Gå til innhold
  • Bli medlem

Skikkelige turkart


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Siden jeg er en "techno-frik" så har nok en GPS vert min kammerat på tur, men her om dagen fikk jeg plutselig lyst til å blåse støv av kompasset som jeg lærte og bruke (på barneskolen en gang, samt når jeg var i militæret en del år etter dette). Har lest meg litt opp og navigeringen er langt enklere enn jeg trodde. Faktisk litt morsomt også :)

 

Har også kjøpt meg Norgeskart i plast med målestokk 1:50 000, og til bruk i nærområdet her jeg bor for å teste kompass egenskapene mine synes jeg 1:50 000 blir litt for "grovt". Dog fant jeg tilfeldigvis et kart over området her jeg bor som noen lokale ildsjeler en gang har gitt ut med målestokk 1:15 000. Dette var jo rett og slett helt perfekt og det var detaljert nok slik at jeg kunne navigere meg rundt i mindre områder.

 

Problemet er jo at så sant man ikke befinner seg på kjente turiststeder så er det jo nermest umulig å få tak i slike kart virker det som. Det er liksom norgeskart 1:50 000 som alle mener man bør ha og det synes jeg blir litt for grovt for mindre fotturer i nærmiljøet.

 

Er det noen her som vet om det finnes noen oversikt over lokale kart i Norge med litt mer edruelige målestokker for oss som ikke planlegger flere mils turer hver dag?

 

Hva slags kart er det dem bruker dem som løper orientering da?

 

Jeg driver også å lærer madammen å bruke kompass og målet er at vi skal bruke det lokale kartet med målestokk 1:15 000 til litt amatør-orientering hvor jeg legger ut poster og hun finner dem. Altså en liten manuell og svært enkel (men morsom) mini-geocaching :)

 

Litt artig dette faktisk... men jeg føler jeg mangler mer detaljerte kart....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Normalt sett bruker man 1:50000 når man skal forflytte seg over større områder. På de større viddene kan det nesten gå med 1:100000, men det er litt kjedelig igjen om du skulle rote deg helt bort.

Det er stort sett orienterings lag/klubber som lager disse mer detaljerte kartene, og da kun for aktuelle områder.

Jeg har noen 1:25000 kart over Nordmarka, men de bruker jeg veldig sjelden. Er så fort gjort å gå fra ene til andre siden.

Jeg er usikker på hvilken skala de bruker i tur-orientering, men det kan du jo sjekke ut. Skal være en veldig fin måte å lære/bruke kart og kompass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar tronn :)

 

Ja, 1:50 000 er sikkert en god allrounder, men ikke detaljert nok i mine øyne for ei som vil lære litt navigering med kompass i "skauen bak huset". Jeg har som sagt funnet et kart med 1:15 000 målestokk og det er midt i blinken, men hva hvis jeg vil ha et kart over andre steder med samem målestokk?

 

Jeg må vel ta den manuelle turen innom de lokale butikkene og tursitkontorene på hvert sted da og forhøre meg. Litt tungvindt... så jeg håpet det fantes en litt bedre oversikt, men det gjør vel kanskje ikke det da...

 

Søkte litt på "orienteringskart" også, men fant ikke stort der heller. jeg vet at statkart har noen 1:25 000 turkart, men disse begrenser seg til bare noen ytterst få områder. (så vidt jeg kan se)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1:50000 karta er den mest detaljerte kartserien som dekker heile landet. Så enkelt er det.

Det finnst meir detaljerte kart. Men desse vert ofte gjeve ut lokalt, og derfor er vanskeleg å finne ein heilheitleg oversikt over. Lokale butikkar og turistkontor er derfor den beste kilda for å finne desse karta. Orienteringskart er laga for formålet, og har masse detaljar som er betydningsfulle for framkomst og orientering, men karta dekker små områder.

Dei mest detaljerte karta (fkb) har derimot kommunene (i dei fleste tilfeller i samarbeid med Kartverket med fleire), men dette er i ikkje fyrst og fremst eit papirprodukt. Men ettersom du er "techno-frik" har du nokre moglegheiter til å lage dine eigne kart basert på fkb. Finn deg eit kartprogram som støtter wms (sjølv brukar eg qgis, men eg er ikkje veldig begeistra for korleis utskrift vert håndert i det programmet), bruk wms-ar frå kartverket http://status.kartverket.no/tjenester/openwms.py Særleg topo2 og toporaster2 er greie utgangspunkt. For å skille mellom skog, dyrkmark osv, kan du også legge på nokre lag frå Skogoglandskap http://www.skogoglandskap.no/kart/temaer/WMS Når du skal på langtur lagar du deg tilsvarande kart med mindre målestokk, anten basert på wms, eller nedlasta N50-data frå kartverket http://data.kartverket.no/download/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I turorientering varierer målestokk mellom 1:15000 og 1:5000, og som tronn nevner; turorientering er en knallfin måte å lære seg kart og kompass på!

Du finner en oversikt over arrangører her:

 

http://turorientering.no/arrangorer/

 

Kanskje du finner noen som dekker ditt område?

 

Bor du i oslo-området, kan du få kart over lillomarka og østmarka av meg - har drevet med dette i 10 år og har dermed fjorårets kart liggende i tillegg til årets ;)

Jeg mener de er i 1:10k eller 1:15k.

 

 

Takker for svar tronn :)

 

Ja, 1:50 000 er sikkert en god allrounder, men ikke detaljert nok i mine øyne for ei som vil lære litt navigering med kompass i "skauen bak huset". Jeg har som sagt funnet et kart med 1:15 000 målestokk og det er midt i blinken, men hva hvis jeg vil ha et kart over andre steder med samem målestokk?

 

Jeg må vel ta den manuelle turen innom de lokale butikkene og tursitkontorene på hvert sted da og forhøre meg. Litt tungvindt... så jeg håpet det fantes en litt bedre oversikt, men det gjør vel kanskje ikke det da...

 

Søkte litt på "orienteringskart" også, men fant ikke stort der heller. jeg vet at statkart har noen 1:25 000 turkart, men disse begrenser seg til bare noen ytterst få områder. (så vidt jeg kan se)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller nedlasta N50-data frå kartverket http://data.kartverket.no/download/

Ble ikke helt klok på dem filene der.

Ser bare .sos (SOSI) filer.

Har googlet etter et godt program til å vise dem,

men det er jo svindyrt hvis man skal kjøpe.

Litt sløkt av Kartverket å legge ut slikt og

tro den vanlige mann i gata skal klare å bruke slikt.

http://labs.kartverket.no/handtere-sosi/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Litt sløkt av Kartverket å legge ut slikt og

tro den vanlige mann i gata skal klare å bruke slikt.

 

SOSI er den nasjonale standarden for utveksling av geodata, så det ville vera søkt å ikkje bruke formatet. Geodata er eit heilt eige fagområde, så å tru at den vanlige mann i gata skal ha full nytte av desse dataene, vil vera å tru på julenissen og påskeharen. Kartverket har riktignok eit eige program for å sjå på sosifiler SOSI-vis som du finn på http://www.statkart.no/Standarder/SOSI/Programmer-og-verktoy/ men det er ikkje med teiknereglar for N50, så du vil bli skuffa over kva du får på skjermen, men programmet er ein utmerka wms-klient.

Dersom du ikkje greier å tolke sosi, lastar du heller ned raster, då slepp du jobben med å lage teiknereglar også. For teiknereglar er ikkje del av dataene, og det er ingen enkel jobb å lage fine kart sjølv om alle kartdatene er tilgjengeleg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det internationale orienteringsforbund er den normale målestok i princippet stadig 1:15.000, men i praksis er det - i hvert fald her i Danmark - oftere 1:10.000. Det er normalt orienteringsklubberne, der selv tegner disse kort baseret på tilgængeligt grundmateriale + egen rekognoscering. Alternativt kan de hyre professionelle korttegnere til at gøre det. Det er dyrt at hyre nogen til det, og det er et stort arbejde at gøre det selv, så man gør det kun for de områder, man faktisk har tænkt sig at bruge til o-løb. Derfor findes disse kort ikke overalt.

 

Man tegner enten i et program, der hedder ocad, og som er målrettet til korttegning, eller i Adobe Illustrator, der er et mere generelt tegneprogram. De originale filer er ikke læsbare uden det rigtige program, men de kan konverteres til billedfiler, der kan lægges ind som "custom map" i visse nyere typer GPS'er.

 

Jeg må ud nu. Jeg skal sætte poster ud til aftenens træningsløb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Jeg må vel ta den manuelle turen innom de lokale butikkene og tursitkontorene på hvert sted da og forhøre meg. Litt tungvindt... så jeg håpet det fantes en litt bedre oversikt, men det gjør vel kanskje ikke det da...

 

Søkte litt på "orienteringskart" også, men fant ikke stort der heller. jeg vet at statkart har noen 1:25 000 turkart, men disse begrenser seg til bare noen ytterst få områder. (så vidt jeg kan se)

 

Da er vel denne linken en god hjelp, så vet du ivertfall hvem du skal spørre ;-)

 

http://gis.umb.no/o-kart/inn/

 

 

Edit:

Her kan du også få kartet opp i Google Earth

http://gis.umb.no/~havatv/cgi/viskart.py?id=5998

http://gis.umb.no/~havatv/cgi/viskart.py?id=1734

 

henter du nummeret fra listen i første linken, og bytter ut med id=**** i den andre linken så ser du det kartet du måtte ønske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en mulighet å skrive ut kartet selv?

 

Om man går til foreksempel UT.no -> Turkart.

 

Så bli disse kartene vesentlig mer detaljerte en 1:50000..

 

Om jeg sammenligner detaljer så er 1:50000 papir samme detaljer som når det står 500m i skalaen på ut.no.

Om man da zoomer inn til 200m, så åpenbarer det seg en annen verden av detaljer...

 

På øyemål så får du da ut et område på ca 4km x 3km på A4 ark. - maks 5kr for kartet..?

Å da har kartet alle høydekurver Eiendomsgrenser, husform mm.

 

2 "utfordringer"

- Ikke vanntett (plastlomme)

- Ikke i målestokk (hvor viktig er det i nærområdet?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var du sjølv som kalla deg "techno-frik" ;)

Rutenett i kart du skriv ut sjølv, er den enklaste ting når du styrer programmet sjølv. Det var også derfor eg skisserte løysinga med å bruke eige program på eigen pc til utskrifta i staden for å foreslå kartklientar på nett (som også kan vera utfordrande når det gjeld målestokk).

Og når det gjeld beskyttelse mot vatn, er kartmappe tingen. Ortlieb har vasstette kartmapper med innsyn på begge sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en mulighet å skrive ut kartet selv?

 

Om man går til foreksempel UT.no -> Turkart.

 

Så bli disse kartene vesentlig mer detaljerte en 1:50000..

 

Om jeg sammenligner detaljer så er 1:50000 papir samme detaljer som når det står 500m i skalaen på ut.no.

Om man da zoomer inn til 200m, så åpenbarer det seg en annen verden av detaljer...

 

På NGU kan du gjøre mange egne valg på hvordan kartet skal se ut, Bla. rutenett.

 

http://geo.ngu.no/kart/arealisNGU/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På NGU kan du gjøre mange egne valg på hvordan kartet skal se ut, Bla. rutenett.

 

http://geo.ngu.no/kart/arealisNGU/

Denne siden var jo helt håpløst treig å laste...

 

 

Det var du sjølv som kalla deg "techno-frik" ;)

Rutenett i kart du skriv ut sjølv, er den enklaste ting når du styrer programmet sjølv. Det var også derfor eg skisserte løysinga med å bruke eige program på eigen pc til utskrifta i staden for å foreslå kartklientar på nett (som også kan vera utfordrande når det gjeld målestokk).

Og når det gjeld beskyttelse mot vatn, er kartmappe tingen. Ortlieb har vasstette kartmapper med innsyn på begge sider.

Jeg liker ting med knapper etc. men er usikker på hvor mye tid jeg ønsker å bruke til å produsere egne kart. Tid er penger og da er det nok mer lpønnsomt for meg å kjøpe kart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Tid er penger og da er det nok mer lpønnsomt for meg å kjøpe kart :)

 

OK, eg gjorde den feilen at eg trudde dette var meir av ein hobby og fritidssyssel, og at tecno-frikinga var av rein teknikkinteresse til tross for kostnadane, og ikkje ein næringsveg. Når det er sagt, tar installering av qgis, og oppsett av ein eller to wms-kilder kortare tid enn å gå til turistkontoret (dersom dette kontoret ikkje ligg i umiddelbar nærleik av heimen din).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha studert kart over mitt område i målestokk 1:50 000 og 1:10.000 så er målestokk 1:50 000 mer et oversiktskart i mine øyne og ikke et kart man kan navigere med til mitt bruk. Når jeg skal gå en liten mil i diverse skoger i nærmiljøet så er jo 1:50 000 kartene nermest strippet for detaljer. Ett par høydekurver her og der men svært få stier etc. som man kan navigere etter med kompass.

 

1:10 000 viser jo små kjern, koller og andre ting og dette er langt mer brukanes for meg med tanke på navigering med kompass.

 

Skal man gå over store områder og over flere dager så kan nok et 1:50 000 være bra muligens, men når jeg kun skal ut på mer eller mindre små etapper for å kose meg samt friske opp kompass egenskapene mine så blir 1:50 000 helt feil synes jeg.

 

Men har som sagt fått tak i noen turkart i mitt område som er midt i blinken. Desverre mangler to av disse nordstreker på kartet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd Norgeskart? I den nye versjonen har jeg i farten ikke funnet ut om det går an, men i den gamle så går det an å slå på UTM-rutenett. Det er også ett utskriftsverktøy som oppgir faktisk målestokk. Sjekk her: http://gammel.norgeskart.no/adaptive2/default.aspx?gui=1&lang=2#

Prøvde nå.

Slo på UTM rutenett, men etter å ha zoomet inn til riktig målestokk så befinner disse linjene seg alt for langt fra hverandre til at dem vil vises på en utskrift. Da er det vel like greit og tegne inn disse strekene selv vil jeg tro... Sikkert nøyaktig nok til litt navigering med kompass i nærmiljøet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snodig :?  Jeg fikk da med nord-sørlinjene inne på oppsettet til en A4-utskrift i ca. 1:8000. Testa igjen nå, og fikk faktisk hele 3 n-s-linjer på en liggende A4 med målestokk 1:10 000.

 

Det jeg dog ikke har testet er å faktisk skrive ut.  Så om disse linjene blir med på selve utskriften vet jeg ikke. Det har uansett ingen betydning hvis du ikke får de med, men jeg synes det er litt rart :huh:

 

Edit: Jeg ser jo nå at du skrev, "...zoomet til riktig målestokk.." Du opererer jammen med ekstremt detaljerte målestokker. Trenger du virkelig slike målestokker til turbruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.