Gå til innhold
  • Bli medlem

Solbriller med styrke til fjellbruk


undreren

Anbefalte innlegg

Jeg er kraftig nærsynt (brillestyrke minus 5,75) uten at det plager meg til vanlig. Jeg ser godt med briller eller kontaktlinser. Tidligere benyttet jeg mine vanlige briller med forhengere på skiturer med sol og snø, men jeg fant ut at forhengere gir for dårlig beskyttelse når det virkelig er sterk sol, og jeg ble nesten snøblind. Vanlige briller med forhengere slipper inn for mye lys fra sidene.

 

Nå benytter jeg engangslinser og Cebe solbriller. Det fungerer bra. Cebebrillen gir god beskyttelse og tetter godt til sidene. Den beskytter mot ultrafiolett lys og fjerner 91% av det synlige lyset. På fjellet med sol og snø er det passe.

 

Men noen ganger kunne jeg tenke meg å slippe å sette inn kontaktlinser.

 

Finnes det solbriller med styrke som virkelig gir god beskyttelse nå det er ekstra sterkt lys? For eksempel snø og påskesol.

 

For meg virker det som om mange av solbrillene med styrke gir dårlig beskyttelse mot lys fra sidene.

.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde samme problemet mtp solbriller. Jeg gikk bort fra styrke i glasset og over på inserts.

 

Per idag har jeg følgende:
Oakley M-frame 3.0 med sorte glass og ESS RX inserts. Jeg tok med meg inserten til min optiker og han satt i glass i de akkurat som på en vanlig synsbrille. Disse insertene klikker du bare ned på medfølgende nosepiece som følger med. De gangene du bruker solbriller og har linser på så tar du den bare ut av festet sitt :)

 

http://www.equipnorshop.no/product.aspx?pid=53261&gid=540
Her har du også med klart glass, jeg bruker det på skytebanen hvis det er overskyet. Kjekt å beskytte øynene sine om noe smeller til feil tid.

 

http://www.equipnorshop.no/product.aspx?pid=48690&gid=542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett alle større merker kan levere solbriller med styrke. Også de fleste optikere som fører brillene kan slipe til styrke. Jeg bestilte Ray-ban-briller på nett med styrke. Kjempegode briller. Jeg anbefaler (eller det vil si, internett anbefaler) å bruke brune/gule solbriller da dette gir bedre kontrast i terrenget enn grå/"svarte" .

Jeg bestilte hos www.smartbuyglasses.no Hvis du vet modellen og styrken, er det oftest billigst å bestille på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruger Adidas Evil Eye. Her skal man som ekstraudstyr købe en indsats med klare glas med styrke. Man kan selv skifte solbrilleglassene. Da jeg købte dem, fik man som standard to sæt glas: Et sæt almindelige solbrilleglas og et sæt lysere orange glas til whiteout. I tillæg har jeg købt et tredje sæt glas til brug på bræ og tilsvarende. Det er guldfarvede spejlglas. De giver en rigtig fin beskyttelse. Man kan også afmontere stængerne og i stedet montere en elastik bag nakken, hvis man skal gøre noget, hvor man ikke føler sig tryg ved, at brillerne bliver siddende på med bare stænger. I alt bliver det forholdsvis dyrt. Jeg tror, jeg kom af med ca. 5000 danske kroner i 2010, da jeg købte dem. Jeg ved ikke, hvad de koster nu. Til gengæld er det en fleksibel løsning. Hvis dine øjne ændrer sig, og du skal have en anden styrke, behøver du bare købe ny indsats - resten kan stadig bruges. Og man kan som sagt købe ekstra glas, hvis man får behov for andre glas end dem, der standard leveres med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje en vill ide, men jeg har nå tenkt på om det går an å benytte svømmebriller med styrke. Det finnes slike briller som en får med ønsket brillestyrke, de skal gi beskyttelse mot ultrafiolet lys og noen svømmebriller  har også en vanlig solbrilleeffekt. Dessuten er de billige. Jeg vet ikke om linsene er mørke nok, men det må en kunne finne ut.  Slike briller er i alle fall tettenok, en må bore på noen hull på hensiktsmessig sted for å få lufting og unngå dugging. Dugging kan likevel bli et problem. Jeg fikk likevel lyst til å prøve. Svømmebrille med UV-beskyttelse må da være bedre enn ingen brille i alle fall, men neppe den ideelle løsningen.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Specsavers har gode sports-solbriller med styrke. Eg kjøpte med så mørke glass at dei ikkje anbefalast til bilkøyring. Fungerer meget bra på høgfjellet og er billige. Brukte dei mellom anna no i påska.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter også litt med dette da jeg har ca -8 og brede glass blir da veldig tykke og tunge ytterst samma søren hvilke typer slip jeg velger. Har derfor nølt med å kjøpe gode solbriller til aktivt friluftsliv da disse helst skal gå litt lang ut til siden og bakover... Noen som har noen geniale forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ tremon:

Jeg ved ikke, om Adidas fås med -8, men princippet burde fungere. Det glas, der går langt ud til siden og bagud, er et solbrilleglas uden styrke. Styrken sidder i et klart glas, som sidder i en indsats inde bagved. Glassene i indsatsen er forholdsvis små, og dermed burde de ikke blive så tykke i kanten - selv ved -8. Jeg bruger selv ca. -3,5.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvitknekt anbefaler briller fra smartbuyglasses.

 

Jeg har vært inne på www.smartbuyglasses.no og sett på brillene. Finner ikke noen solbriller som ser ut til å gi tilfredsstillende tetting mot sidelys (lys som kommer utenom brillene). Det er viktig når det virkelig er skarpt lys slik som snø og sterk sol. Er brillene fra smartbuy egnet ved ekstremt sterkt lys? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Specsavers har gode sports-solbriller med styrke. Eg kjøpte med så mørke glass at dei ikkje anbefalast til bilkøyring. Fungerer meget bra på høgfjellet og er billige. Brukte dei mellom anna no i påska.

Har de det? Finner de ikke på websiden, har de et annet utvalg i butikkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://extraoptical.com/no/

 Har et par "Hammerfest", men disse har ikke mørke nok glass til de aller lyseste dagene.

 

http://www.sunglassesshop.no/oakley/kj%C3%B8nn/herrer.aspx

Du får styrkeglass i de fleste av Oakleys modeller, bla. "Racing Jacket". Hyggelig pris,  med din styrke nærmer det seg 5000,-.

Ser ut til at den prisen på nærmere 5000,- er for to sett linser, det koster "bare" ca.2400 for et par Racing Jacket med styrke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.