på med litt olivenolje og smør for å få opp kaloriene. Bør nok ihvertfall ha 3000 kalorier til dagen for en voksen mann. En pose real er til sammenlikning kun 500-600 kalorier. 100 gram ris eller havregryn er rundt 360 kalorier. 100 gram olivenolje gir 900 kalorier mens 100 gram smør gir 746 kalorier.

 

Nøtter er også energitett og er fint supplement.

 

Da blir det et underskudd på 400 kcal pr dag, 1 kg menneskefett inneholder ca 9300 kcal, bare å legge på seg ca 1 kg før turen, eventuelt 2 hvis man vil ha litt luksus ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi regner med ca 800-1000 gram tørket mat per person per dag, avhengig av hvor stor du er.

 

Du må regne med at du vil lei Real turmat. Det er bra med alternativer også. Ta f.eks. med tortellini, tørket variant fullt med skinke. Sammen med litt sauspulver og en pose revet parmesan. Du tar selvfølgelig med noen fiskesuppeposer som du kan tilsette fersk fisk i og aluminiumsfolie for å steke fisk. Du bør gjette deg fram til hvor ofte du skal fange fisk. Ikke vær for optimistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring fra 30 dagers tur (har ikke regnet på vekten): 

 

Frokost: Havregrøt med sukker + evt smør/margaring + kaffe

Lunsj 1: Fire knekkebrød med ass. pålegg (makrell i tomat, leverpostei, syltetøy, peanøttsmør)

Lunsj 2: Som over

Middag: Frysetørket turmat + kaffe

Teltkos/innimellom-mat: "En neve" vingummi, spekepølse (meget fettrik). 

 

Mulig dette gir litt kaloriunderskudd på sikt (jeg gikk ned 5 kilo+ på denne turen), men anser ikke dette som kritisk på sommerstid.  

 

Opplevde "fetthunger" innimellom og til det er spekepølse eller en ekstra rasjon smør/margarin til havregrøten eller knekkebrødet høvelig. Ellers opplevde jeg å ha tilstrekkelig energi i det jeg spiste til å yte som normalt med tung sekk og lange dagsmarsjer. Mange sverger til sjokolade, det er jo avhengig av personlige preferanser, men personlig ville jeg blitt matlei hvis det var alt jeg hadde til lunsj i 20-30 dager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter diverse kalorifakta fra nettet vil dette bli ca. 520 + 1110 + 636 + 330 = 2600 kcal 

 

 

 

Da blir det et underskudd på 400 kcal pr dag, 1 kg menneskefett inneholder ca 9300 kcal, bare å legge på seg ca 1 kg før turen, eventuelt 2 hvis man vil ha litt luksus ;)

 

Med 3000 er mann nok fremdeles i underskudd, men ikke like mye. Avhengig av hvor mye man forflytter seg hver dag og hvor høy aktiviteten er ellers vil man kunne  forbrenne 4-5000 kalorier pr dag. Vanlig gange uten sekk i flatt terreng brenner rundt 200 kalorier i timen, kupert terreng med sekk så blir det fort 3-400 kalorier, så er det bare å gange opp med antall timer + forbruk på 150-200 for mindre aktiviteter og rundt 100 på hvile. I tillegg bruker kroppen noen hundre ekstra kalorier til restitusjon når man går så mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fornuftig i det de 3 over her skriver. Jeg kjører på med REAL når turene blir en del lengre enn hva en langhelg tillater. Da består både (sen)middag og lunsj av det samme. For å dekke energiforbruket (5000 vinterstid, noe mindre sommerstid for meg) er da "innimellom-maten" som Knut nevner kritisk. I tillegg døyver det sultfølelsen som kan få de fleste til å gå i retning kjelleren. Hvis man baserer kostholdet sitt på fett slik Knut-Erik skriver, burde man venne kroppen til dette for å få max ut av det. Jeg mener at det er "the way to go" på lengere turer da fettrik kost holder litt lengre i forhold til karbo. Jeg er ikke noe ernæringsfysiolog så spør vennligst ikke om hvorfor, men de fleste jeg vet av som har prøvd begge over lengre turer, velger fett. Bakdelen er nok at påfyllingen av energi går litt tregere, så det er viktig å holde seg litt framfor behovet ved å spise alt i rasjonen, selv om man ikke føler man vil ha mer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har klart meg fint på ca. 500 gr. på turer opptil 14 dager, går riktignok sjelden mer enn en mil pr.dag, iallefall i starten. Klarer i tillegg å skaffe fisk minst annenhver dag. Mye næring i en kilo Børgefjellørret... Det er mulig denne halvkiloen blir litt lite i starten, en mulighet er jo å øke dagsetappene etterhvert som du spiser sekken ned i vekt. Når det gjelder fett, velger vel ekspedisjonsfolk dette av den enkle grunn at det er omtrent dobbelt så mange Kcal i ett gram fett som i karbohydrater, men jeg tror at du må venne kroppen på en så så fettholdig diett i god tid før turen. Børge Ousland hadde før en langtur ei flaske olje liggende i bilen, som han drakk jevnt og trutt fra. Tror han lå på rundt 80 % fett i provianten på den turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring fra 30 dagers tur (har ikke regnet på vekten): 

 

Frokost: Havregrøt med sukker + evt smør/margaring + kaffe

Lunsj 1: Fire knekkebrød med ass. pålegg (makrell i tomat, leverpostei, syltetøy, peanøttsmør)

Lunsj 2: Som over

Middag: Frysetørket turmat + kaffe

Teltkos/innimellom-mat: "En neve" vingummi, spekepølse (meget fettrik). 

 

Mulig dette gir litt kaloriunderskudd på sikt (jeg gikk ned 5 kilo+ på denne turen), men anser ikke dette som kritisk på sommerstid.  

 

Opplevde "fetthunger" innimellom og til det er spekepølse eller en ekstra rasjon smør/margarin til havregrøten eller knekkebrødet høvelig. Ellers opplevde jeg å ha tilstrekkelig energi i det jeg spiste til å yte som normalt med tung sekk og lange dagsmarsjer. Mange sverger til sjokolade, det er jo avhengig av personlige preferanser, men personlig ville jeg blitt matlei hvis det var alt jeg hadde til lunsj i 20-30 dager...

At du ikke gikk ned mer enn litt over 5 kg, synes jeg er fenomenalt (lite). Ingen tvil om at du nyttiggjør maten din veldig bra. Jeg går vanligvis ned 4-5 kg på en ukestur, men regner med at mye av dette er overflødig væske. Har forøvrig lest, og opplevd, at for å få igang fettforbrenningen hver dag, er det viktig å ta det veldig rolig i starten. Å begynne en ny dag med en brå og brutal oppstigning, er å be om trøbbel. Tror det er bedre å ta ett par hundremeter på slutten av dagen , enn det første du gjør neste dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.