Gå til innhold
  • Bli medlem

Krav til vintertelt


Mares

Anbefalte innlegg

Er pr. dags dato i besittelse av et North Face Merlin telt.

http://www.thenorthface.com/opencms/opencms/tnf/gear.jsp?productId=9764

Teltet er har 2 ytterbuer, samt en ekstra bue for å utvide inngangen på den ene siden. Teltet står veldig støtt, ekstremt stabilt til å være et 3-sesongers telt. Det jeg lurer på er andres erfaring med å bruke dette (eller andre gode 3-sesongere) på vintertur.

Har sammenlignet dette teltet med andre 4 sesongers telt av tunneltype. Er ikke i tvil om at merlin teltet mitt vil få mindre problemer med tung snø som legger seg. Ganske rette vegger på dette teltet, samt stive gode stenger.

Eneste ulempen jeg ser på vintertid med dette teltet er at det er mye myggnetting i innerteltet (blir riktignok ikke kondens), noe som gir høyere varmetap hvis man skal fyre. Teltet har ikke stormmatter, men det har ikke VE25 heller. Løsningen blir stort sett å grave det delvis ned. Har forøvrig også en "footprint" til teltet...

Noen som har erfaring med å ta med 3 sesongers teltet sitt på vintertur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først og fremst, jeg kjenner ikke teltet ditt, så jeg uttaler meg på generelt grunnlag.

Det spørs hva du mener med vintertur. Jeg ville nok unngått å sette opp et tresesongerstelt over tregrensa i områder hvor det ikke er mulig å finne ly for vinden. Samtidig ville jeg ikke hatt store betenkeligheter med å benytte teltet på vinterturer hvor jeg kan slå opp teltet i skogen.

En ting er om teltet tåler snømengda, en annen ting er om det tåler kraftig vind...

Når det gjelder fyring i telt, bør takhøgda være minst 90 cm og det bør være gode muligheter for lufting slik at du unngår CO-forgiftning (størst fare ved snøsmelting). Ser ikke på varmetap gjennom myggnettingen som noe stort problem.

Til slutt, det gjelder å kjenne teltet sitt. Begynn med å teste det ut i marka (lavlandet). Bruk skikkelige snøplugger.

Hilsen SRS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.