Gå til innhold
  • Bli medlem

Qgis, problemer med utskrift


skutenes

Anbefalte innlegg

Hei,

ser det er flere på forumet som bruker Qgis for å lage seg kart, noe jeg selv tenkte å prøve også. 

 

Har lastet ned kart fra kartverket og lagt det inn i Qgis, så langt så bra. Har lest litt rundt på nett om metoder for å få inn UTM rutenett og har funnet at det vanlige er å bruke WMS. Legger inn http://wms.geonorge.no/skwms1/wms.rutenett?   i Qgis og det ser veldig bra ut.

 

Men, når jeg så prøver å skrive ut kart med rutenett vil det ikke skrive ut fullstendig rutenett, men bare deler. Er det noen som kan forklare hvorfor?  Jeg skriver ut til 300 DPI, men mistenker at det har noe med oppløsning å gjøre da det faktisk løser seg ved f.eks 50DPI (men da er jo kartet uleselig).

 

Ser at det er mulig å legge inn grid selv, men da blir det i UTM33 projeksjon for hele landet, og man får ikke med overgangene fra f.eks UTM32 til UTM33. 

 

 

Håper noen der ute forstår hva jeg sliter med :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rent generell betraktning; høres ut som strektykkelsen til rutenettet ikke "går opp" i oppløsningen du printer med. Kjent problemstilling for meg som jobber med teknisk tegning/grafisk design. Blir strekene mine for tynne, kan de godt bli borte ved utskrift. Spesielt hvis jeg bruker en form for skalering ved utskrift (f.eks designer i A3 og printer i A4).

 

2 løsninger; enten øke strektykkelse (hvis mulig), eller endre oppløsning til noe som går opp. Kan du f.eks bruke 150dpi? Hva med 400? 600? Prøv deg fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ser at det er mulig å legge inn grid selv, men da blir det i UTM33 projeksjon for hele landet, og man får ikke med overgangene fra f.eks UTM32 til UTM33. 

 

For å få rutenett i sone 32, kan du bruke sone 32 i prosjeket og setje på automatisk CRS-transformasjon. Då vert kartet transformert til sone 32. For å få til utskrift i overgangen mellom sone 32 og sone 33, og få riktig rutenett i kvar del av kartutskrifta, er det sikkert enklast å lage eit eige kartlag med det riktige rutenettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.