Gå til innhold
  • Bli medlem

Bergans Breheimen 2 - fungerer den ?


Gjest Fjellfinn

Anbefalte innlegg

Gjest Fjellfinn

Jeg var på Domus i dag for å se på noe varmere enn Fjellrevens fjellbukse i krafitg g-1000 bomull

Bergans Breheimen !

Fant størrelsen og alt så så såre vel ut

- til jeg fant ut at den var foret i sånn mesh nettingfor.

Da gikk jeg heim - bestemt på at dette aldri kan gå i fjellet !

Eller ?

Hvordan er denne i f.eks. svett tung fjelltur med start på 200 moh,

kraftig motbakke til topps på 1400 /1600 moh, f.eks:

http://www.krovoll.net/Blanebba/

i 1+/flau vind ved start, 8 pluss/vindstilt øverst i bjørkeskogen og 1 minus/sterk vind på toppen!

Blir ikke mesh foret en klam innpåsliten "sekk" mot legger og lår ?

Jeg gikk jo turen uten under langbukse, dvs bare fjellreven buksa og ullbokser,

var ordntlig varm (og svett) oppi skogen, litt for kald ved start/ topp.

Savnet egentlig aldri stillongsen - så blir ei slik bukse for "varm" også på pluss grader turer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns buksa fungerer hele året for min del, men jeg er ingen typisk tinderangler som kan uttale meg spesifikt om ditt bruksområde. Kjenner heller ikke til Fjellreven så jeg har dessverre ikke sammenligningsgrunnlag.

Har slitt ut en Skogshorn bukse som er tilnærmet identisk bortsett fra at den er grønn. Har brukt den på skiturer, i alpinbakken, sommerturer, sykkelturer og jakt. Endte med at jeg kjøpte ei svart Breheimen til påsken i år.

Kjekke lommer med plass til et par hansker/lue i storlomma og lommekniv/mobil/kompass i den lille lomma... glidelåsene til sidelommene/baklomme kan være åpne hvis du vil ha ekstra utlufting. Baklommen passer til lommeboka for de som er avhengig av det :(

For min del er ikke nettingforet noe problem og har aldri opplevd at det blir for klamt og fører til at jeg fryser pga dette. Kan sikkert bli noe varm for enkelte personer på sommerdager, men for min del er ikke dette noe problem. Syns dette er ei topp bukse som kan brukes til det meste av mitt behov. Eneste minuset er at den bråker for mye til smygjakt. Vet om andre som også har kjøpt denne buksa uten at jeg har hørt klager i ettertid :)

Betalte kr 1250,- for den på OBS sport... vet den koster mer andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellfinn skrev

Blir ikke mesh foret en klam innpåsliten "sekk" mot legger og lår ?

Jeg har hatt en slik bukse i flere år og er meget godt fornøyd med den. Jeg bruker den både sommer og vinter, men har ikke prøvd den i ekstrem kulde.

Jeg var også litt skeptisk til mesh, men det funker over all forventning. Når det regner kan yttersiden være søkk våt uten at dette merkes særlig inni. Et annet positivt trekk med denne buksa er at den er laget i Dermisax som kan vaskes uten å impregneres.

Når en går i varmt vær, er det ikke til å unngå at man blir litt klam, men jeg har også jakke i samme merke, og den føles mindre klam enn en Gore-Tex jakke jeg bruker innimellom. I motsetning til med bomullsbukser, blir man ikke så nedkjølt når man når toppen og vinden tar over.

Siste gang jeg brukte bomullsbukse på fjelltur rant vannet ned i skoene så jeg ikke klarte å tørke dem på flere døgn - aldri mer bomull for meg om sommeren. På vinteren derimot, hender det at jeg tar anorakken når det er kaldt og jeg må ha flere lag ull under.

Se ellers https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=134&highlight= for litt diskusjon om stoffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Siste gang jeg brukte bomullsbukse på fjelltur rant vannet ned i skoene så jeg ikke klarte å tørke dem på flere døgn - aldri mer bomull for meg om sommeren. På vinteren derimot, hender det at jeg tar anorakken når det er kaldt og jeg må ha flere lag ull under.

Se ellers https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=134&highlight= for litt diskusjon om stoffet.

Hørt om (Norrønas) korte gamasjer ?

Med disse og Fjellrev buksa er ingen sommertur for våt :(

Jo - jeg har lest tråden, jeg har en sånn Glennmore jakke,

og det i de siste turers iskalde oppstarter og kulminering på en forblåst topp

at jeg lurer:

a) Stillongs

:) varmere bukse

Prøvde nå stillongs (70 % ull) på tur til Svarthetta - godt i starten (like over frysepunktet) men så tok sola tak og jeg måtte bare strippe stillongsen _av_ !

Men på toppen ble det kaldt, for ikke å snakke om de siste metrene hjem i skumringen ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellfinn skrev:

Jo - jeg har lest tråden, jeg har en sånn Glennmore jakke,

og det i de siste turers iskalde oppstarter og kulminering på en forblåst topp

at jeg lurer:

a) Stillongs

:) varmere bukse

For meg er valget enkelt:

1) Om sommeren Dermisaxbukse og

2) Om vinteren Stillongs

Men nå må det sies at jeg drøyer i det lengste med stillongsen og ikke er spesielt frossen, selv om alderen krever sitt når det gjelder blodomløpet :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Fjellfinn skrev:

For meg er valget enkelt:

1) Om sommeren Dermisaxbukse og

2) Om vinteren Stillongs

Men nå må det sies at jeg drøyer i det lengste med stillongsen og ikke er spesielt frossen, selv om alderen krever sitt når det gjelder blodomløpet :)

Svaret er ja !

Prøvde ei slik ei på en varm, svett fjelltur i går - jeg ble IKKE våt av svett innenfor/netting.

Så da inlemmes den i den edle turutstyr krets !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble det varmt var det bare å åpne opp luftinga som er montert bak lommene på låret. Anbefales!

hmm... har som sagt hatt buksa siden påsken i år og åpnet de vanlige lommene for utlufting på varme dager... men først etter å ha lest innlegget over måtte jeg sjekke ang luftingsåpning ved lårlommene :)

De visste jeg faktisk ikke om gitt he he! Genialt 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous

Kjempefornøyd med Breheimen 2 buksa. Jobber som aktivitetsleder noe som gjør at jeg er ute stort sett hver eneste dag i tilegg til jakturer og diverse i helgene. Etter en relativt våt høst har jeg fortsatt ikke opplevd lekkasjer.

Føler ikke at den er spesielt klam i forhold til andre membranbukser jeg har prøvd.

Sitter forresten akkurat å ser på ny bukse nå. Kommer til å bli fra Bergans den også, men prøver muligens en litt mer "vinterbukse" nå...Snowdrift kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.