Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken hagle?


kaffeguten

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe hagle om ei stund! Jeg er linksskytter å liker ikke to avtrekker.Tror hagla blir en 12-76 fordi jeg jakter mye småvilt, mest rype. Jeg vil ha en lett o/u på under 3 kg, halvauto går åsså bra. Vil ha trestokk. Hadde tenkt å bruke 5-6000 på hagle, men har hørt flere si at man må opp i 10-12 tusen for å få kvalitetshagle.

Jeg er veldig usikker på hva jeg skal kjøpe, så er veldig glad hvis noen gidder ta seg tid til å komme med et fornuftig svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dra til en god våpenbutikk og finn ei hagle som passer til deg. At hagla passer er viktigere enn o/u vs s/s, pris, vekt og merke. 5-6000 holder det! Det aller meste smeller og treffer der du sikter. Større våpenbutikker har gjerne et utvalg brukte også, men links er det som regel ikke så mye av. Skyter selv links og da jeg skulle kjøpe for noe år siden prøvde jeg flere ulike typer. Den ene satt på plass med en gang. Det var en billig o/u star. Til normal småviltjakt og spesielt rype holder forøvrig 12/70 rikelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du under 3 kg med de spesifikasjonene, er det ikke sikkert du får det til for den prisen. En sideligger er alltid lettere, så det er mulig du kan finne en der..

 

Jeg synes mange legger for mye vekt på hvor mye hagla veier. Enig med knutis, å finne ei som passer er det aller viktigste. Lavere vekt betyr også mer rekyl. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekyl har jo ikke så mye å si, hagla skal jo brukes på jakt!

På jakta har ikke rekylen noe å si, men når du skal skyte 100 skudd på en kveld på lerduebanen, så betyr det kanskje litt.. ;)

 

Du kan komme ned i 3 kg med en sånn, men det er enkleste måte å kutte vekt på. Kutt løpslengden og kolben.. 

 

Redigert: Jo, rekylen har noe å si også på jakt i forhold til andreskuddet. Blir du slått for mye ut av stilling, må du bruker mer tid for å komme tilbake igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn en hagle som passer. Lengden på kolben er veldig viktig. ofte viktigere enn vekta. Jeg har en Beretta som jeg stort sett alltid skjøt for lavt med, men så fikk jeg kontakt med en kar som laget kolber til konkurranseskyttere. Han målte arm og kinnhøyde, kappet av kolben og plutselig så satt skuddene der de skulle. Høyden på kolben metyr også en del, men hvis den er for lav så kan du justere dette litt med å tape på noe papp eller plast og prøve deg frem før du setter i gang noen ombygging av kolben.

Når det gjelder rekylen så er det nok kolbens utforming mer enn vekta som teller.

http://no.wikipedia.org/wiki/Fil:Jagdliche-Hinterschaefte.png

Rett kolbe gir mer rekyl enn en krum kolbe, men hvis kolben er utformet slik at du får liten rekyl i skuldera så vil nok løpet vippe noe mer oppover. Kreftene som skal tas opp er de samme uansett.

post-4220-0-20267700-1398671036_thumb.pn

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gå særlig under 5-6000 for en ny hagle. Finnes mye brukbart i billigklassen, men litt for mye rare ting også. Når du passerer omtrent 10.000 får du mye fin pynt.

 

Jeg ville ha sett etter en pent brukt hagle. Der kan du få mye for pengene. Se etter en vekt på 2,8 til 3,2 kg. Lavere og det blir lett mye rekyl etter noen runder etter leirduene. Høyere og det blir tungt å bære en hel dag. Ville ikke lagt for mye vekt på hvordan våpenet passer. Ja, det skal passe noenlunde, men helt nøyaktig tilpassning i alle bauger og kanter er for konkurranseskyttere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Ville ikke lagt for mye vekt på hvordan våpenet passer. Ja, det skal passe noenlunde, men helt nøyaktig tilpassning i alle bauger og kanter er for konkurranseskyttere.

Er ikke enig i dette, men når det er sagt så er det mye man kan gjøre selv. For eksempel er justering av lengden enkelt. Det er bare å sage av, evt legge på en gummikappe. Høyden kan også bygges opp. Det vanskeligste er om hagla har for mye eller lite cast-off. Da må den legges feil i skuldra for at øyet skal komme rett over skinna.

 

Hvis man starter med ei hagle som ikke passer, kan man fort lære inn en del uvaner som man må slite for å plukke av seg igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Om dere ikke har skaffet noe ennå kan jeg anbefale at dere titter på Churchill haglene fra Akkar. HAr fått ekstremt mye bra omtale og er i den rimeligere klassen fra ca 5000,- og oppover. Har fått noen serier gjennom min må og kan ikke si annet en at jeg er storfornøyd. Har også veldig behagelig rekyl i forhold til andre hagler jeg har prøvd.

 

Jakt og friluft er en av forhandlerne som kanskje har det beste utvalget av Akkar om du er på utkikk etter en klassisk og ikke halvauto-/pumpe-hagle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.