Gå til innhold
  • Bli medlem

En fjellørrets ferd til tallerkenen!


Veidemannsblod

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg fryser oftest fisk rund/usløyd i vinterhalvåret. Det har ingenting å si på kvaliteten. Som oftest er det så kaldt ute, at preserveringen skjer raskt idet du trekker fisken opp av hullet. Fisken fryser straks den er tatt opp og kakka. Jeg pakker fisken i blanke poser (ikke bæreposer av resirkulert plast!) og tar med hjem. Slenger den så rett i fryseren. Sløying og rensing skjer like før fisken tilberedes. Det har ingen som helst påvirkning på kvaliteten, er min erfaring. 

 

Sommerstid, derimot, både renser og sløyer jeg fisken før jeg tar den hjem. Bruker også da blankposer til pakking! Hvis fisken er stor, vurderer jeg å skjære fileter av den ute i felt. Sparer da inn en del i forhold til vekt og volum. Eventuelt går det også an å skjære sporden og hodet av den før den pakkes ned for hjembæring. Litt salt er også viktig dersom det tar litt tid før du får frosset den ned når du kommer hjem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.