Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny dun-sommersovepose


andrevr

Anbefalte innlegg

Jeg var nylig på påsketur på DNT-hytter og registrerte at mange andre turgåere hadde dunposer som var betydelig varmere og ikke noe større enn min trofaste Ajunglilak Kompakt Summer (veier vel kanskje 0,8kg, 25cm x 15xcm, kald kunstfiber-sovepose som jeg må bruke lakenpose inni for å ha grei varme).

 

Ønsker nå å skifte ut denne posen med en dunpose som er noe varmere og som også har vel så lite pakkevolum. Kjøpte ifjor en 3-sesongs dunpose (Marmot Helium) som vil være ypperlig for meg fra april til oktober. Men midt på sommeren kan denne posen bli litt varm og er uaktuell å ha med på slike hytteturer som tidligere nevnt. Er derfor på jakt etter en liten lett dunpose som også gir god varme ute fra mai-aug (typisk sommerpose jeg er ute etter med andre ord).

 

Det er unødvendig for meg å være gramjeger her, men er naturligvis viktig at pakkvolum og vekt blir begrenset, så hadde sett for meg noe som ikke veide mer enn 0,6-0,7kg. I en perfekt verden kjøper jeg en Koteka 290 (veier lite og har grei temp) men denne er altfor kostbar for meg. Ellers ser jeg at Mammut Sphere UL Spring Bless kanskje kunne være noe (betydelig rimeligere).

 

Noen tips til poser jeg burde gå for her? (behøver absolutt ikke gjelde de to omtalte). Poser som er på tilbud er ekstra interessante...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Western Mountaineering Summerlite evt Megalite(hvis du trenger romslig pose)

Mountain Hardwear Phantom 32, romslig den og, den jeg selv bruker.

Vekt fra 0,7 kilo og nedover.

 

Men ingen av disse er veldig billige. MH kan kjøpes fra USA. WM kan ikke sendes fra USA, evt må man bruker selskap ala JetCarrier.

 

Evt Quilt som en del foretrekker sommerstid http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=4012&cid=382

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp kotekaen fra Tsjekkia. Det bør du klare til ca 2500 ink alt. Hudy.cz f.eks. bruker du chrome får du sidene på ok norsk også.

Skal være rimelig stødig i tsjekkisk for å bruke den nettsiden. Ser at Hudy tar drøye 1900 for posen (hvorfor så billig, dette er kanskje tsjekkisk produsent). Har du noen erfaring med å kjøpe fra Hudy? Er 185cm høy, så da er det kanskje dumt å gå for 190 regular når long også eksisterer (dog ikke på lager).

 

Hadde håpet å unngå Jetcarrier denne gang siden det ble en del styr forrige gang jeg kjøpte sovepose. Har vel satt max grense på ca 3000kr, og da går vel WM osv ut. Også en fordel at det er glidelås helt ned (greit når man bruker den inne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være rimelig stødig i tsjekkisk for å bruke den nettsiden. Ser at Hudy tar drøye 1900 for posen (hvorfor så billig, dette er kanskje tsjekkisk produsent). Har du noen erfaring med å kjøpe fra Hudy? Er 185cm høy, så da er det kanskje dumt å gå for 190 regular når long også eksisterer (dog ikke på lager).

Bruk google chrome nettleser så oversetter den for deg. Og ja, sir joseph er et tsjekkisk selskap.

Jeg har koteka 290, 500 og dunjakke og alt er kjøpt på hudy, dog i butikk og ikke på nett. De er store og omtrent alle jeg har vært borti har pratet engelsk. Kan sammenlignes med gsport/ mx spprt her på bjerget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor høy er du og hvilken lengde på koteka 290 har du da? finnes i 170, 190 og 200cm. Jeg er 186cm høy selv.

 

Ser på Sir joseph sine nettsider at det er flere butikker som har dem. Kunne vært artig og prøvd å kjøpt noe fra Tsjekkia. Betydelig rabatt ift norske priser ihvertfall, og en pose som koster 4-5000 her i Norge må jo være av en viss kvalitet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noe som kanskje betyr at jeg på 186cm godt kan velge 190cm pose da?

Det må du nesten vurdere selv :-) Samboen måtte ringe produsenten en gang for å spørre hvor de hadde noe på lager og de var ekstremt hjelpsomme. De snakker sikkert engelsk så det er nok bare å spørre dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Exped Comfort 600 som jeg er veldig fornøyd mtp. plass og komfort. Denne kommer også i en 400 fill som har limit comfort på 5 grader. Kjøpte min fra tyskland da ingen nettbutikker i norge har exped poser (så vidt jeg kjenner til)

Var i etterkant i kontak med den norske Exped importøren ( http://www.utedepot.no )og de hadde noen få poser på lager som de kunne sende til en veldig grei pris. Usikker på om de har 400 fill i Large inne men send dem en mail så svarer de raskt.

 

http://www.bergfreunde.de/exped-comfort-400-daunenschlafsack

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også vurdert Cumulus Xlite serien dersom vekt og kost er prioritet. Kan selvfølgelig bestilles noe lenger dersom enn standard dersom behov. Eksempelvis denne: http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-bags/x-lite-200-zip?gid=63&vid=1

 

Ser at Roberts er anbefalt lenger opp i tråden. Mener å huske at Roberts ikke benytter dun plukket fra levende fugl, noe de fleste andre gjør. Det er mulig å bestille eksempelvis Ultralight  modellen med Quantum Endurance skall framfor Quantum. En pose som fungerer bedre i fuktig klima er ikke nødvendigvis dumt i Norge. Vektdifferanse mellom Quantum og QE er kun noen få gram. (Merk at Endurance er Quantum Endurance ikke er det samme.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp sovet min første natt i min Robert's-sovepose, og jeg kan ikke annet enn å skryte av den!

Veldig god kvalitet, i både sømmer, stoff, glidelås etc, og kundeservicen er fra en helt annen verden... dessuten (forholdsvis) billig. De bruker heller ikke dun fra levende dyr. Så ja, det er virkelig å anbefale.

/F.

(",)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Jeg valgte å kjøpe en Sir Joseph 290 sovepose. Koster ca 5000 i Norge. Foreløpig har jeg betalt 2000kr inkl porto fra nettbutikk i Tsjekkia. Mulig jeg får regning på norsk mva, så får vente å se. Uansett, rimelig penge å betale for en veldig bra sovepose...

 

Takk for mange gode tips (endte jo med at jeg fulgte et av dem)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny pose, blir nok kanon!

Siden alt som passerer Norskegrensen ofte blir dyrt, har jeg også kikket over landegrensene for å få en lett sommerpose billigere (det er egentlig fortsatt dyrt... )

Jeg snur meg alltid rundt noen ganger i løpet av natten, så i en passe trang pose ender jeg ofte opp med hetta på toppen..

Derfor ble mitt valg en WM Megalite som er en tanke bredere, men fortsatt en lett pose.

Via en bekjent i Sverige kjøpte jeg posen for ca Nok 3050,- hos outnorth.se

(Billigste i Norge 4900)

Så får jeg levert posen ved neste Norgesbesøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte å kjøpe en Sir Joseph 290 sovepose. Koster ca 5000 i Norge. Foreløpig har jeg betalt 2000kr inkl porto fra nettbutikk i Tsjekkia. Mulig jeg får regning på norsk mva, så får vente å se. Uansett, rimelig penge å betale for en veldig bra sovepose...

 

Takk for mange gode tips (endte jo med at jeg fulgte et av dem)

 

Gratulerer med ny pose! Jeg har også denne og er kjempe fornøyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Daff. Jeg sendte mail til mange av butikkene som selger Sir Joseph produkter (fant linker til butikkene på SJ sin nettside). Google Chrome oversatte veldig greit nettsidene, så det var en enkel sak å sjekke om nettbutikkene hadde aktuell sovepose i sitt sortiment. Fikk to positive svar om butikker som kunne sende til Norge. K

 

Jeg valgte å kjøpe av Svethor.cz (mail [email protected], så får du svar av en kar som heter Martin). Betalte et euro-beløp til deres bankkonto, og et par dager sendere bekreftet de mottak av pengene og sendte pakken. Fikk sporingsnummer fra Posten i Tsjekkia (står bare info om hvor i Tsjekkia den er før det sto at den var i transit i mottaksland). Transport tok kanskje 7-10 dager (kostet vel bare 150kr i transport). De var mer enn gode nok i engelsk. Jeg går i hvert fall veldig god for denne butikken (kun denne erfaringen jeg har). Ekstremt mye billigere å kjøpe Sir Joseph produkter på denne måten. Har jo bare betalt 2000 foreløpig (ikke fått regning på mva enda), 5200 er fullpris på fjellsport.no. Koteka 500 har også veldig god pris.  Hudy.cz er en veldig stor butikk, tror det er bedre å gå for de mindre butikkene som kan levere slik ekstratjeneste.

 

Selve produktet virker bra. Deilig å kaste min 10 år gamle syntetiske kompaktsovepose =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Sir Joseph Koteka 290. Meget bra sovepose, men du må nok regne med kortere levetid enn andre poser da den blandt annet har mye dunlekasje. Jeg sparer min til de virkelig lette og raske turene. Mine ME Xero poser brukes i langt større grad da de virker mer robuste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koteka 290 virker bra foreløpig, har også lest om at noen har slitt med litt dunlekkasje. Ytterstoffet virker også noe skjørt, men samtidig er dette kanskje den letteste sommerdunposen som faktisk tåler en del temperatur (nedover). Prisen i Norge virker hinsides, over 5000 for en slik sommerpose er jo galskap. 2000 er derimot veldig levlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.