Gå til innhold
  • Bli medlem

Luftgevær til gutten


Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter luftvåpen, og vurderer børse som mest aktuelt.

-Hvorfor er jeg ikke sikker på. Nok om det....

Han er bare 8 år men jeg synes det er på tide å få inn de gode vanene med omgang med våpen allerede nå.

Jeg er usikker på våpenstørrelse/lengde. Hvilken lengde bør jeg satse på? Jeg tenker på å kjøpe brukt, og da er det vanskelig å få prøvd før en handler....

Jeg har tilgang på ei børse på 95 cm totallengde, men selger påstår at det ikke er juniorbørse, men jeg har lett på nettet og har ikke funnet noen mindre enn dette.

Hva tror dere?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke peiling på lengde og hva som kreves for at det skal kalles "juniorvåpen" annet enn at kolben bør passe sånn nogenlunde .

 

Det jeg har erfaring med er at treningen med luftgevær, med og uten kikkertsikte og ei bue som vi bruker , har gjort dem tryggere iht sikker våpenbruk og at det igjen har gjort utslag i at de har blitt mer tålmodige også på andre områder  .

lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gått inn på xxl/gmax eller andre aktører og fått prøvd litt av hvert!

Om en ikke kjøper der, så har en i hvert fall blitt litt klokere!

Er ikke så gale priser om en kjøper nytt heller! Men det ser du jo:

 

 

Helt enig med turfinn, dette skaper god våpen-skikk om du gjør jobben riktig:)

Stå på:) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei "Friluftspappa"

Bor du i nærheten av et skytterlag,så gjør som jeg gjorde med min sønn. Lagene har våpen som lånes ut. Send ham dit, så lærer han det han må kunne under kontrollert og sikker ledelse.  Men 8 år er kanskje i  yngste laget.

Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei "Friluftspappa"

Bor du i nærheten av et skytterlag,så gjør som jeg gjorde med min sønn. Lagene har våpen som lånes ut. Send ham dit, så lærer han det han må kunne under kontrollert og sikker ledelse.  Men 8 år er kanskje i  yngste laget.

Brage

Skal ikke si om 8 år er i minste laget, men da jeg var 8 hadde jeg eget luftgevær. og jeg tror at hvor fortere barn blir vandt til og håndtere våpen jo bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke si om 8 år er i minste laget, men da jeg var 8 hadde jeg eget luftgevær. og jeg tror at hvor fortere barn blir vandt til og håndtere våpen jo bedre.

Hei "Stig Erik"

Du vet ikke hva smågutter kan finne på. Min sønn og en kammerat, en nabo, fant en revolver og en pistol i mitt skrivebord som de løp ut i gaten og viftet med. ( Jeg tror guttene var ca 5 år på dette tidspunktet.)Jeg hadde ikke patroner til våpnene, så det skjedde bare at faren til nabogutten som møtte guttene tok fra dem våpnene.

Deretter kjøpte jeg et våpenskap. Senere da gutten var blitt større fikk han prøve revolveren NB ! på en dertil egnet skytebane med faderen stående ved siden av. I parentes bemerket, Han er i dag major i Kavaleriet og har skutt også med kanoner. Han har også arvet våpenskapet hvor både revolveren og pistolen blir oppbevart. (Han har forøvrig også overtatt politiets tillatelse til å eie våpnene)

Moralen er: Vær føre var !!

Brage

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta det første først: Jeg har veldig liten peiling på luftvåpen, og da spesielt til barn. Men jeg tror det er viktig å huske på at om ikke mange år har guttungen vokst både i armer og ben og børsa da kan bli for liten. Har han prøvd å skyte luftgevær med normalstørrelse? Ble dette veldig for stort? Om ikke ville jeg nok tatt han med en tur og prøvd det først og dermed ha en målestokk å gå ut ifra.

 

Jeg mener at alderen vs. våpen ikke er noen problem i denne situasjonen. Hvis du tidlig klarer å lære han god våpenskikk og tenke på ting som hva som er bak målet, knekke rifla når man ikke skyter osv, vil du få igjen for dette senere når han vil ut å skyte alene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 år er en fin alder for å begynne å lære seg å håndtere våpen så det er bare å sette i gang. Luftgeværprodusenten Gamo har et par luftvåpen tilpasset barn mener jeg,bl.a.en som heter "delta" eller noe i den duren. Når mine barn var små kappet jeg enkelt og greit kolben noe på et luftgevær av standard størrelse noe som funket helt greit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke at han er for ung til å kunne bruke et luftgevær under tilsyn.

For 35 år siden gikk jeg på småviltjakt med salongrifle i tiårsalderen sammen med min fars jaktkamerater. Jeg var vel 13-14 før jeg gikk alene med hagle.

I dag vil muligen dette fremstå som uansvarlig, men da var det helt normalt og vi lærte å ta ansvar tidlig i oppveksten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen kunnskaper om hva som er riktig  lengde på våpenet, men den bør stå i forhold til brukerens høyde.

Jeg var høy for alderen og hadde som åtteåring ingen problemer med å få et godt grep om fremstokken på salongrifla. Øye og kinn kom nok et stykke bakpå, men med  åpen skur og tinnpålagt korn var det ikke noe problem med siktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen kunnskaper om hva som er riktig  lengde på våpenet, men den bør stå i forhold til brukerens høyde.

Jeg var høy for alderen og hadde som åtteåring ingen problemer med å få et godt grep om fremstokken på salongrifla. Øye og kinn kom nok et stykke bakpå, men med  åpen skur og tinnpålagt korn var det ikke noe problem med siktet.

Hei "TorEinar"

Det er greit det du sier, men du hadde vel noen som passet litt på deg og ga deg noen råd ??

Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei "TorEinar"

Det er greit det du sier, men du hadde vel noen som passet litt på deg og ga deg noen råd ??

Brage

 

Som oppvokst på et gårdsbruk var jeg med i skog og mark så fort jeg var gammel nok til å gå og ta meg fram selv.

Når man er liten vil man gjerne gjøre som de voksne og følger derfor godt med og lærer seg ting uten å få noen organisert opplæring.

Å bruke farlig redskap eller våpen startet gradvis fra ung alder. Da jeg fikk bære eget våpen med patroner i kammeret gikk jeg nok alltid først for å være enkel å holde øye med. Det kunne vel også være at naboposten tok seg en tur over for å sjekke selv om det var midt i drevet. Det var de samme 4-5 voksne som var ute hver helg, så de kjente nok avkommet.

Det eneste jeg husker det ble terpet på var 'sikker bakgrunn' og løpet ned'.

 

Jeg har ikke bedrevet særlig jakt etter at jeg ble voksen og reagerer derfor med å tenke 'rusk i løpet' når jeg ser dagens jegere bære hagla knekt.

Det har nok blitt bedre sikkerhetsrutiner etter at det ble innført jegerprøve.

Klarere sikkerhetsregeler er av det gode, men jeg har også møtt skogsarbeidere med flere titalls år i skogen som er fornærmet over at de måtte på landbrukskontoret å hente papir på at de visste å håndtere en motorsag:-)

 

Det at vi fikk prøve oss tidlig under kontrollerte forhold  uten for mange formaninger ga mye stolthet og ansvarsfølelse.

Du ble veldig til  kar av å sitte alene på post selv om du bare hadde kaliber 22 long rifle, det var jo 'holspiss' må vite!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stokken på luftgeværet kan du kapp til passende lengde, behold biten og lim den på igjen når han blir lengre i armene. Små unger har ofte problemer med knekkbørser, der bør du ikke velge de kraftigste da de er tunge å spenne opp. Og de liker det best når de kan gjøre alt selv uten at du må stå der og lade for de. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mange vettuge svar her nå...

Valget falt på en juniorbørse på 94 cm, som er noenlunde lik lengde på den kameraten hans har, så det tror jeg blir greit.

Den kan kanskje bli litt tung å knekke, men dette slites vel til litt også.

Vi bor usjenert til, og har en tomt på 22mål og boltre oss på i en bygd i Sør-Trøndelag.

Sikkerheten vil bli satt fokus på, og jeg kommer ikke til å slippe han løs med geværet alene med det første. Den farligste enden på et gevær er tross alt i den enden skytteren er, men det skjønner ikke en 8åring fullt ut enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.