Gå til innhold
  • Bli medlem

Advarsel til dere som bruker "Spot"!


Bjerknez

Anbefalte innlegg

For ca. 2mnd. siden kjøpte jeg meg en Spot Gen3 for å tracke turene mine. Jeg kjøpte også en abonement med "Super tracking" og denne redningspakka hvor noen kommer svevende inn med helikopter etter en tid når du trykker på knappen etc.

 

Denne fikk jeg aldri konfigurert skikkelig via web grensesnittet da det ble problemer med firmware oppdatering. Kontaktet så supporten og plutselig gikk alt i stå. jeg har sendt utallige mailer til support og ikke fått ett eneste svar. Jeg har også vert i kontakt med leverandøren i Norge som heller ikke får tak i dem (faktisk).

 

Derfor fikk jeg kalde føtter etter noen dager så jeg sendte den tilbake og fikk pengene igjen på angreretten. (Den norske leverandøren har alltid vert hjelpsom skal nevnes! :))

Så langt er alt bra. men jeg har jo også betalt inn disse abonementspengene og disse må jo Spot selv betale ut og dem får jo verken jeg eller leverandør tak i. (Igjen, all tak til leverandør som gidder å hjelpe meg).

 

Er jo snakk om 2.400,-

 

I skrivende stund har jeg ennå ikke hørt ett pip fra Spot, men dem har da vertfall klart og slette kontoen min slik at jeg ikke har noen enhet der lenger, så noe av mailene må dem jo ha lest....

 

Blir litt rar inni meg når jeg tenker på at jeg holdt på og legge livet mitt i hendene dems med en slik tjeneste. Grøss og gru.

 

Styr unna, er min mening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skremmende! Har selv Spot og kontaktet kundeservice noen ganger i 2011 etter noen tilfeller hvor SMS ikke kom frem. Fikk svar etter noen dager men mye kan ha endret seg siden da.

 

Skal du bruke Spot i utlandet siden du kjøpte redningspakka? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er virkelig skremmende og på grensen til komisk. Selv der jeg bestillte Spot'en fra i Norge sa at dem kunne være vanskelige å ha med å gjøre.

Hadde planer om en utenlandsreise på motorsykkel.

 

Jeg kan vertfall nevne at "Draut.no" hvor jeg kjøpte enheten har gitt meg førsteklasses service hele veien. jeg fikk tilbake pengene for enheten uten problemer (angreretten) og jeg fikk t.o.m. tilbud om å beholde den i to uker til med full returrett i tillfelle saken løste seg. Dem har også kontaktet Spot for meg angående abonementsløsningen og tilbakebetaling av denne. Dem svarer raskt på mail og i det hele tatt synes jeg faktisk veldig synd på dem som har en slik stor og useriøs leverandør som Spot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har motsatt erfaring som deg, fra januar i år. Kjapp respons fra kundeservice og jeg fikk fikset det uten problemer. (fproblemer med registrering på nettsiden, feilen lå hos meg!) 

Derimot; jeg sendte mail både til europeisk og amerikansk kundeservice, og fikk svar mye raskere hos den ene enn den andre. Prøvd begge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har motsatt erfaring som deg, fra januar i år. Kjapp respons fra kundeservice og jeg fikk fikset det uten problemer. (fproblemer med registrering på nettsiden, feilen lå hos meg!) 

Derimot; jeg sendte mail både til europeisk og amerikansk kundeservice, og fikk svar mye raskere hos den ene enn den andre. Prøvd begge?

Jeg kontaktet support for den siden jeg faktisk var innlogget på via den innebyggede supportfunksjonen. Det tok selv den norske leverandøren to uker før dem fikk svar fra Spot. Nå ser det endelig ut til at dem har fått Spot i tale og at pengene blir tilbakebetalt ganske kjapt.

 

Unskyldningen var at dem helt hadde misset alle mailene mine ved en intern feil. Litt merkelig at dem da har klart og fjerne hele brukerprofilen min hvis dem ikke har vist om at jeg hadde sagt opp abonementet. Dette lukter svidd lang vei og jeg har vertfall ikke lyst til å legge livet mitt i hendene (samt rundt 2.000,-) til slike mennesker.

 

Spot Gen3 er sikkert en fin "dings", men support'en er meget slett og dette underbygges også av flere enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok vært veldig heldig med  spoten jeg kjøpte og de henvendelsene jeg har hatt med de. Har vært i kontakt med de av forskjellige grunner og har egentlig ikke opplevd dårlig svar eller seint svar. Litt trist om servicen deres faller bort... Har dog ikke trykket på SOS enda så jeg får vel bare håpe at den den fungerer den dagen jeg måtte trenge det  :pinch:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan virke som om servic'en dem yter er veldig ustabil.

Spot'en i seg selv fungerte jo den, bortsett fra at jeg ikke fikk oppdatert firmware, for dette måtte jeg gjøre for å benytte meg av "extreme tracking'en". Men jeg fikk aldri hjelp med dette og det var grunnen til at jeg ville heve kjøpet ved bruk av angrerett. Dessverre hadde jeg også betalt for SOS og extreme tracking pålydende rundt 2.400,-

 

Hadde det ikke vert for den fantastiske servic'en på draut.no så kunne jeg nok sett langt etter disse pengene.

 

Det skal sies at jeg i skrivende stund ikke har fått pengene inn på kontoen ennå, men jeg har en god følelse nå.... tror jeg... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Blir litt rar inni meg når jeg tenker på at jeg holdt på og legge livet mitt i hendene dems med en slik tjeneste. Grøss og gru.

 

Styr unna, er min mening!

 

Jeg har god erfaring med tjenestene som Spot tilbyr, men har bare brukt basic. Ikke noe avansert eller oppgraderinger av firmware etc. Mulig noen har behov for det, men jeg har ikke sett noe behov for extreme tracking etc på mine fjellturer heller. Meldingene kommer frem - og det er et enkelt og lettvint. Spot gir en ekstra sikkerhet og veier veldig lite. Det er mitt bruk - andre har andre behov.

 

De har jo solgt noe så sykt mange slike spot'er- så at de kan ha problemer med kundeservicen er jo kanskje ikke annet å vente i perioder. Vet jo at mange sliter med å stoppe abbonnementet sitt osv, og dette har de nå forbedret.

 

Men jeg tror ikke man kan si at siden de har elendig kundeservice på spesialtjenester - så har de ikke oppfølging på de nødmeldingene de får inn - det blir å ta det litt vel langt. Om slike hendelser kommer frem vil de bare kunne legge ned butikken. Jeg har ikke fått med meg at det har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt SPOT i ganske mange år, og kjenner meg ikke igjen i de negative beskrivelsene. Jeg har kontaktet Costumer Service noen ganger og alltid fått raske svar.  Og siden jeg i de fleste tilfeller "skulle hatt svar i går" har leverandøren XC Sports ytet meget god assistanse.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også opplevd god service fra Spot når jeg har vært i kontakt med dem.

 

En fordelene ved enheter som Spot er jo at en selv på forhånd kan teste suksessgrad for meldinger, noe som er verre ved bruk av eksempelvis nødpeilesendere. I så måte ved du jo om enheten fungerer eller ikke før du havner i en eventuell krisesituasjon.

 

Vedrørende responstid ved en SOS er det vel totalt irrelevant om/når SPOT kundeservice normalt reagerer. En SOS blir så vidt jeg vet håndtert direkte av GEOS, ikke Spot selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevd litt varierende kvalitet på brukerstøtte.

Aktiverte tracking på min SPOT Gen2 for et par år siden, men fikk den aldri til å virke, glemte det litt bort etterhvert.
I mars i fjor sendte jeg henvendelse til de fra webskjema på nett, fikk autosvar med saksnr men hørte aldri noe mer.

Så i starten av april i år bestemte jeg meg for å prøve å få den igang igjen, tullete å ikke gjøre det tidligere.

Sendte ny henvendelse via webskjema og fikk autosvar med saksnr som sist (husket da ikke at jeg hadde saks nr fra året før), det gikk vel en ukes tid før jeg fikk svar fra brukerstøtte, men rett før påske fikk jeg svar, igjennom påske har vi hatt mail koorespondanse frem og tilbake og på kvelden 3. påskedag kom beskjeden om at feilen var funnet og rettet. Jeg testet og nå fungerte trackingen som den skulle også. I tilegg fikk jeg 50$ i kredit på neste regning som plaster på såret.

Jeg er ihvertfall fornøyd med hjelpen jeg har fått.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne saken har foregått mellom Draut.no og Spot som etter lang tid fikk tak i dem. (ca. 1-2 uker) så jeg har heldigvis sluppet denne jobben, på engelsk.

Omsider så ser det ut til at saken til slutt har løst seg for meg ved at jeg får tilbakebetalt pengene for abonementet men det hadde jeg garantert ikke fått hvis ikke draut.no hadde tatt saken, det er jeg ganske sikker på.

 

Dessuten så fant jeg ut at Spot Gen3 ikke var noe for meg og mitt bruk. Det ble for omstendelig og ikke synes jeg GPS'en var spesielt nøyaktig heller. Nøyaktig nok for å gi en beskrivelse på hvor man har gått, men ikke nøyaktig nok mange steder til at man kunne se hvilke av stiene man har gått hvis dem ligger nerme hverandre.

 

Har kjøpt meg en Garmin 62s og denne synes jeg fungerer langt bedre. Denne har så klart ikke denne live tracking funksjonen eller SMS funksjonene (som koster flesk) men den klarer å lage nøyaktige spor som jeg kan eksportere som GPX-filer og laste inn i kart plugin jeg bruker på min hjemmeside for å brukes med Google maps. GPX-filen man kunne eksportere fra Spot sine sider kunne ikke brukes da det var en feil i filen.

 

Det er spesielt live trackingen og mulighet for å fortelle ande at man lever ved å trykke på en knapp at tjenester som Spot er flott. Nå skal jo ikke jeg ut på svimlende turer i ørkenen eller på ekstremturer i fjellet alene så det var nok litt overkill for meg å tro at jeg kom til å trenge noe slikt.

 

Skal man kun på kortere turer så fungerer faktisk mobilen like bra, om ikke bedre. Joda, man er (så vidt jeg vet) avhengig av mobildekning og at man har strøm på telefonen, men fjerner man disse to faktorene vil jeg si mobilen fungerer bedre enn pot og koster samtidig ingenting siden man jo uansett har en mobiltelefon.

 

Uansett dette er MIN side av historien. Jeg ser mange også er fornøyde med Spot og det er jo bra for dere. Personlig mener jueg at når man betaler såpass mye penger for en abonementstjeneste så bør man forvente svar innen 24-timer. At man gjør en glipp EN gang kan jeg leve med, men at ALLE mine mailer blir "rotet" bort er bare sprøyt. Dem fjernet jo kontoen min, så avbestillingen har dem vertfall fått med seg. men noe svar på problemet med firmware fikk jeg ikke. Merkelig.

 

Skal jeg ved en senere annledning ha noe slikt, så blir det vertfall Inreach. Spot er jeg helt ferdig med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.