Gå til innhold
  • Bli medlem

Solbriller,mørke eller lyse glass


undreren

Anbefalte innlegg

Nå har det vært påske med sterk sol og noen har blitt snøblinde. For å unngå snøblindhet er det slik jeg har forstått det viktig at brillene beskytter mot UV-stråler (ultrafiolet lys), herunder at de tetter godt slik at en unngår lys utenom brillene. Jeg benytter et par Cebe solbriller kjøpt av DNT og føler at de fungerer bra og de er relativt mørke, og skal ikke benyttes til bilkjøring.

 

Når det er snø og sterk sol føler jeg at det er mest behagelig med skikkelig mørke solbriller.

 

Men kan også lyse solbriller gi øynene tilfredsstillende beskyttelse bare de hindrer UV-stråling?

 

Eller bør en av hensyn til øynene også ha briller som fjerner mye av det synlige lyset når det er sterk sol?

 

Kan lyse all-round solbriller også benyttes i sterkt lys?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Solglasögon köper man lämpligen hos en seriös optiker. Förklara vad dom skall användas till. Det är viktigt när man vistas på snö att det inte läcker in ljus från sidorna.

Jag har ett par med orange lins, som egentligen är avsedda för dimma och flatlys, men dessa fungerar ganska OK även i sol. Mörka är dock bättre, men fungerar dåligt i dimma. Så egentligen behöver man 2 par beroende på förhållanden om det skall bli riktigt bra. Det finns också glas som är "mitt emellan". Brun/grå/orange, typ. Som sagt, en bra optiker kan hjälpa till med detta och också hitta en båge som passar till ansiktsformen för att hindra ströljus från sidorna.

 

Är det inte så noga kan man köpa ett par på Nätet och hoppas att dom passar bra på ens eget huvud. Bättre då att betala och få det riktigt, tycker jag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Alle solbriller kjøpt i EU/EØS (CE-merket) beskytter 100 % mot UV-stråler. Et bensinstasjonspar til til 49,- er altså likre sikre som et par til 2000,-. Hvor mørke glass du bruker har altså ingenting å si for UV-beskytterlsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kone er optikker og sier følgende. Det er først å fremst UV beskyttelsen i glasset som har noe å si når det kommer til snøblindhet. Så lenge det ikke kommer lys inn på siden skal du være trygg uavhengig av hvor mørke glassene er. Øynene tar ikke skade av sterkt lys, mener da ikke med dette at man bør finne fram kikkerten og peke den rett mot sola....Bruk den mørkhetsgraden du selv syntes er mest komfortabel.

 

Men, ja det er alltid et men, blå bølgelengder er mer skadelige en andre bølgelengder og derfor er det aller best å bruke UV glass med gult filter dersom du ikke skal ha mørke glass. 

Når du blir eldre/gammel så får øye mer beskyttelse mot blå bølgelengder så da blir dette mindre viktig (men denne "beskyttelsen" er også det som forårsaker grønn eller var det grå stær :P )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarledb skriver at det er UV beskyttelsen som er viktig for å unngå snøblindhet og at øynene ikke tar skade av sterkt lys, uten at en dermed bør sette kikkerten rett mot sola. En bør bruke den mørkhetsgraden på solbrillenesom en selv synes er mest komfortabel.

 

Det var i grunnen dette jeg lurte på, nå i påska benyttet jeg kontaktlinser og Cebe solbriller og følte det om en svært bra kombinsajon. Cebe brillen skal i tillegg til UV-lyset fjerne 91 % av det synlige lyset, og med sol og snø følte jeg at brillene heller burde vært ennå mørkere enn lysere. Dersom jeg tok av meg solbrillene var det synlige lyset ubehagelig sterkt, og var glad jeg hadde så mørke briller.

 

Den eneste ulempen med Cebe solbriller og kontaktlinser (engangs) er at det noen ganger er litt problematisk å få satt på linsene, jeg bruker briller i det daglige (minus 5,5). Jeg kunne derfor tenke meg i tillegg å ha et par solbriller med styrke. Nå vet jeg at selv om solbrillene er relativt lyse så er det ingen fare for snøblindhet dersom UV beskyttelsen er god nok. Det er da viktig at solbrillen tetter godt slik at en ikke får for mye lys utenom brillene.

 

Jeg har tidligere fått ømme øyne med bruk av vanlige briller og forhengere i sterk sol. Det kom antakelig av at jeg da får fikk for mye sidelys uten om brillene. Vanlige briller tetter dårlig til sidene, og forhengere hjelper ikke på dette. De kan faktisk gjøre vondt verre, fordi forhengere reduserer det synlige lyset og pupilen utvider seg .

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.