Gå til innhold
  • Bli medlem

Haukeliseter til Finse påsken 2014


Oddbjørn

Anbefalte innlegg

Annonse

Aktiv tur det der, Oddbjørn. Spesielt med 50 kilo i pulken.

Det hadde blitt et blodslit for meg.

Har du ikke fått med deg lettvektsdiskusjonene her på forumet ?..( Smily)

Du er glad i pannekaker, synes selv det blir litt tungt å starte skidagen med.

Men det har med smak å behag å gjøre.

 

Aktiv tur det der, Oddbjørn. Spesielt med 50 kilo i pulken.

Det hadde blitt et blodslit for meg.

Har du ikke fått med deg lettvektsdiskusjonene her på forumet ?..( Smily)

Du er glad i pannekaker, synes selv det blir litt tungt å starte skidagen med.

Men det har med smak å behag å gjøre.

Hei "Oddbjørn"

Helt enig med Dag og alle de andre kommentarene !!

Brage

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin rapport. Takk for en kort og hyggelig prat mellom Sandhaug og Dyranut

 

Takk i like måte! Regner med du hadde en fin tur mot Haukeli i kongeværet?

 

 

Aktiv tur det der, Oddbjørn. Spesielt med 50 kilo i pulken.

Det hadde blitt et blodslit for meg.

Har du ikke fått med deg lettvektsdiskusjonene her på forumet ?..( Smily)

Du er glad i pannekaker, synes selv det blir litt tungt å starte skidagen med.

Men det har med smak å behag å gjøre.

 

Burde nok gått igjennom pakklisten litt nøyere ja :) De andre turene jeg har gått i vinter har vært med rundt 35-40 kg i pulken og de 10 ekstra kiloene kjentes ganske godt ja. 

 

Merket nok kanskje litt mer futt i kroppen med havregryn til frokost ja, men er deilig med litt variasjon, spesielt de dagene man ikke har bråhast med å komme avsted. Bakte også bannockbrød siste kvelden i telt, det var en suksess :)

 

post-13206-0-22565800-1398236708_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Å gå 20 grader stigning er ikke så avskrekkende når jeg er vant til å gå toppturer på ski, men med en pulk på 50 kg blir det hele så sykt mye tyngre. Å gå med ski med kortfeller var håpløst, fikk ikke nok feste og snøen var så hard at om jeg gikk fiskebein så kom ikke fellene nedi. Det ble derfor bare å legge skia på pulken og gå opp. 10 steg om gangen for deretter å få igjen pusten og repetere så kom jeg til slutt opp de første 100 høydemeterene og den verste delen av bakken.

 

 

Eg brukar å ha med meg trugar (med gode stegjern) for dei brattaste motbakkane. Eg synest det er langt betre å gå med enn ski med langfeller når eg drar pulk. I tillegg har eg trugane som sikkerheit i tilfelle skiknekk i løpet av turen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tur. Må ha vært en kjip følelse å se vindduken flagre bort.

 

Ja, det var en nedtur. Trodde jeg hadde sikret den godt nok til pulken, men den gang ei. Hjalp på at jeg var like ved en åpen hytte og fikk tatt en liten timeout og varmet meg litt. Var ihvertfall ekstra nøye med å sikre teltet når det skulle opp senere på dagen i god vind :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

   

Eg brukar å ha med meg trugar (med gode stegjern) for dei brattaste motbakkane. Eg synest det er langt betre å gå med enn ski med langfeller når eg drar pulk. I tillegg har eg trugane som sikkerheit i tilfelle skiknekk i løpet av turen.

 

Truger hadde ikke vært dumt nei. Langfeller skal ihvertfall med neste gang ja. Enten to par ski eller bare bytte etter de verste bakkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne nok ellers klart deg fint med mindre vekt ja, men om du skal gå Expedition Amundsen alene (?) neste år, kommer du vel til å være glad for å ha testet dette. 

 

Ja, er en grei erfaring å ha med seg. Kom jo fram også så var ikke så ille :) 

 

På EXA singleklassen skal pulken veie minimum 40 kg ved både avgang og ankomst så de fleste starter med rundt 45 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passerte Haukeliseter på mandags ettermiddag på veg mot Sauda.

Da blåste det enormt. Du kan være glad du ikke startet da.

Litt OT: Kom i prat med en kar på Haukeliseter.

Han hadde vært fotograf (utpekt) på en ekspedisjon gjennom Nordvestpassasjen.

En av deltakerene hadde med seg sin psykisk utviklingshemmede bror.

Noen som husker hva programmet het ? Gikk på NRK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passerte Haukeliseter på mandags ettermiddag på veg mot Sauda.

Da blåste det enormt. Du kan være glad du ikke startet da.

Litt OT: Kom i prat med en kar på Haukeliseter.

Han hadde vært fotograf (utpekt) på en ekspedisjon gjennom Nordvestpassasjen.

En av deltakerene hadde med seg sin psykisk utviklingshemmede bror.

Noen som husker hva programmet het ? Gikk på NRK.

Kan det være Dale Oen Experience? Her er et klipp: http://www.nrk.no/video/guro_13_i_teltet_etter_lang_dag_i_nordvestpassasjen/573CBC753E140584/emne/ekspedisjon/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passerte Haukeliseter på mandags ettermiddag på veg mot Sauda.

Da blåste det enormt. Du kan være glad du ikke startet da.

Litt OT: Kom i prat med en kar på Haukeliseter.

Han hadde vært fotograf (utpekt) på en ekspedisjon gjennom Nordvestpassasjen.

En av deltakerene hadde med seg sin psykisk utviklingshemmede bror.

Noen som husker hva programmet het ? Gikk på NRK

Tror det het Himmeljegerne, Dag

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passerte Haukeliseter på mandags ettermiddag på veg mot Sauda.

Da blåste det enormt. Du kan være glad du ikke startet da.

 

 

Traff to stk på tirsdagen som hadde tenkt å gå fra Haukeliseter til Ustaoset, de hadde startet på lørdagen, men ligget værfast søndag og mandag på Hellevassbu så de valgte å snu. De to dagene var nok de verste ja. Hørte det var mange som hadde ligget værfast på onsdagen og deler av torsdag også av de som gikk hytte til hytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Oddbjørn gratulerer med en godt gjennomført tur og en kjempebra rapport :-) Flott tur du har hatt.

 

Typisk det der med å dra med seg for mye mat. Pleier også å komme tilbake med endel. Prøver å ta med meg en drøy 1kg pr døgn + noe for å ligge værfast. Men en eller annen psykologisk mekanisme lurer alltid endel mer ned i pulken  :D

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det, Bjørn-Ivar. Og karen heter Sigurd Solheim Aakhus ser jeg. Han og en annen drev med Kiting i vinden

 

Hei Dag og Bjørn-Ivar. Det er riktig at kameramannen heter Sigurd Solheim Aakhus og at han både er flinkt til å kite og filme. Dokumentaren gikk forøvrig på TV2 13.november ifjor (http://sumo.tv2.no/programmer/fakta/dokument-2/dokument-2-himmeljegerne-770134.html). 

 

Mye av treningen foregikk på Hardangervidda i områdene Finse-Haugastøl-Dyranut i årene før vi dro. Mye god trening som gjorde oss klare for vindfulle dager i Canada :-)

 

Hilsen Lars Martin

www.himmeljegerne.no :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.