Gå til innhold
  • Bli medlem

TurFinn

Anbefalte innlegg

Har fått en gammel Jøtul peis 1 som i disse dager skal monteres bakerst i hagen og brukes som varmepunkt, grill og røykovn. har planen klar med rørsystem og eksternt røyk-kammer..

 

er det noen som har erfaringer de har brennende lyst til å dele om temaet er det bare å hyle ut   :)

 

ha en fortreffelig turdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 4 uker senere...

Det er flere bøker om emnet. En heter "alt om røyk og rak, tørk og grav" En annen heter "røyking som hobby, fra spon til speking" Disse forteller masse. Kan også google røyking av kjøtt. Det er en vitenskap dette med røyking, tørking og salting. Mange teorier og viktige regler for å gi deg en velsmakende og trygg mat..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir for komplisert å lage en beskrivelse om dette, med noen setninger her. Derfor henviser jeg til noen kilder. Det er også norske å utenlandske undersøkelser, forsking om kreft/ helsefarer med røyking av mat. Der kommer det inn teorier om lengden på røykerøret for å få trygg mat. Så er det om kald eller varm røyk. Komplisert... det er gode kilder jeg henviste til tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde engang en røykeovn i hagen,  men brukte den ikke og fjernet den. Den var bygget i en skråning. Nederst var en ovn murt opp i teglstein. Fra den gikk et betongrør, ca 3 m langt, langs bakken opp skråningen, der røyk-kammeret var satt opp, også dette i teglstein, med noen rister inni. Jeg har ingen erfaring med bruk, men opplegget skal ha fungert i følge tidligere eier.  Å sette ut en gammel støpejernsovn høres ut som en rusten og stygg løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://no.wikipedia.org/wiki/R%C3%B8yking_(mat)

Noe mer info om røyking, som beskriver noe av kunnskapen om røyking.

 

http://www.bramat.no/eksperter/ekspertsvar/892-far-man-kreft-av-royket-mat

Mer info om kreftfare med røkt mat. Her er det flere tunge undersøkelser, både norske, svenske, tyske osv.. Bare å bruke google så finner en masse info.

De som driver med "hjemme-røking" og noen studier som er foretatt. Forteller at lengden på røykerøret er viktig for å få trygg mat.

Du har minimums-lengder som anbefales, den er mer en 3 meter kan du si.. Har ikke tallet i hodet nå.

 

http://kaldroyking.blogspot.no/2011/05/hvordan-bygge-en-rykeovn-ii.html

Her er en link med noe info...

Som jeg har antydet tidligere vil jeg si til alle som vil begynne med hjemme-røyking, prøv å få mest mulig kunnskap om hva som går og ikke går.

Da blir det tryggere og du får et bedre produkt. Mange har drevet med dette i generasjoner og fått en utrolig kunnskapsbank.

De bøker jeg har nevnt er laget av personer som har prøvd feilet og har lest/lært mye. Med disse slipper en å feile så mye, og får mye gratis tips og kunnskap ved å lese..

Som dere ser er også Internett full av info om emnet og ved å bruke google eller andre søkemotorer, finner dere masse nyttige blogger/sider om dette med røyking.

 

Åge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.